Gå til innhold

Hvor mange dupper og hvor lenge sover din 3 mnd gamle unge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så fortvila! Lille jenta sover bare 2x45 min hver dag ca. Får hun ikke til å sove mer, men hun trenger det virkelig. Er overtrøtt hver eneste kveld, og må alltid bysses, vugges eller ammes i søvn. Hva skal jeg gjøre?? Har prøvd som flere her inne, at hun er våken ca 1 1/2 - 2 t mellom hver dupp, noe som kanskje har fungert et par ganger. Men stort sett hyler hun så mye at jeg gir opp. Har prøvd kortere og lengre intervaller, men ingenting funker. Vet hun enda er så liten, men skulle ønske jeg kunne gjøre noe... På natta sover hun godt, når hun endelig har sovna. Varierer mellom 1 og 2 natt måltid. Takknemlig for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke faste klokkeslett enda, men det er sånn noenlunde likt hver dag frem til tretiden. Han våkner 7-8 og legges igjen maks en time etter at han har våknet. Da legges han i vogna på balkongen. Han sover foreløpig IKKE i senga på dagtid, det er helt umulig å få til. Sover til 11-12. Våken en times tid og legges igjen. Denne andre luren er ofte ute på trilletur - på denne tiden sover han ikke like godt når han står stille. Sover til 3-tiden.

Ettermiddagene er et salig rot og består ofte av små eller større kamper der jeg prøver å få ham til å sove, for han er veldig trøtt. Sover ofte flere og korte lurer, eller han kan gå våken fra 17 til han ammes siste gang 20.30. Da sovner han for natten og våkner to ganger før 7-8 neste morgen.

Har du prøve vogn? Bæretøy? Legge i vognbagen? Koseklut? Hos oss bare skjedde denne formiddagssovingen av seg selv, så vi har vært heldige. Det kan virke som at det begynner å endres litt nå, så jeg lurer på om jeg må ta et ordentlig grep om rutinene og begynne å planlegge litt mer.

Skrevet

Jenta vår våkner i 7-7.30tida. Sover fra kl 09-10 i vognbagen. Er våken til ca 11.30, og sover ute i vogna til ca kl 14. Er våken ca 1,5 time, og sover en times tid til ca 16.30. Alt er ca-tider. Som regel sover hun litt igjen rundt kl 18 i vognbagen, men hvis dagen har startet litt sent så legger vi henne for kvelden ca kl 19. Om hun sover i 18tiden tar hun kvelden i 20-tiden. Hun sover til ca kl 03 for mat, og deretter til morgen.

Hun sovner som regel veldig greit første duppen og om kvelden. På ettermiddag er det litt mer kav, og på formiddagen våkner hun noen ganger og må gjerne trilles litt for å sovne igjen. Mitt inntrykk er at det ikke er så lett å forsøke å "overstyre" dem når de er så små....men ganske frustrerende når de ikke klarer å sovne selv om de er stuptrøtte....

Skrevet

Ja, vet det ikke kan gjøres så mye med. Må bare ta tiden til hjelp, men ganske frustrerende. Hun sovner best om jeg triller henne, men våkner fort når jeg kommer hjem igjen og vognen står i ro. Koseklut har hun alltid med seg :) Bæretøy er hun ikke gla i dessverre. Sengen hennes er ganske stor, kanskje det har noe å si? Eller hvor lenge trenger de at det er litt lunt rundt dem?

Skrevet

Alt etter når vi står opp. Men han har som regel en dupp mellom 06-09, en dupp mellom 09-12, en dupp mellom 12-15 og en dupp mellom 15-18.

Så det spørs litt når vi står opp, alt mellom 06 og 08 er vanlig her.

Duppene kan vare mellom 30 minutter og 3 timer.

Sover best i vogna og helst på tur. Smokken og kluten må alltid være med.

Han er forresten blitt 4 mnd.

Skrevet

Gutten vår er 3,5 mnd, og rett før han var 3 mnd begynte det å bli litt rutiner. Hovedsaklig sover han 2-3 ganger i løpet av dagen. Vi står opp rundt kl 8, og da er han våken max 1,5 timer før han sovner i vogna ute eller vognbagen inne. Sover sjelden mer enn 1 time på morgenen. Er deretter våken alt etter 1-3 timer, avhengig av hvilke planer vi har. Han har en lengre dupp midt på dagen, gjerne ca fra 12 til 14/15 hvis vi er ute på tur. Han sover også av og til en halvtimes dupp ca kl 17/18. Han legger seg for natta mellom 19 og 20.30 og sover da til kl 6.

Det fungerer aldri å bare legge ham ned til soving. Han har alltid måttet ligge lunt, så vi legger helseteppe som en U i hodeenden og det drar han gjerne helt over ansiktet og graver seg ned før han får sove. Er også avhengig av smokk og kosebamsen når han skal sove, gnir både bamsen og teppet godt inn i ansiktet før han finner roen. Så her i gården er det helt nødvendig med inntulling og lune omgivelser! :-) Noen ganger er det også ganske vanskelig å få han til å sove hvis ikke han er i bevegelse, men stort sett går det greit etter 10-15 min. Han har også vanskelig for å sovne hvis det er mye som skjer rundt ham, han kaver seg opp og skriker og skriker, kanskje det er problemet til babyen din og? Særlig hvis det er mange inntrykk som må bearbeides, besøk, andre barn, mye leking etc, da trenger vi å bruke litt ekstra tid på å roe ham ned før vi legger han. Byss og bær litt og skap en trygg og rolig stemning før babyen legges ned. Gutten vår merker veldig godt hvis vi blir stressa!

Et tips er å stryke saaakte på kinnet, det virker veldig søvndyssende og selv om babyen hyler og vrir seg unna så ikke gi opp, det funker ofte etter en liten stund. Du kan også prøve å stryke forsiktig mellom øynene. Her funker det også med nattasang og nynning og å holde en hånd ved kinnet hans eller holde han i hånda. Men som sagt, det viktigste her er rolige omgivelser (ikke stille, det må gjerne være lyd, bare ikke masse ting som foregår), lunt og godt, smokk og bamse/klut. Lykke til!

Skrevet

Kan tenke meg at det alltid er fint å det lunt rundt seg. Jeg liker egentlig ganske godt å legge meg inntil veggen eller å dra dyna godt rundt meg enda. :-) Ser at sønnen min liker kosekluten over halsen/haken, en gulpeklut inntil kinnet, han legger seg helt inntil kanten av bagen osv. Så jeg hadde prøvd med bagen i senga, evt. bruk helseteppe e.l. til å lage et lite rede.

Skrevet

Jeg har hatt vansker med å få lillegutt til å sove på dagen, han er 3 1/2 måned. Skrev et innlegg om det her for noen uker siden. Har jobbet med å legge han til faste tider, men han hadde fortsatt vansker for å sove. De gangene jeg ammer han og klokka er rundt sovetid, sovner han som regel. Ammer i senga vår og lar han ligge der. Ellers fungerer det noen ganger å ha en gasklut over panna og øynene. Da roer han seg og sovner. Og vi starter dagen tidligere, nå våkner han selv 6-7 hver dag. Han sover tre lurer hvis jeg er heldig, da i max en time hver. Men er likevel litt bedre enn tidligere da han max sov 1/2 t x 2. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...