Gå til innhold

Tenner, avføring og bleieutslett. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillerusken har fått sine to første tenner de siste par ukene (hvilket har ført til at mor nå ser ut som og føler seg som en zombie). Men nå som tennene endelig har kommet gjennom og ikke bør plage henne har hun nå fått skikkelig vondt bleieutslett! Hun har hatt bleieutslett før, men det har aldri sett ut til å plage henne nevneverdig - nå er det slik at hun hyler når jeg tar på det (smører på salve), og i natt hadde hun så vondt med utslett og så mye ubehag da jeg tok på bleie, at løsningen til slutt ble å la henne sove uten (hun har ikke rullet seg rundt i urin og avføring altså, hun tisset faktisk ikke i sengen en eneste gang, bare i håndlkedet som jeg hadde under henne da jeg tok henne opp for å amme). Jeg hadde håpet at det å ligge bar skulle føre til drastisk forbedring, men dessverre ser jeg ikke mye forskjell på i går kveld og i dag. Det eneste er at hun nå da vi stod opp godtok å få på seg bleie og ikke ser ut til å være plaget der hun surrer rundt på gulvet.

Bleieutslettet kommer nok av at hun har hatt voldsomt med avføring de siste dagene. De siste tre dagene har jeg skiftet 15 bæsjebleier, og hittil i dag (dag 4) har hun allerede bæsjet to ganger - og vi stod opp for under en time siden!

Så jeg ber dere, kjære alle sammen, om å hjelpe meg med erfaringer på to spørsmål:

1) er det vanlig at mengde bæsjebleier øker så vanvittig når tennene kommer frem? (det er ikke diaré, og jeg er ikke redd for uttørking...jeg følger godt med hva som går inn og ut)

2) Har dere gode råd for å få bukt med skikkelig kjipt bleieutslett? Vanligvis har jeg bare brukt Johnsons baby powder (maizena med sinkoksid), men til et annet bleieutlsett rusken hadde i forrige uke (vannkoppelignende og veldig stygt - det hun har nå er også stygt, men det ser ut som vanlig utslett) fikk jeg foreskrevet hydrokortison m/soppdrepende middel av lege, og dette skulle dekkes av sinksalve. Tok på litt hydrokortison i natt, men ellers vil jeg helst ikke bruke det nå, iom at vi nettopp avsluttet en femdagerskur og bare har hatt to dagers pause (det skal jo bare brukes i korte perioder av gangen). Sinksalve synes jeg ellers aldri har hjulpet når hun har bleieutslett.

Setter stor pris på råd fra erfarne damer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tilleggsopplysning: vanlig for lillerusken er en bæsjebleie hver dag, innimellom bare annenhver dag.

Skrevet

Kan bare svare på nr 2, da lillegutt på 3 1/2 måned ikke har fått tenner ennå. Jeg bruker Inityol på bleieutslett, fungerer veldig bra :)

Skrevet

Enig med Vimsa, Inityol fungerer kjempebra :)

Skrevet

Hei du:) Huff,skjønner så innmari godt hva du er igjennom nå! Her bytter jeg ikke enn bæsj bæsj og atter bæsj!

Hun får nå to tenner nede,nesten igjennom begge to og hun har holdt på sånn i flere uker:( sår er hun også blitt til de grader! Eneste tipset mitt er å bruke den salven de ovenfor anbefaler og lufte godt hver gang du bytter bleie. La henne ligge 15 min uten hver gang,det har hjulpet masse her:)

Uansett,lykke til og håper det gir seg snart:)

Skrevet

Nå kan jeg ikke svare deg på spørsmålene dine, men jeg vil gjerne komme med et lite tips som kanskje kan hjelpe...

Prøv med bæsjing i vasken. Skjønner at det kan bli veldig mye om du skal springe 15 ganger om dagen, men min erfaring er at de "slipper" seg mer når de får litt varmt vann (bade temp) på stumpen. I tillegg vil det jo hjelpe om du slipper unna en del bæsjebleier...

Vi begynte med dette når tuppa var knappe 2 mnd og har nesten ikke bæsjebleier mer (kun om natt, og noen små fiser) Trikset er å lese tegnene når hun skal på do- dette gikk lettere enn jeg hadde trodd, også ta dem med ned i vasken, slå på vannet. Hold dem over vasken i hockey stilling (hold under knehasene og la kroppen lene seg mot magen din)

I begynnelsen kan det ta litt tid, men etterhvert virker d som de vet hva de skal...

Nå kommer det ganske regelmessig morgen,middag og kveld. :)

Et lite tips ihvertfall. Uansett lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skal løpe på apoteket og kjøpe den salven så fort lillerusken våkner fra luren sin.

MBSS: jeg har jo lest om babyer som nesten ikke bruker bleier, og synes det virker interessant. I natt var jeg overrasket over hvor lett det var å skjønne at det var tissetid, så jeg fikk henne opp av sengen i tide. Kanskje vi skal gjøre et forsøk med metoden din... Hva slags tegn er det man kan se etter?

Skrevet

er nok litt forskjellig, men ofte så er det litt grynting, sparking med beina, stramming i magen, røring på hele kroppen liksom... Ofte kommer det under eller etter amming. I begynnelsen så kunne jeg være litt treig å da kom det gjerne en fis i bleia først, men når vi gikk på vasken etterpå så kom resten... Virker nesten som hun sier ifra litt tidligere nå og gjerne vil gå i vasken- men det er vel kanskje bare inbildning...

Men om han har så mange runder med avføring kan det jo være greit å bare prøve etter ammingene om du synes det er vanskelig å se tegn?!

Er egentlig overrasket over at dette ikke er mer utbredt, da det sparer masse utslett og gris... hehe... Ble veldig overrasket over hvor "enkelt" det var.. Men er jo greit å ikke stresse så mye med det da, kommer det i bleien så gjør det det... Vi går ikke i vasken på natta feks.

Skrevet

Hei,

har ikke lest svarene du har fått, men:

1. Ja, det er vanlig!

2. Inotyol er suveren....gjerne sammen med potetmel..pøs på!

Lykke til! Det er så vondt med såre stumper!

Skrevet

huffda, det skal ikke være så greit å få tenner nei, jeg snakker av laang erfaring :P

Når det gjelder mye bæsjing har jeg faktisk aldri opplevd dette i forbindelse med tenner hos noen av mine, men har hørt om mange andre som opplever det hos sine. Når det gjelder salve ville jeg først prøvd Inotyol, den er super mot det verste bleieutslettet, men hvis ikke Inotyol tar knekken på det innen et par dager ville jeg kanskje tenkt sopp, og da er Canesten et greit alternativ, siden den ikke inneholder hydrokortison.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...