Gå til innhold

kommer deres babyer inn i storsenga i løpet av natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

her har mini helt siden han var født samsovet en del med oss. Dvs han kan sovne i sin egen seng også kommer han inn til oss i 3 tiden feks. Da er ha for våken til å ammes i søvn og det eneste som nytter er å ligge inntil mamma :)

Men nå synes min andre halvdel at han burde kunne ligge hele natta i sin egen seng (vi har ikke så stor dobbelseng, så blir trangt) og han synes at jeg burde kunne roe han inne på sitt eget rom.

Skal sies at han ikke sovner av seg selv på kvelden, men fremdeles blir puppet i søvn :/

Hvordan har dere andre det? Kanskje noen har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa er 6 mnd.

Hun ligger på eget rom, gjort det siden 5 mnd alder. Har aldri ammet i søvn på kvelden, sitter alltid på stua og ammer siste måltid. Legges deretter i senga våken, og vi sier natta og går ut. For å lære henne å sovne av seg selv har vi brukt opp-ned-metoden. Dvs legger henne ned våken, går ut, skriker litt, går inn og tar henne opp til hun roer seg, deretter ned i senga igjen. Går ut av rommet, skriker igjen, inn og tar henne opp til hun roer seg, og så ned i senga igjen. Første gangen vi gjorde det måtte vi inne 8-9 ganger, før hun innså at hun bare måtte sove. Neste dag måtte vi inn 3 ganger :) Og nå er det bare å legge henne ned og gå ut! :) Vi lot henne skrike max et par minutt før vi gikk inn til henne.

Ellers så havner hun nesten alltid i senga vår på morraskvisten, dvs 5 tida. Av og til sovner hun litt til der, som oftest ikke :/

Ammer rundt kl.1.

Håper dere finner en løsning :) Er jo så koselig med samsoving også da...:)

Skrevet

Eldstejenta samsov i ALT for lang tid, fordi jeg begynte med det da hun var liten.

Derfor har minstejenta ikke fått lov til å sove i senga vår i det hele tatt. Hun sover i egen seng. Jeg ammer og legger henne tilbake og har gjort det siden dag 1.

Men kan du kanskje klare å puppe han i søvn på natta også? Du sier ikke hvor stor han er, men hvis du holder rommet mørkt, og går inn til han ved første klynk så han ikke rekker å våkne ordentlig. Hold han varm og god og helt i ro inntil deg til han sovner igjen. Ikke snakk med han, ingen bleieskift. Og legg han da tilbake i senga. Hvis han er våken, forsøk med en spilledåse, eller en sånn uro som snurrer som han kan se på til han blir trøtt.

Frøkna mi har et teppe inntil hodet på ene siden, koseklut, bamse og dyne. Så hun ligger lunt og godt med noe inntil rundt hele hodet. Det liker hun.

Vet ikke om det her hjelper, du har vel sikkert forsøkt det meste allerede.

HeHe: Kanskje samboer kan bytte plass med babyen?! ;-) Han sover på eget rom og du og baby i dobbeltsenga!

Skrevet

Jeg har delvis samsovet med begge mine. Jeg synes man ikke skal stresse med dette. Barna er jo så små, og alt går seg til etterhvert. Dersom det er best for deg ift amming og søvn og ha babyen i senga synes jeg du skal fortsette med det. (også får heller mannen flytte ut av senga en periode). Finn den løsningen som passer best for din familie. Min erfaring er at både mor og barn sover mye bedre når man samsover, i forhold til å måtte stå opp og amme. Men vet ikke hvor gammelt barnet ditt er heller.

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Kun samsoving mens jeg ammet. Nå tør jeg ikke ham ham oppi med oss engang, for han krabber - fort!

Skrevet

her vil også godgutten ligge inntill meg :) han sovner fint i sin egen seng men så vil han gjerne ha litt påfyll ved 3 tiden.

jeg er alenemor så her er det jo ikke så farlig , siden vi har senga for oss selv :P

siden det er veldig slitsomt å være alene er jeg rett og slett for trøtt til å amme han for SÅ å legge ham igjen. da er det lettere å sove mens han spiser ;)

men jeg har noen netter lagt han for seg selv igjen. jeg har kjøpt en fisherprice uro. (precious planet) og den roer han heeelt ned faktisk :)

den spiller søt musikk, regnskoglyder eller hjerteslag. samtidig som den snurrer, og den kan også stilles inn på noe lysgreier.. KNALLBRA!!! :D også er det fjernkontroll på den så man slipper å trekke den opp :P går i ca 30 min før den skrur seg av :) jeg har ALDRI måttet slå den på flere ganger ;)

men det er vel kanskje ikke lurt å venne de til sånne ting heller. men men.

må man så må man ;)

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Nurket vårt samsovet ilag med oss frem til han var ca 2,5 mnd gammel. Det var fordi jeg måtte ammet han i ett i løpet av natta. En skikkelig storeter skal jeg si deg. Da han var rundt 2,5 mnd gammel begynte han å sove mye lenger om natta, det var da vi vi lot han få sove i sin egen seng. I begynnelse var det et spetakkel, han skrek i ett. Ble til at jeg vente til han var skikkelig døsig før jeg flyttet han over til sin egen seng. Etter hvert ble han mer og mer vant til go`senga si. Innen han var 3mnd gammel har vi konsekvent latt han sove i sin egen seng hele natta, og der har han holdt siden da =) I løpet av sommer`n kommer han til å få sitt eget rom. Blir spennende å se hvordan han kommer til å reagere på det. Tror det kommer til å gå bra :)

Når det gjelder sovinga, så varierer det fra dag til dag, noen kvelder så klarer han å sove av seg selv etter en stund, mens andre dager må jeg bysse han litt i søvn til han er døsig før jeg flytter han over i sin egen seng.

Du får lykke til :)

Skrevet

takk for alle svar :) Minien er ikke så mini lengre, han er nå en stor plugg på 6 1/2 mnd og jeg må holde rundt han i senga siden han nå snur,vrir og vender på seg og øver på krabbing i søvne. Men jeg er så trett om natta at etter å ha ammet feks i 1 tiden inne på hans rom, så klarer jeg ikke runde nr 2 med å vente på at han sovner der inne og letteste løsning blir å la han komme inn til oss. Jeg koser meg jeg med han tett inntil og det gjør han også.

Pappan blir hele tiden kastet ut, hehe, sikkert derfor han er litt lei etter såpass lang tid, ikke bare et par uker vi snakker om, og nå er min mamma her og bruker gjesterommet, derfor har han tilbud om trang seng med sparkende mini i ryggen eller sofa i stua som ikke er egnet for soving på :)

I kveld klarte jeg å stryke han i søvn istedetfor amming, hurra, men han kaver så utrolig, skal krabbe rundt i senga si osv, jaja går vel over.

Hvordan gikk det med deg som lot babyen din sove altfor lenge sammen med dere? Nektet hun å flytte ut? :)

Skrevet

var alene med nr 1 samsov leeenge vi.. masse kos!!

nr 2 samsov jeg med til han var 7 mndr

nr 3 ligger ved meg enda.. men sovner i egen seng på kvelden. samsover fra en gang mellom kl 1 og 4.. eeeelsker det!!

Skrevet

var det opp til meg så samsov vi hele tiden :D Jeg koser meg med verdens søteste lille mann. Tror jeg satser på kjøp av større seng siden vi har tenkt på en mini til om en stund :D

Skrevet

Jeg samsover fortsatt med lillemor på 7,5 mnd, og har gjort det helt fra dag 1, av den enkle grunn at jeg synes det er så utrolig koooselig hehe! Babytiden er så kort, og samme mulighet for nærhet og kos med barnet sitt får man aldri igjen, så her koses det og soves tett inntil til den store gullmedaljen ja;)

Samsov mye med førstejenta også, og min erfaring er at avvenning ikke var noe problem i det hele tatt:) Hvorfor stresse så mye med "tenk om atte, hvis om atte.." i fremtiden, og ikke bare kose seg i nuet? ;) I mine øyne er dessuten ikke samsoving en dårlig vane i det hele tatt, for hva er vel mer naturlig enn en mamma som sover tett inntil sin lille baby, slik vi mennesker har gjort til alle tider? :)

Skrevet

Her samsoves det også!:) Dvs fra ca 04.00 om natten og vi koooooser oss:) Er så liten tid de er babyer så må nytes:) stresser heller ikke med å få henne avvent. Regner med at det vil gå fint,og hvis ikke den tid den sorg;) Koser meg og nyter nuet med min siste baby:)

Hun er forresten 7 mnd gammel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...