Gå til innhold

Hormonspiral. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Er det bare negative erfaringer om hormonspiral eller? Føler nesten det etter å ha lest litt skrekkhistirier her inne.. Men er det noen av dere som har posetive erfaringer da?

Har så lyst til å sette inn det pga KJIP mensen med mye smerter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde mye ubehag med hormon spiralen, og ikke mistet jeg mensen heller, så jeg fikk ikke den bonusen heller... Men nå har jeg veldig følsom livmorhals og tåler hormonpreparater dårlig, så jeg er nok ikke den beste informanten.. Jeg har venninner derimot som har vært kjempefornøyde, og som sverger til dette som prevensjon. En ting du muligens også bør ha i bakhodet er at dette kan gi mannen din endel ubehag (og til og med smerter) under samleie. Jeg måtte bare ta den ut - for vår begges skyld. Eneste måte å finne ut om det er noe for deg er nok ved å prøve det. Du kan jo være blant de som har null ubehag, og kanskje t.o.m slipper mens! Lykke til!

Skrevet

Jeg bruker hormonspiral og er kjempefornøyd med den! Jeg har ingen mens, og lite smerter (mindre enn vanlig mens). Brukte p-sprøyte tidligere, som fungerte bra på meg. Dette var også grunnen til at gyn. anbefalte meg hormonspiralen.

Når det gjelder samleie, kan jeg ikke skjønne hvordan mannen kan få smerter ved at kvinnen har hormonspiral!?

Skrevet

hei

eg og bruker hormon spiral , eg syns den er helit grei, i alle fall viss du ammer, osv, eg er fornøyd med den eg

Skrevet

jeg fikk den for 2 uker siden :P så jeg kan vel ikke uttale meg riktig ennå :P

men jeg synes i allefall ikke det var vondt å sette den inn.. sålangt er jeg i allefall fornøyd :)

Skrevet

Er også fornøyd, satt den inn for 6 uker sia. Har hatt minimalt med blødninger så langt, men er kanskje for tidlig til å vite at det ikke kommer. Mannen min kjenner ingenting under samleie så langt.

Skrevet

Positive erfaringer her! Ingen mens heller, deilig!

Skrevet

Jeg har hatt min i ett år... eller er det to? Nei, jeg tror jammen det er to! Som tiden flyr i godt lag ;P

Jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer! Det var fort gjort å sette inn, og ja, jeg hadde litt blødninger ett par mnd - men ikke mye og ikke nok til å bruke tamponger. Etter det så har jeg kanskje hatt mensen tre ganger - og da kun spotting. Så jeg er veldig fornøyd - mannen klager heller ikke på noe ;) Jeg tror ofte at det er sånn at de trådene er klipt for korte at mannen kjenner de - for da blir de stikkende rett ut. Mens hvis de er litt lenger så bøyer de seg vekk slik at de ikke stikker. Det er sånn jeg forsto det på legen min :)

Nei, det er ikke alle det passer for - men for meg er det perfekt! :)

Skrevet

Hei:) For meg så var hormonspiral helt feil. Men det er p-piller også. Så jeg tåler ikke hormoner så bra. Blir ei skikkelig ufyse. Så den tok jeg ut igjen etter en mnd ca. Pluss at jeg føyk opp i vekt. 3 kilo på 3-4 uker. Så nei takk. Det gjelder jo ikke alle. Men leste litt her og der, og det er ganske mange som legger på seg endel av den. Det var jeg ikke intr i;) Hvis det er vondt for manne under samleie, må du kontakte legen. Da er tråene for lange og må gjøres noe med:) Den fungerer for noen, og for noen ikke:) Som alt annet:)

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral etter forrigemann og det fungerte veldig bra, både for meg og mannen min. Veldige menssmerter den dagen jeg satte den inn, men kjente ikke noe etter det. Mensen ble borte, og dermed smertene også. Tok den ut etter nesten 3,5 år og ble gravid ved første eggløsning.

Før første svangerskap gikk jeg tre år på p-sprøyte, og det tok to år etter siste sprøyte før jeg ble gravid. Mistet mensen da og.

Mulig hormonspiral gir vektøkning, for startvekt på siste svangerskap var sluttvekten på det første....

Skrevet

Bare positiv erfaring, litt blødning til å beynne med, men synes ikke det var plagsomt, merker knapt at jeg har mensen lenger.

Skrevet

Vi har kke merket trådene, men min lege sa at dersom vi m,erket noe til dem, ville hun bare klippe dem kortere.

Skrevet

Er kjempe fornøyd med den!!

Hadde den i 4 år før jeg blei gravid, og nå har jeg satt inn en ny en.

Får mensen hver mnd, men det er ingen smerter, og blør veldig lite, og det går max 3-4 dager før det er over.

Helt supert!!:)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Tusen takk for at dere delte deres erfaringer! Da satser jeg på at det går bra for meg har nemlig gått på p-piller før og gikk ikke opp i vekt eller noe på de og tålte hormonene veldig godt =)

Ble spesielt glad av å lese at ene ikke skrev det ikke var vondt å sette inn! Hehe har gruet meg litt til det.

Jippi nå har jeg endelig lest gode erfaringer og nå blir det hormonspiral på meg om 2 uker ;)

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for halvannen måned siden, men skal til legen på mandag for å få tatt den ut. Har hatt ekstrem hodepine siden jeg fikk den inn. Men kjenner at det er slik hodepine jeg hadde da jeg gikk på p-piller også. Bare ikke kobla at jeg kanskje er litt følsom på hormoner.

Men kjente ikke et knyst av at den ble satt inn!

Skrevet

Fikk satt inn hormonspiral 1.april - var dag 15uker etter jeg fødte min datter. Gjorde vannvittig vondt å få satt den inn, og hadde menssmerter resten av dagen (men det er man jo vant til, så er jo ikke det verste).

Ca 7dager etterpå begynte jeg å få smerter i livmorområdet, som strålte nedover venstre bein og opp i magen. Dette ga seg ikke, og måtte til slutt inn til gynekologen som satte den inn på kontroll - jeg orket bare ikke tanken på å gå slik lenger. Hun fant ikke spiralen, og røntgen kunne vise at den var gått igjennom livmorveggen og lå i buken på venstre side - herlig ja!! Ikke rart jeg hadde vondt. Så forrig tirsdag lå jeg på operasjonsbordet og fikk fjernet spiralen ved hjelp av kikkhullskirurgi - og sitter nå her med to sår på magen. De fant også et hull i livmorveggen der spiralen hadde gått igjennom, så de måtte "brenne" for å tette igjenn det.

Så jeg skal med andre ord aldri ha spiral igjen - vet det er sjelden dette skjer, men så skjedde det faktisk med meg, så da kan statestikk være statestikk!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...