Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på noen ting i forhold til AAP og sykepenger:

Jeg har 50% AAP, og jobber 50%. Jeg har forstått det slik at dersom jeg er sykemeldt fra lege fra 1 fraværsdag tom fraværsdag 16 så er dette i arbeidsgiverperioden (og arbeidsgiverperioden startet på nytt når jeg hadde jobbet 4 uker etter å ha vært sykmeldt 1 år) , og jeg har da rett på sykepenger fra jobben i de 50% jeg har lønn derfra. (Det samme med egenmelding.) Dersom jeg er sykmeldt fra lege mer enn 16 dager, så vil jeg få de sykedagene etter fraværsdag 16 og utover utbetalt i AAP. Noen som vet dette stemmer?

Jeg er nemlig nå i en situasjon der jobben min mener jeg ikke har rett på sykpenger i det heletatt fra dem.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143220459-aap-og-sykepenger-samtidig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, din arbeidsgiver har rett. Når du har gått til max dato sykepenger, altså 52 uker og så over på aap er det sånn at du må ha vært arbeidsfør 100 % i minimum 26 uker.

AAP er elers en stønad som ikke er basert på prosenter. Du får aap for den perioden du nå er syk. DEt beste er at du, Nav og arbgiver setter opp en plan for deg. Du krysser av for jobb det du jobber på meldekort, ikke for syk. Forståelig?

Altså: glemte å skrive:

Beklager, din arbeidsgiver har rett. Når du har gått til max dato sykepenger, altså 52 uker og så over på aap er det sånn at du må ha vært arbeidsfør 100 % i minimum 26 uker. FOR å ha rett på nye sykepenger. :)

Du har rett på sykepenger fra din arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. For og ha rett på sykepenger fra arbeidsgiveren holder det at du har vært ansatt i 4 uker. Det er uvesentlig for din arbeidsgiver at du har 50% AAP og har brukt opp retten til sykepenger fra trygden. Du skal ha sykepenger i 16 dager uansett.

Dette kommer frem i retningslinjene til § 8-12:

"Bestemmelsene i § 8‑12 gjelder bare for sykepenger fra folketrygden. Fra arbeids­giveren har arbeidstakeren derimot rett til sykepenger i de første 16 kalenderdagene av hvert sykefravær selv om vedkommende har brukt opp retten til sykepenger fra folketrygden etter denne paragraf. Det samme gjelder tilfeller der arbeidstakeren er unntatt fra arbeidsgiveransvaret etter §§ 8‑20 og 8‑21 og folketrygden refunderer sykepenger som er utbetalt av arbeidsgiveren. "

Fra 17. dag er det nav som skal utbetale, og da har du rett på 100% AAP og ikke sykepenger.

Jeg har nå pratet med både NAV og min arbeidsgiver. NAV svarte meg at det er riktig slik jeg har skrevet overfor. Men da jeg snakket med arbeidsgiver mente hun forsatt at det ikke stemmer pga jeg er ansatt i en 100% stilling hvor jeg har permisjon uten lønn i 50%. Hvis jeg derimot "sier opp mine syke 50%" og kun er ansatt i en 50% stilling får jeg rett på det jeg beskrev ovenfor. Dette er meget forvirrende, og jeg vet ikke hvordan NAV mener jeg skal jeg kunne vite alt dette. Det er iallefall ingen som har gitt meg slik informasjon.... Men nå skal iallefall arbeidsgiver kontakte NAV så får jeg se hva som kommer ut av det. Det virker iallefall som at jobben vil trekke meg i lønn for de tidligere utbetalingene jeg har fått under sykemelding nå. Men da må jeg vel søke NAV om å få AAP tilbakebetalt for de dagene de trekker meg for. Og det blir jo mindre enn lønnen min ettersom AAP er mindre. Blir koko av alt jeg liksom skal vite! Får se hva jeg får av svar. Jeg burde jo få utdannelse av NAV i hvordan AAP fungerer når jeg begynte på det.

Takk for svar av dere foresten :)

Jeg synes din arbeidsgiver er vanskelig, og synes § 8-12 er rimelig klar. Men nå jobber jeg i nav så er nok litt farget av det.

Etter min mening er det helt uvesentlig at du har permisjon av 100% stillingen din. Du jobber jo 50% og får vanlig lønn for dette. Da har du også sykepengerettigheter i arbeidsgiverperioden i den 50% stillingen.

Din arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor du har 50% permisjon. Hva om du hadde velferdspermisjon for å være hjemme med små barn. Skulle de latt være å utbetale sykepenger da også?

Retningslinjene til § 8-12 sier helt klart å tydelig at arbeidsgiveren har et ansvar i arbeidsgiveperioden selv om sykepengeretten fra nav er oppbrukt.

Forøvrig jobber jeg også med utbetaling av sykepenger, og det er i flere tilfeller slik at en arbeidsgiver har plikt til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden selv om man ikke har rett på sykepenger fra nav.

Dersom din arbeidsgiver trekker deg i lønn for tidligere lønnsutbetalinger i arbeidsgiverperioden så er dette etter min mening helt feil. Du jobber 50% og har krav på 50% lønn (sykepenger) de første 16 dagene av en sykemeldingsperiode (arbeidsgiverperioden). Hvor i all verden kan din arbeidgsiver finne hjemmel for å nekte å utbetale dette?

Håper du får den hjelpen du trenger. Hvis ting blir vanskelig og du trenger svar på ting så send meg gjerne pm så skal jeg prøve å hjelpe deg med svar :)

lykke til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...