Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Jeg inbiller meg at jeg har hørt at man ikke skal starte med melk i maten før barnet er 10 mnd å helst ikke drikke vanlig melk før de er året. er det slik det er eller tar jeg helt feil nå? isåfall hvorfor skal de ikke ha melk i mat før 10 mnd, har det med allergi å gjøre eller er det andre ting?
lillenims Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten (fordi det smaker godt/søtt og lett blir et helt måltid, feks en yoghurt), derfor bør det ikke gis verken *i* mat eller *som* mat før rundt 10 mnd. Omtrent da spiser de fleste barn så mye i løpet av døgnet at melkemat ikke lenger vil utgjløre en for stor del av matinntaket. For barn som spiser store og mange måltider før de er 10 mnd, er det ikke farlig å gi litt melk før det, og fra de begynner å få fast føde kan de fint få mat som inneholder litt melk/smør, men ikke mat der melk er en viktig del. Tomatsaus som er rundet av med en fløteskvett for å bli mildere går bra etter 6 mnd, mens carbonarasaus med fløte kan vente til 10 mnd. I forhold til allergi kan man gi all mat, men det er lurt å være litt tilbakeholden dersom mor/far reagerer på noe, og det kan være greit å prøve ut nye matvarer litt etter litt. Både MME og barnegrøter med melk er basert på kumelk, men de er tilsatt (bla.) ekstra jern for å sikre tilstrekkelig jerninntak sammen med melka i den. Helsedirektoratets hefte om spedbarnsmat har masse bra informasjon: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566 (Her er tilsvarende hefte retta mot helsepersonell, den har langt mer vitenskaplig preg og er mindre lettlest: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/rapporter/anbefalinger_for_spedbarnsern_ring_15542 )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå