Gå til innhold

Det fungerer IKKE å amme uten skjold - men veldig bra MED skjold - hvorfor må man da på død og liv avvenne med skjold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er 3,5 uke og ammingen går nå veldig bra...har et bryst som fungerer bedre enn det andre (det virker som det er mer melk i det og flere utganger), men det har jeg lest at er ganske vanlig. Jeg har veldig flate brystvorter og på sykehuset gav de meg skjold for at hun skulle få tak. Jeg har forsøkt noen ganger uten først, og hun har fått tak et par ganger på det gode brystet, men glipper ganske fort. På det andre har hun ikke sjans...er ingenting som stikker ut å suge på :(

Jeg leser alle veier at man virkelig BØR avvenne med skjold så fort som mulig - men når den stakkars babyen ikke får ordentlig tak, må det da være bedre å fortsette med allerede vellykket skjold-amming vel? Håper på noen synspunkter og evt. erfaringer :) Er litt frustrert over dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare fortelle deg at sønnen min sluttet plutselig med skjold når han va 6 uker..... Hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt med skjold, og heller prøvd innimellom uten!!!

Hvorfor slutte med noe som funker??

Senk skuldrene og kos deg med ammingen:)

Skrevet

Endelig en som er av samme oppfatning som meg :D Jeg blir litt lei meg av at alle maser om at jeg må slutte med det når det fungerer så bra! Men jeg skal prøve å amme uten også, så kanskje hun klarer det etter hvert :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Jeg tror dert er større fræ for å få brystbetennelse med brystskjold, ettersom babyen ikke klarer å tømme brystet helt ved bruk av skjold. Ellers er det jo litt mer styr med skjold, men ellers kan jeg ikke komme på noen grunn til å slutte om du synes det fungerer bedre! Lykke til:) Jenta mi sluttet også plutselig med skjold etter bare en uke, så prøv innimellomså kanskje det går:) Har hørt at for noen så fungerer det å klippe hull i skjoldet (på tuppen), først et lite og så større og større helt til skjoldet plutselig er borte. Det kan du jo prøve? Å så kan du evt. bruke syntocinon nesespray for å få bedre utdrivningsrefleks:) fåes på resept hos legen....

Skrevet

Større SJANS skulle det stå;)

Skrevet

Bare fortsett med skjold du. Sjøl amma jeg med skjold og helsesøster va sååå på d at jeg skulle avvenne lillemor .... Jeg ba henne nesten reise en viss plass til slutt... hehe. Kjørte mitt løp og pompa meg heller etter nesten hver amming, så fikk hun fra flaske også :) Kos deg nyt ammingen og ikke stress. :))

Skrevet

Tusen takk for svar :) Klippe hull i skjoldet, ja - var kanskje ikke så dum idè? Tenkte jeg skulle prøve å pumpe meg litt før hun skal ha mat etterpå, for da dras jo brystvorta ganske langt ut...kanskje lettere da!!!

Takk igjen alle sammen :)

Skrevet

Hei

Jeg ammet min første sønn med skjold til han var 1 år, fungerte helt greit. Han nekta å ta puppen uten. Er selvfølgelig litt mer styr med skjold, prøvde å avvenne ved å klippe hull i skjoldet, men det hjalp ikke. Helsesøster mente man risikerer å få mindre melk fordi brystet stimuleres dårligere, men hadde ingen problemer med det og hadde mer en nok melk:) Når de første ukene var over og melkemengden stabiliserte seg var det ingen problemer med tette melkeganger og sånt, så vi kosa oss med amminga selv med skjold! Så det er mulig å amme lenge selv om du ikke får til å avvenne nå

Skrevet

Du trenger ikke avvenne skjoldet. Selv var jeg dritstresset da jeg prøvde skjold pga sååååååre brystvorter og fikk DEN leksa om pumping, brystbetennelse osv osv.... Nå er gutten min 7mnd og jeg har ammet ham med skjold hele veien. I starten pumpet jeg meg noen ganger i døgnet fordi jeg var dritredd for å få brystbetennelse og å miste melka. Jeg ble sliten og stresset av å ha det hengende over meg hele tiden å måtte pumpe og vaske utstyret hele tiden. Da gutten min var 3måneder sluttet jeg å pumpe og tenkte som så at det kunne briste eller bære. Jeg har ikke merken noen forskjell, men har ammet oftere eller pumpet hvsi jeg har kjent klumper i brystene.

Alle de velmenende rådene fra sykehus, ammepoliklinikk og hs førte nesten til at jeg gav opp hele ammestyret. Det tok 3,5mnd før jeg hadde "fordøyd" de negative følelsene knyttet til amming. Heldigvis har ammingen vært mye mer kos de siste månedene.

Har prøvd og venne av skjoldet flere ganger, men ikke klart det. Først klippet jeg av toppen av skjolet, men da ville ikke gutten ta brystet i det hele tatt. Det som funket litt var å ta av skjoldet underveis i ammingen. Da har han fått tak noen ganger... hadde kanskje klart å venne av hvis jeg virkelig hadde gått inn for det..... nå som mini`n har 4tenner og flere i anmarsj kan jeg aldri tenke meg å slutte med skjoldet :P

Lykke til :) ikke la dilemmaet "skjold/ikke skjold" bli altfor mye hodebry. Det er en fint hjelpemiddel for mange! gutten min hadde ikke fått en dråpe mm om ikke det var for ammeskjold

Skrevet

Ammet eldste datteren min i 9 mnd. MED skjold. Gikk helt fint det. De 4 neste ammet jeg uten skjold.

Gjør det som fungerer for DERE:-)

Skrevet

Du bør IKKE klippe hull i skjoldet. Dette var visst noe man anbefalte før, men dagens skjold er laget i et materiale som skal kasseres om det er hull i det. Dette er fordi det kan flise seg opp og gi biter som barnet kan svelge og evt sette i halsen.

Hovedproblemet med skjold er at utdrivingen kan bli dårligere stimulert, noe som på sikt kan føre til redusert produksjon, som igjen kan føre til at barnet ikke får nok melk. Å pumpe mellom måltidene kan hjelpe noe, både for å stimulere produksjonen ekstra og for å få ekstra melk å gi til barnet dersom det trengs.

Har svart deg i Ammedebatten, men anbefaler Ammehjelpens artikler som skjold og avvening fra skjold:

http://ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold

http://ammehjelpen.no/artikkel/68/Brystskjold-avvenning

Skrevet

pytten og *Lissi* - kjempeflott å høre historier fra noen som har ammet lenge med skjold uten problemer også!

Skjold er et flott hjelpemiddel for mange, men det er nok litt for mange som begynner å bruke det uten at "alt annet" er forsøkt (først og fremst ammestillingen).

(Jeg ser at siste avsnitt kan tolkes som et "men..." i forhold til første avsnitt, så jeg må bare legge til at det ikke er ment sånn. Det ER flott å høre gladhistoriene også.)

Skrevet

Jeg hadde samme problemet som deg med førstemann; mine brystvorter var faktisk innovervendte og måtte på sikt suges ut (aaaaaauuuuuuu)

Men jeg fikk skjold på sykehuset og syntes det fungerte utmerket. Jeg lot han da suge med skjold til melka sildret godt ut av puppen og deretter tok jeg av skjoldet midt i måltidet og da fikk han lettere tak i puppen og det gikk ganske greit, men sårt var det så absolutt.... det såre gikk over etter 8-10 uker. Men jeg bet tenna sammen og holdt ut og til slutt gikk ammingen som en drøm.

På sykehuset fikk jeg også sånn sugekopper fra medela som jeg satte på puppen 30 min før måltid. Den sugde ut knoppen litt og gjorde det letter å få tak i puppen. Selges på apoteket,,,,,

Så hvis du har øyst å prøve deg litt uten skjold, vil jeg anbefale å gjøre som meg å ta den av underveis i måtidet når melka er godt i gang.

Syntoxin nesespray er også fint å bruke hvis melka bruker litt tid på å komme ut. brukte det denne gangen:)

LYKKE TIL:) Det går helt fint å bruke skjold hele veien hvis du vil det også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...