Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Jenta er 3,5 uke og ammingen går nå veldig bra...har et bryst som fungerer bedre enn det andre (det virker som det er mer melk i det og flere utganger), men det har jeg lest at er ganske vanlig. Jeg har veldig flate brystvorter og på sykehuset gav de meg skjold for at hun skulle få tak. Jeg har forsøkt noen ganger uten først, og hun har fått tak et par ganger på det gode brystet, men glipper ganske fort. På det andre har hun ikke sjans...er ingenting som stikker ut å suge på Jeg leser alle veier at man virkelig BØR avvenne med skjold så fort som mulig - men når den stakkars babyen ikke får ordentlig tak, må det da være bedre å fortsette med allerede vellykket skjold-amming vel? Håper på noen synspunkter og evt. erfaringer Er litt frustrert over dette!
Gulosten™ Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 http://ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold http://ammehjelpen.no/artikkel/68/Brystskjold-avvenning Her står det vel ganske godt forklart hvorfor man bør avvenne. Jeg ville prøvd litt med Niplette og/eller Cottermans grep (hvis ikke du har gjort det...) Evt. begynt med skjoldet og ta det vekk etter noen minutter.
Synnøve_Solbakken Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Man kan amme med skjold dersom det ikke fungerer uten, men ikke glem at du må pumpe et par ganger til dagen for at ikke melkemengden skal bli redusert.
Galskapens overhode Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 jeg ammet med skjold i 6 mndr.. melkeprod var god hele veien. Hun klarte aldri å tømme mer enn et bryst av gangen.. Etter bare noen uker så startet utdrivningsrefleksen bare jeg så et brystskjold.. så å få ut melk var definitivt ikke noe problem Ved 6 mndr likte hun plutselig ikke morsmelk lenger.. hverken fra bryst eller flaske.. så da hun var 7 mndr sluttet jeg også å pumpe meg og gikk over til nan.. det tok hun. Jeg hadde alikevel melk fram til hun var 2,5 år gammel.. Da først gikk melkesprengen helt over.. Så vi er ikek alle like, og for de som ikke klarer å venne av med skjoldet, så kan det faktisk gå bra med...
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ammet også med skjold i 10 mnd, og så klarte jeg å amme en måneds tid uten skjold til før mini ikke ville ha morsmelk lenger.. Men jeg hadde alltid nok melk, stort sett hadde jeg aaalt for mye, og det var sjelden han klarte å tømme mer enn ett bryst av gangen.
lille_mille Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Jeg amma helt fint med skjold i 1år. Veldig glad jeg ikke leste den artikkelen som linkes til, for da hadde jeg stressa masse.... Jeg hadde aldri noe problem med at hu ikke fikk i seg nok mat eller at hu ikke tømte brystet. Så ikke bry deg om det, hvis det funker med skjold og ikke uten, så bruk skjold.
Shinyogsmåen Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Synes du burde høre med helsestasjonen jeg. Kanskje du ikke har fått til teknikken ordentlig. Men ser ut som du har barn fra før (av nicket ditt) ammet du de? Når alternativet til å ikke bruke skjold, er at du ikke greier å amme. Så ville jeg ikke brydd med noe om alt som står skrevet. Brukte selv skjold i overgangen fra at brystet var sårt og synes de var en kjempegod hjelp. Man ble jo nesten litt avhengig av de. MEN når brystene ikke er såre lenger og man klarer å få til ammeteknikken er det mest behagelig uten de. Stol på deg selv, og i slike tilfeller ville jeg hørt med helsestasjonen. De kan kanskje gi deg tips og råd på andre måter å gjøre det på.
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Jeg ammet min lille til han var 1 år med skjold hele veien. Han klarte ikke å få tak uten skjold. Hvis jeg prøvde uten ble han rasende og skjønte ingen ting. Jeg ammet også ett bryst av gangen så lenge jeg fullammet.
Gjest Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 Dere som ammet lenge med skjold, hvilke merke brukte dere? (ikke meningen å stjele tråden men.. )
bebis *aug09*juni12* Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Jeg ammet med skjold de 6 første ukene. Hadde også flate "myke" brystvorter så han fikk ikke tak. Helsesøster og barsel stressa meg veldig med at jeg måtte avvenne så fort som mulig. Men jeg stressa det ikke, guttungen la greit på seg også. Det jeg gjorde var at jeg starta med skjoldet (enda vanskligere å få tak når puppen er "full", +at de er litt utålmodig når han/hun er sulten) og tok det av etter 2-3 min for da hadde puppen fått en større vorte (eller hvordan jeg skal forklare, du skjønner sikkert hva jeg mener da fikk han litt tak men glapp fort. Så prøvde jeg til han begynte å bli irritert, og da tok jeg resten av puppen med skjold.. Etterhvert ble periodene uten skjold lenger og lenger for hver gang. Men gjorde ikke dette på natt. Da prioriterte jeg å sove Men det gikk nok litt utover min produksjon, men som de andre sier hvis alternativet er å ikke amme og du er fornøyd med situasjonen så gjør som du vil. Din pupp og din baby gleden var stor den gangen jeg klarte et helt måltid uten skjold Jeg brukte medela sine skjold, de får du i flere forskjellige str. Ble litt langt dette, men håper det er til hjelp
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 18. mai 2011 #11 Skrevet 18. mai 2011 Det må du da ikke! Jeg ammet min lille (premature) baby med skjold. Prøvde i uker og måneder å avvenne, men det gikk ikke. Så jeg brukte skjold, og fullammet henne til hun var 6 mnd. Vi fikk besøk av avansert hjemmesykehus som bemerket at det gikk veldig bra med vektoppgang etc, så det at du MÅ avvenne er bare tull. Min fikk i seg bra med melk og var veldig fornøyd! Litt pes å alltid ha med skjold og å kunne vaske det hvis man er ute på farten, men det får du dreisen på etterhvert. Glem frustrasjon og vær glad, ikke bruk opp tiden på å være frustrert! Lykke til :-)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 18. mai 2011 #12 Skrevet 18. mai 2011 Man må ikke det:-) Men er nok mye greiere å slippe å koke og passe på disse skjoldene. Jeg kunne heller ikke amme uten sist, men håper det går neste gang. Frøkna klarte ikke å suge uten, så vi hadde ikke noe valg. Skjold eller pumping og flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå