Anca20 Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 noen som har noen historier og dele eller kanskje noe info ang hydronefrose? har fått dette selv og har ekstreme smerter til tider,men får ingen info av sykehuset...
Jordbæret <3 Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har hatt d i alle mine svangerskap, så også i mitt fjerde. Ja det er smertefullt og forferdelig til tider. I forrige svangerskap var jeg mye innlagt påsykehus pga dette. Hydronefrose kommer av at ungen vokser og presser på urinlederne som går fra nyrene til blæra, det hindrer urinen å passere og det blir værende gammel urin i nyrer og nyrebekken noe som får nyrebekkenet til å svelle opp. Bakterier dannes også raskt i slik stillestående urin og det utvikles en svært smertefull tilstand. Nyrebekkenet skal normalt være 2 mm bredt, hos meg var det på det verste 5 cm i forrige svangerskap. Jeg går nå til jevnlig kontroll av tilstanden der de tar ul av nyrene. Jeg har moderat utvidelse som er sånn ca 2,5 cm, jeg kjenner litt smerter, men det er til å leve med. Tilstanden er mest vanlig på høyre side av en eller annen grunn. Da jeg var innlagt nå sist med dette så var utskrivende lege en svenske som jeg ikke har vært borti før. Han ga meg resept på 100 selexsid som jeg skal styre selv, max to pr dag. Disse tar jeg når jeg kjenner at smertene er på vei. Når jeg kjenner at nyrene får denne illevarslende pulserende smerten, tar jeg to selexid. deretter tar jeg en tablett daglig i noen dager. Dersom jeg klarer så rører jeg meg litt når jeg har sånne smerter, gjør jeg litt husarbeid slik at jeg får litt bevegelse i kroppen, det hjelper til med å få tømt nyrene. Jeg drikker også en del for å få hjelp til å skylle bakteriene ut av nyrene. Men for noen så kan stort væskeinntak forverre smertene, så det får du bare prøve deg fram til. Å tisse ofte er også nødvendig. Det er heller ikke bra å ligge mye flatt, da hoper urinen seg raskere opp i nyrene. I forrige svangerskap ba jeg om å få ta medisin slik som jeg gjør det nå, men de norske legene har vært lite villige til at jeg skulle gå på medisin daglig i flere mnd. Men jeg tenker, hva er best for barnet; at jeg tar en svak daglig dose, eller at jeg blir innlagt anenhver uke og får store doser både smertestillende og antibiotika. Og slik tenker tydeligvis han svenske legen som jeg hadde nå sist. Likevel, forrige svangerskap endte med at jeg måtte ta en daglig dose selexid hele den siste mnd. På grunn av disse problemene, og at jeg måtte ta medisin daglig, ble jeg igangsatt tre uker før tia. En annen løsning på hydronefrose som de kan bruke i ekstreme tilfeller (som mitt) er at de legger et dren rett inn i nyrebekkenet som hjelper til å tømme det for urin. Hos meg har de vurdert å gå inn rett fra utsiden av kroppen (pga andre nyreproblemer), ellers går de opp gjennom urinlederen med kateter. Men alle sånne inngrep medfører en infeksjonsfare så jeg har ønsket å unngå det i det lengste. Nå når jeg har selexid til å kontrollere det med så lever jeg ganske normalt og trenger ikke smertestillende. Jeg prøver å holde opp med selexiden når jeg føler meg bra, og nå har jeg vært medisinfri i fem dager og det ser ut til at jeg kan fortsette sånn.
Anca20 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2011 hei,vil bare si tusen tusen takk for svar satt kjempe pris på det. jeg får beskjed på sykehuset hver gang jeg har kommet inn med sterke smerter at jeg kan ta paracet...også ble jeg sendt hjem med ei flaske flytende for sure oppstøt. så tydeligvis har jeg hvert veldig uheldig med legen på sykehuset her,jeg har aldri hatt noe problem med sure oppstøt i det hele tatt.. men jeg skal på kontroll igjen om 1 uke. syns det er rart hvordan jeg blir behandlet når det faktisk er noen som får hjelp til dette. jeg våkner om natta av smertene og griner som en liten unge mange ganger og jeg er ganske utolden når det kommer til smerter. men dette tar kaka. og nå er det blitt så sårt utenpå magen at jeg kan ikke få dusjstrålen på det området uten at det gjør vondt som fy. så jeg syns jeg får lite hjelp til dette,men heldigvis så står alt bra til med den lille jenta i magen ,men jeg bekymrer meg hver gang jeg får de smertene likevel,for at det skal kunne gå utover henne...men jeg får null info om hydronefrose på sykehuset.og dem tar meg ikke seriøst i det hele tatt... syns det er synd for da blir jeg jo sittende her med alle de ubesvarte spørsmålene. men jeg vil si tusen takk for svar av deg. var kjempe snillt av deg og svare. jeg får håpe jeg blir tatt litt mer på alvor snart. for dette er jo grusomt og jeg går i min 29 uke. kan ikke tenke meg det blir noe bedre ettersom ukene går.... <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå