Gå til innhold

KS eller "vanlig" fødsel.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på vekst estimering og babyen er 12,5 % større enn gjennomsnittet. Dessuten ligger hun i tverrleie.

Hvis hun ikke har snudd seg riktig vei innen tre uker blir det KS. Siden hun er større enn "vanlig" og jeg hadde en komplisert fødsel sist pga det samme så får jeg denne gangen velge om jeg vil ha KS eller vaginal fødsel. Jeg vet ikke hva jeg skal velge jeg... Forblir hun i tverrleie har jeg jo kke noe valg. Det ble hasteKS sist etter at gutten ikke kom ut for han var for stor.

Jeg vet jo at det er fordeler og ulemper med begge måtene å føde på. Er det noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vondt lenge etter hasteKS som jeg jo hadde sist. Men det var kanskje pga komplikasjonene som oppsto. Er så usikker jeg....

Skrevet

Jeg fødte et veldig stort barn for 15 år siden. Fødselen gikk greit, tok bare 3 timer. Jeg var veldig sterk (godt trent) og har et bekken som egner seg til å føde store barn, men jeg var likevel helt ødelagt etterpå. Hodet var 39,5 cm i omkrets, og helt rundt som en fotball med en gang han kom ut, så det var nok lite fleksibelt, og det var nok det som ødela meg mest. De første fire dagene hadde jeg ikke kontroll over beina, og de neste to mnd hadde jeg ingen, og da mener jeg ingen, kontroll over bekkenmuskulatur og blærefunksjon. Og jeg sleit med bekkenløsningen i mange, mange år etter det. Iherdig og systematisk trening, med behandling hos osteoptat over flere år bringte meg sakte tilbake igjen. Jeg sliter enda med ettervirkningene av denne fødselen på den måten at jeg aldri kan slutte å trene, da blir jeg raskt lekk som en sil, og jeg må jevnlig gå til behandling hos osteopat for å sette bekkenet i rett stilling og hun behandler også inkontinensen.

Det som har blitt sagt til meg i ettertid av en gynekologspesialist er at dersom de hadde visst hvor stort hodet var så ville jeg ikke fått føde vaginalt. Det er i følge denne spesialisten størrelsen på hodet som er viktigst i forhold til om vaginal fødsel er å anbefale. Kiloene på barnet har ikke riktig så mye å si fordi det er fordelt over hele ungen og er så mykt vev at det tilpasser seg fødselskanalen.

Min søster fødte noe senere et barn som var en halvkilo tyngre (5,2 kg) enn min gutt. Den fødselen gikk også kjempegreit, over på fem timer, og hun hadde ingen slike skader i underlivet som det jeg hadde. Og så har jeg et søskenbarn som fødte en gutt på 5,5 kg, også denne fødselen gikk greit og hun fikk heller ikke så store skader som meg.

Da jeg fødte sistemann for tre år siden lå hun 12 % over gjennomsnittet tre uker før termin, og det økte på for hver dag. Jeg ble igangsatt 2,5 uke før terminen (på grunn av andre ting) og må si at det er den letteste og beste fødselen jeg har hatt og jeg håper at jeg blir igangsatt tidlig denne gangen også. Denne babyen ligger alt nå 7-8 % over snittet.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette innlegget. Men dersom jeg får vite at barnet mitt er så digert som den gutten min var, så ville jeg valgt ks. Men så er det så innmari forskjellig, det er jo ikke bare kg som bestemmer. Men de har jo gode muligheter for å måle størrelsen på hodet til barnet og så kan de vel gi deg noen gode råd.

Skrevet

Takk for langt og godt svar :-)

Jeg vet nok mer om tre uker når jeg skal tilbake på kontroll. Hvis jeg velger å ta KS blir jo det startet ca en uke før termin. Men jeg vil ikke det... Jeg vil gjerne gå til termin. Min forrige og første fødsel varte i 18 timer - 18 timer med intense smerter og ja. De prøvde å få han ut med vakum men det gikk ikke. Den gangen fikk jeg også spørsmål om jeg ville ta KS eller vanlig fødsel pga han var stor. Men da visste jeg lite og ingenting om det. Hadde jeg da fått vite at det kan hende at det ikke får og kanskje må du ta KS eller da hasteKS, ja da hadde jeg jo valgt planlagt KS. Nå begynner jeg å grue meg til fødselen siden jeg vet at barnet er stort og at det jo kan ende som sist. For det er vel ikke stor sjanse for at babyen nå plutselig faller i str når hun har fulgt kurven sin hele tiden og er 12,5 % over nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...