Junifrue Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er i ferd med å miste melka, ammer til hvert måltid, men lillemor blir ikke mett så hun får flaske etterpå. Jeg har prøvd å pumpe mellom måltidene, men føler ikke det hjelper, så jeg lurer på: hvor lenge skal man holde på og pumpe før man gir opp? Til nå har jeg ikke gitt flaske om natta, hun virker fornøyd med det hyn får da og sovner etter amming. Men skulle jeg miste melken helt lurer jeg på: hva gjør dete med flaskene om natta? Står opp og varmer? Bruker termos? Noen gode råd til meg?
Snuskomrusk Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Hei! Kan nok ikke hjelpe deg med det første spørsmålet ditt, men fullpumper selv og kan gi deg noen hint på nattflaskene Jeg har fullpumpet siden gutten min var rundt 1 1/5 mnd (nå snart 5 mnd), fungerer godt for oss og jeg har kommet opp med noen fine løsninger på diverse utfordringer etterhvert. Jeg har med inn 2/3 flasker MM på soverommet når jeg legger meg, disse tåler da å stå ute i vanlig romtemperatur i 5-6 timer iflg. sykehuset. Jeg har også med en termos med kokende vann, den medfølgende koppen og et målebeger som jeg bruker til å tømme ut det kalde vannet i. Varmer flasken i vannbad i koppen, mater baby, tømmer så ut vannet og er klar til neste mating noen timer senere Går du over til MME, vet jeg om noen som har med seg to termoser på rommet om natten. Den ene for varmt, kokt vann og den andre for avkjølt kokt vann (tror også du kan ha det avkjølte vannet rett i flaskene, slipper du å bruke to termoser ) Så har de MME pulver opp i og blander og rister; instant mat til den lille Gudd løkk!
Gjest Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Hei! Hvor gammel er babyen din? Av sykehus og helsesøster har jeg fått informasjon om at man faktisk ikke "mister" melka, men det kan oppleves slik ved økedager (dvs når babyen din trenger mer mat enn tidligere). Men det her er vel hvis man fullammer, gir man tillegg eller grøt/middag e.l. så blir det vel litt annerledes. Har ikke opplevd det selv men ut fra hva jeg forstår så skal man i slike tilfeller la barnet spise OFTE. Så ofte hun vil- tilby mat ofte. Og blir hun ikke mett ved et måltid, så kan du tilby henne melk igjen etter kanskje bare en time. Så spiser hun opp det du har der, og slik fortsetter det et par dager til hennes spising forteller kroppen din at nå må du produsere mer melk, og da blir det etter hvert nok mat i puppene for hvert måltid. Det er veldig vanlig, og mange tror da at man er i ferd med å miste melka. Det er jo sånn at kroppen rekker å produsere ganske mye melk på en time, er vel første timen man produserer mest, så litt til andre timen, tredje ganske lite osv... så jo lenger man venter, jo mindre melk produseres til ett måltid... så mange små måltider kan utgjøre like mye mat på en dag men det er bare at det er slitsomt for deg. Men det vil jevne seg ut til nok til hvert måltid etter hvert! Er du veldig usikker så synes jeg du skal ringe eller skrive til ammehjelpen. De er fantastisk gode til å hjelpe, og kan veldig mye! PS: leser at du prøer å pumpe mellom måltidene, for noen fungerer det kanksje veldig bra, men for mange så er det vanskelig å få pumpet ut all melka (jeg får nesten ikke til å pumpe i det hele tatt), og ungen har mye bedre måte å få ut all maten på enn en pumpe... så vil tro det hjelper bedre å la ungen suge når du egentlig gir pumpet melk. Hvis ikke det er slik at du av en eller annen grunn ikke kan la barnet suge direkte fra brystet. Og enda et PS: hvis du gir flaske i tillegg, så venner kroppen din seg til å produsere mindre melk. Hvis du egentlig ønsker å fullamme, anbefaler jeg heller at du kutter ut flaska og heller lar babyen din spise dagen lang et par dager, for å få opp produksjonen. Hun blir sikkert frustrert når hun ikke blir mett etter hver måltid, men det blir bedre... Men helt til slutt- gjør det du orker. Det viktigste er at du er fornøyd, og hvis det er med flaske i tillegg til amming, så gjør du det. Du skal ikke presse deg til noe du ikke orker. Enten du gjør det ene eller andre så går det bra!
Junifrue Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2011 Vesla er snart 4 mnd. Ja, de sier så, at man ikke mister melka helt sånn uten videre, men ser ikke helt hva annet det kan være som skjer her... Først fikk jeg nedsatt produksjon i venstre brystet uten noen som helst grunn, baby spiste like godt av begge. Men da begynte hun å favorisere høyre bryst siden det var mer melk der og dermed kom det lettere, nå nekter hun å ta venstre i det hele tatt. Hadde det vært så enkelt at jeg bare kunne amme,amme og atter amme skulle jeg gjerne sittet med puppen ute hele dagen jeg, men vesla nekter. Hun hyler og snur seg bort, og går det for kort tid mellom ammingene er det totalnekt. Hun må rett og slett være skikkelig sulten for å spise... Hun gir heller ikke beskjed før hun er veldig sulten. Jeg ammer fortsatt til hvert måltid, hun får det jeg har og så flaske. Hun er lang og tynn, og hadde en måned der hun kun la på seg 200 gram, etter det opp mot 150 g i uka, men aldri over... Jeg fullammet før dette, men etter de 4 ukene måtte jeg jo gjøre noe, s¨da ble det å gi mme i tillegg. Så jeg kan ikke bare stole på amminga rett og slett, for hun har ikke noe særlig å gå på rett og slett... Og som sagt: hadde ikk hatt noe imot å sitte med puppen ute flere dager i strekk jeg, men det er ikke vesla noe interessert i rett og slett, hun går heller uten mat. F.eks. har jeg måttet så og si tvunget i henne mat i ettermiddag, hun har fått tilbydd både pupp og flaske ørten ganger, men siden kl. 15 har hun kanskje spist 100-150 ml mm og mme til sammen... Jeg er ikke en av dem som på død og liv skal fullamme, jeg har troen på at de får det de trenger uansett, men det er jo så praktisk!! Nå føler jeg meg litt i ingenmannsland; er nødt til å koke på flasker og passe på å alltid ha mat med samtidig som jeg må passe på hva jeg spiser og drikker fordi jeg ammer. *Sukk* skal ikke være lett...
Gjest Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Uff hørtes slitsomt ut :S Jeg har jo ikke erfaring med det selv, og sier bare det jeg har fått høre, så du har nok rett du som har erfaring med det. Sikkert veldig frustrerende. Jeg vil likevel anbefale deg å snakke med ammehjelpen og høre hva de har å si, de har vært borti så mange slike type problemstillinger. Hvis det ender med at du slutter å amme og heller gir flaske, så kan jo det også være en god løsning for dere, så kan babyen din spise det hun orker, og du slipper å tenke på det du spiser osv. Hun har jo fått mange antistoffer når hun har fått melk fra deg i fire mnd Uansett- masse lykke til, håper det ordner seg til det beste for dere!
Lillespiren<3 Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Hei:) jeg kjenner meg veldi igjen. Jeg fullamma i 3 mnd, og merka at jeg hadde for lite melk da vi alltid amma en time om gangen. Og det kom ut lite når jeg pumpa.Jeg fikk også høre om økedager og bare legge til ofte. Men det går jo ikke når den lille ikke vil! Hs anbefalte meg å begynne med litt tillegg. Og det som skjedde da var at han nekter å ta puppen i hele tatt! Vil ikke når det er så mye lettere med flaske. Der kommer det faktisk ut mat. Så nå fullpumper jeg og gir tillegg. Det er slitsomt! Først prøver jeg å legge han til, som regel uten hell. Så gir jeg han fladke men pumpa melk og flaske med tillegg. Så pumper jeg meg nesten en time for å få ut 100 ml. Så skal pumpa og alle flaskene vaskes og kokes. Jeg sitter med pumpa ca. 5 timer i døgnet.. Er det verdt det? Jeg vet ikke hvor lenge man kan holde på slik. Andre sim vet? Jeg har gjort det en mnd nå ig begynner åbli sliten:)
Lillespiren<3 Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Beklager alle skrivefeil. Sitter med pumpa og i.phone og klokka er 3.00;)
MrsBlidfis Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 Hvor lenge du skal pumpe, er opp til deg! Det er du som kjenner selv hvor mye du orker og hvor viktig det er for deg! Om nattan så hadde jeg klart kokt kaldt vann i kjøleskapet.. Hadde da flasker med 120 ml.. Så koka jeg vann og hadde 80 ml oppi det kalde vannet.. Da ble det perfekt varme på vannet og jeg kunne bare ha oppi pulver og riste Lykke til!
Junifrue Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2011 Takk for svar alle. Å drive og pumpe for å gi ser jeg faktisk ikke noe poeng i siden jeg får ut så lite, er veeeldig heldig hvis jeg får 50 ml, og da sitter jeg lenge. Er jo grenser hvor mye man får tid til når pappaen er på jobb og vesla er våken også... Så pumpe gjør jeg for å prøve å få opp produksjonen, funker ikke det så kommer jeg ikke til å fortsette. Heldigvis tar hun som oftest fortsatt puppen før flaska, men jeg er blitt avhengig av Syntocinon for å få det til, uten går det for treigt. Enkelte ganger om morgenen er det faktisk nok i puppen også, i dag ville hun bare ha 10-20 ml av flaska etter ene ammingen, men det var også etter totalnekt gangen før. Jeg har sendt mail til ammehjelpen, får jeg noen svar som kan hjelpe noen av dere andre også så skal jeg oppdatere:)
Lillespiren<3 Skrevet 14. mai 2011 #11 Skrevet 14. mai 2011 Jeg har lest alt som er å lese på ammehjelpen. Men ingenting får min lille til å ville ha puppen:-( har ringt ammehjelper, og fikk beskjed om å legge til ofte og ikke gi tillegg. Men han vil ikke og jeg kan ikke sulte han. Hjelpebryst er og utprøvd.. Fortvila og sliten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå