minnimus83 Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 hei hva tid pleie de første ordene komme? min er bare 5 og en halv mnd
Steget Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Jeg tror det er når de er rundt et år. Men det er store forskjeller, som på alt annet ndg disse små. Noen sier mama, papa og lærer dyrelyder tidligere. Min jente er 9 måneder og lager masse lyder, men ingen bevisste ord enda.
minnimus83 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2011 i går hørtes det ut som mama men det var ikkje bevist, og det høres ut som hei og nei og av og til selv om det ikkje er bevisst.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 MIn sa "pa-pa" da han var 6 mnd. De første gangene han sa det så var det nok ubevisst babling, men du forstår raskt når han vet hva ordet betyr. Han sa "ma-ma" da han var 8 mnd og har sagt "oi" ved et par anledninger fra han var 10 mnd. 12 mnd er vanlig, men jeg har et inntrykk av at de fleste sier mamma og pappa når de er mellom 6 og 12 mnd. Det er artig med språkutvikling! :-) I dag tidig så lekte sønnen vår "borte-bø" med meg. Han klarer langt i fra å si disse ordene, men han lager sine egne lyder! Deilig underholdning for ho mor på morgenkvisten! ;-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Min eldste sa sine første to ord (bevisst) da hun var 9 mnd gammel, det var "nei nei" (når hun krabbet forbi "ulovlige" ting) og "boda" = bil (pekte på biler og sa boooda, så helt tydelig bevisst:) Se også her f.eks; Språk: Når babyen er rundt 9 måneder vil hun forstå når du sier nei, selv om det ikke alltid har den effekten du ønsker. De forstår også hva "ha det" betyr, og når de er 8-9 mnd. er de ofte sterke nok i håndleddet til å vinke med hånden. Jo mer du snakker med babyen, jo mer vil det imitere lydene dine. Pek på øyne, nese og munn og si ordene. Babyen forstår ikke hva det betyr til å begynne med, men det er en morsom lek. De første ordene kommer sjeldent før etter fylte 1 år. http://mammanett.no/baby/6-12mnd Høsten 2008 sendte forskere ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo brev til over 20 000 norske foreldre, for å få deres hjelp til å kartlegge hvordan det står til med språkkunnskapene hos norske småbarn. Norske barns ordforråd Alder: Klarer å si: -- Klarer å forstå: 8 mnd.: Ingen ord --- 0–50 ord 12 mnd.: 0–20 ord --- 20–160 ord 16 mnd.: 5–80 ord --- 60–260 ord 20 mnd.: 30–250 ord --- 140–370 ord 24 mnd.: 170–420 ord 30 mnd.: 450–650 ord 36 mnd.: 600–700 ord En del av undersøkelsen spør også om de yngste barnas handlinger og gester, som kan forstås som kommunikasjon. Her viser det seg at en del barn allerede fra de er 8 måneder gamle klarer flere av tingene testen spør om. Det gjelder slik som å strekke armene opp for å bli løftet, rekke fram en leke, riste på hodet for «nei», og enkelte leker som «borte- borte- titt titt» og «bake kake». http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/utvikling/article508854.ece Mange babyer vil imidlertid si mama/ mamama/ bababa osv tidlig, fordi det er enkle ord med repeterende lyder, som hjernen deres responderer positivt på, og som de liker å høre på og bable med, selv om de ikke forstår betydningen av det riktig enda. Da eldstejenta mi var 8 mnd gammel begynte hun å bruke "mamama" lyden mye, og gjerne i settinger som gjorde at jeg trodde det var bevisst. Men da hun var like over 1 år gammel begynte hun plutselig å si "mamma" på en helt annen og mye mer bevisst måte (hun så meg inn i øynene, pekte på meg osv), og først da skjønte jeg at de første mamama-lydene hennes ikke var så veldig bevisste likevel kanskje..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå