Gå til innhold

Vekk med Audun Lysbakken


Barnevennlig

Anbefalte innlegg

Han har ikke forutsetninger til å mene noe om det han uttaler seg om!! Trenger far virkelig like mye tid for å komme til hektene igjen etter en fødsel, like mye som mor selv??? Nå fornærmer du vel ditt eget kjønn, Lysbakken?? Hva slags pingler er det du tenker på? Nei, svangerskapspermisjon er for mammaen!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er ikke enig med AL i alt jeg heller, men han har noen gode poenger: som f. eks:

 

Om man i større grad fordeler FORELDREPERMEN likt; vil ikke arbeidslivet lenger være skeptisk til å ansette nyutdannede kvinner i "verpealder"; fordi "risikoen" for at menn blir borte fra jobb er like stor.

 

Og ved å lovfeste menns rett til å ta pappaperm, så må ikke fedrene lenger be om "lov" fra arbeidsgiver om å ta pappaperm.Dette tvinger arbeidslivet til å ta høyde for at folk får unger, og det må bare aksepteres som en konstant; ikke en belastning.

 

Ja til likestilling. Både for menn og kvinner. Men sånn prinsipielt syntes jeg at mor skulle hatt 12 uker, far skulle hatt 12 uker og at man kan dele resten som det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns at voksne mennesker skulle klare å fordele dette selv. Dette er SVÆRT langt inn i folks privatliv, og burde IKKE være politikerstyrt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sånn burde det kanskje være, men i virkeligheten vil det da stilles et krav (fra arbeidslivet) at mor skal være hjemme og far skal ta minst mulig perm.

 

Ordningen skal også sikre barnets rett til tid med begge sine foreldre. Det vil kanskje på sikt sikre mannens posisjon som fullverdig omsorgspersjon og ikke bare en statist i familielivet.

 

Jeg forstår at folk er forskjellige, men det har aldri falt meg inn at jeg har større rettigheter til permen enn min mann. Som overalt ellers i livet ønsker jeg likestilling, og det har sin pris. Det må gå begge veier.

 

Foreldrepermen er en helt vannvittig gode: tenk for en gave det er å få være hjemme men barna våre ett helt år! Og du skriker om at dette griper inn i ditt privatliv..Det er ingen som tvinger deg/dere til noe som helst, men om du ønsker å ta perm med lønn, stilles det desverre noen krav. Du kan selv velge om du vil spare opp penger i forkant og ta de 12 ukene selv.

 

Vi lever i et meget velfungerende demokrati, AL er folkevalgt; ergo er ordningen et resultat av demokratiet; folket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med barnevennlig!!

 

Hvem tror han egentlig at han er? Av div. årsaker blir vi sannsynligvis nødt til å nøye oss med 10 mnd perm, dvs, at jeg får kun 7? Det synes jeg er frekt.

 

Vi er ikke verdens beste land når det kommer til fødselsperm lenger. Sverige har mye bedre ordning, og Island, som Lysbakken peker til, har da mye bedre ordning de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har misforstått hensikten med foreldrepermisjon, den er ikke til for at mor skal komme til hektene igjen etter fødsel, men for barnets del.

Ikke mange som har så hard fødsel at de trenger 56 uker for å komme seg på..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

greit at dette passer til noen men....

jeg har en samboer som driver eget firma, og han kan bare ikke være hjemme i 3 mnd... halloooo!! han er avhengig av å være tilgjengelig hver dag...

 

og jeg som skal amme også denne gang, kan ikke starte på noe arbeid tidlig akkurat.. dessuten jobber jeg et stykke hjemmefra..

 

dette synes jeg virkelig det må bli opp til hver enkelt å bestemme og fordele selv!

 

selvfølgelig blir det jeg som blir prioritert til å være mest hjemme, for samboeren tjener jo 5 gang så mye som meg... og det er jeg som har puppene så, hehe men selvfølgelig skal og vil han ha litt permisjon han å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste trenger vel nærmere ett år for å "komme seg" etter fødselen, de fleste er vel noenlunde på beina innen en måneds tid, eller i alle fall de seks ukene som er satt av for å la mor komme seg. Resten av permisjonen er ikke til for mor eller far, men for barnet. For at barnet skal slippe å gå i barnehage før det blir ca ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...