Gå til innhold

Brystskjold avvenning- Slik gjør du det

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange som sliter med å avvenne fra brystskjold, så jeg tenkte  å dele et tips med dere :) På denne måten klarte jeg å avenne på dagen, hver gang det ble problemer så prøvde jeg igjen og tilslutt trengte vi ikke å gjøre det slik lengre.

For det første, hvis grunnen til at dere begynte med brystskjold var såre brystvorter, så bør dere IKKE klippe litt og litt av skjoldet da det mest sannsynlig vil føre til sårhet igjen. Grunnen til det er at vorta da vil skubbe mot kantene under amming. Det som funket for meg og mange andre er følgende:                       

1: Senk skuldrene og prøv å slappe av. Velg hvilken pupp du vil prøve med først. Stimuler brystet og slik at vorta blir hard. Hvis du velger høyre pupp så må du ta tak i høyre pupp med høyre hånd, mens du holder barnets hode/nakke med venstre hånd. Husk å puste! :)                            

2: Løft puppen nedenfra (under brystvorta), form vorta til en tut og sikt mot nesa for å få barnet til å åpne gapet, når munnen er åpnet så vipper du inn vorta ovenfra (fra munnviken som er øverst) og inn, nå bør barnet få tak og begynne å suge. Press IKKE barnets hode mot puppen hvis det ikke vil, det kan føre til sugevegring. Hvis du har flate brystvorter og ikke får det til så kan du prøve å la barnet suge litt med skjolda på først, men det beste er om du selv klarer å stimulere vorta før amminga slik at skjoldet kan unngås og for å ikke skape mer sugeforvirring.

Det er ihvertfall viktig at du beholder roen og prøver å slappe av, ha tillit til at du som mor kjenner både din egen kropp og barnet best.                                          Første gangen bør du prøve denne teknikken under den amminga som bruker å være minst stressende for deg, for min del er det morgenamminga når jeg har rikelig med melk. 

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...