StoltHønemor<3 Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 I dag fikk jeg bekreftet det jeg har ment lenge, og som jeg selvsagt har skjønt uansett. I et svangerskap så får du høre at du i hvertfall IKKE må spise ditt, og herregud ligg unna datt.. Ingen tenker på at i flere tusener år har kvinner født haugevis av barn uten noe som helst minnepreken på hva som kan etes og ikke etes.. En spesialist i dag (som jobbet på fødeavdelingen der JEG ble født til og med, noe som tilsvarer ÅR MED ERFARING) innen for fosterdiagnostikk/fødsel sa at dette er bare hysteri ang. hva man kan og ikke kan spise. Så han sa dette til meg; BARE SPIS! Nå er det vel et par her som halshugger meg og kommer med motargumenter.. Men gjett hva? Jeg velger å høre på denne spesialisten som har åresvis lang erfaring innenfor dette;O)
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Det går som regel bra ja, og man skal ha litt uflaks også om det går galt av å feks spise en medium stekt biff i Norge. Men når det er sagt er det jo økt kunnskap som har gjort at det er kommet enkelte anbefalinger i årenes løp. Og det har helt sikkert vært endel som har mistet sine foster/babyer eller fått misdannelser gjennom årenes løp, uten at man da har vist årsaken. Så jeg er uansett for folkeopplysning som er forskningsbasert, slik det er i dag. Så er det opp til hver enkelt gravid å avgjøre hva en vil spise. Da trenger hvertfall ikke uvitenhet føre til at man mister sitt barn pga feks høyt innhold av listeria i en røkelaks eller mykost som har vært lagret en stund. Ellers er jeg enig i at det kan være mye hysteri som ikke er grunnlagt i noe, feks sushi! Det er tipp topp for gravide (bortsett fra tunfisk).
Tauriel Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Eneste jeg er nøye på etter jeg ble gravid er: -Kjøtt som er rosa inni (spiser lite av slikt uansett, kremert her takk ...) -Rå fisk (har midlertidig gitt den opp pga, magen blir rar) -Melk (har utviklet en irriterende og merkelig smertefull allergi) -Koffein (ungen blir jo helt gal inni magen av det, men fortsatt drikkes slike drikker i moderate mengder) -Kål (luften i magen irriterer ungen og hun sparker Hardt som "hevn") --- Ellers så spiser jeg som før, gidder ikke å følge spesielle dietter eller no sånt. Skal da kan kose meg litt før ungen kommer
wjkcg Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Tenker det samme som deg, at kvinner i hele verden får barn uten å kjenne til norske kostholdsråd for gravide. Holder meg unna noen ting, som alkohol, brie og parmaskinke, men har generelt tro på de som sier at det er lurt å spise mye ulik mat både når du er gravid og når du ammer, fordi det gjør barnet kjent med ulike typer. Så jeg koser meg med indisk, meksikansk og thai, bl.a. Aldri merket noen reaksjoner fra magen på noe som helst - og heller ikke ift amming av nr en. Så enig, er bare å spise!
venter bolle nr 2 Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 HALLELUJA =) Jeg blir helt satt ut av hvor hysteriske mange er?! blir jo plutselig så masse å passe seg for i stedet for å nyyyyte denne graviditeten =) så damer; slapp av =) hør på spesialisten! ALT MED MÅTE =)
StoltHønemor<3 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2011 oppognedoghitogdit; Kjøtt som er rosa inni er jeg alltid kresen på nettopp fordi jeg liker kjøtt som er gjennomstekt ordentlig:p He he! Melk har jeg aldri likt og kan ikke drikke det før jeg må på do:p Kaffe får jeg bare halsbrann av nå Så blir noe annet som må få meg våken:p He he Ja, absolutt skal man kose seg før ungen kommer Selvsagt man skal passe litt på mengder av forskjellige ting som foreks 2 liter kaffe er ikke bra uansett gravid eller ei:p he he
StoltHønemor<3 Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2011 venter bolle nr 2: Ikke sant He he! Min mor har gitt opp helt å prøve å følge med på alt mulig så hun trakk seg tilbake der. Så hun syntes det var gøy å få bekreftet det hun også! Alt med måte som vanlig Jeg kan ikke akkurat hive i meg en halvkilo med lakris uten at jeg blir rar av det så det tilsier jo at jeg ikke trenger å gjøre det nå og He he he Have a nice day
sk Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 ENDELI!!!! jeg har ventet på ett sånt innlegg lenge, så hærli å høre at vi kan leve "normalt". Supert! Ha ei fantastisk helg jenter! KOS DERE MASSE! klemz
Maia&Mathias <3 Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 Helt enig!!! Blir såååååå lei av alle de hysteriske innleggene om "Å nei, jeg spiste ditt og datt, jeg angrer såå!!" Skjønner jo at folk blir redde men hvis en har et normalt kosthold og spiser alt i moderate mengder så skal d mye til før noe skjer... Jeg spiser ihvertfall det meste jeg vil, om enn i moderate mengder... Blir verre når babyen kommer og mageknipen starter, DA må en heller tenke over hva en spiser! Ha ei god, mat rik helg Damer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå