Gå til innhold

Når kan man si at ammingen er vel etablert?

Anbefalte innlegg

Trenger litt avlastning, og må også på et par sykehusturer som vil ta litt tid, og da hadde det vært veldig fint om pappaen kunne gitt flaske.

Hun tar litt smokk, og blir ikke sugeforvirret av det, så regner ikke med hun blir det av flaske heller. Har aldri hatt noe problem med sugetak.Men, så er det jo dette med at melka renner lettere ut av flaska da. Når er de såpass etablert med ammingen at de "tåler" å ta flaske uten at de blir late og ikke gidder å ta pupp etter hvert?u

Jenta mi er to uker, men må ikke ut på noe før om 1-2 uker. Da er hun 3-4 uker før jeg må på sykehuset til en undersøkelse. Jeg føler ammingen er godt på plass allerede.

Fortsetter under...

Som ammehjelper vil jeg nok si at jeg kanskje mener minst en måned uten vesentlige problemer (først og fremst relatert til sugetak, sugevilje, skjold osv, ikke så mye til sårhet av ymse slag, overproduksjon, melkespreng etc) - om de første ukene er preget av mye arbeid for å få lagt til barnet, få det til å suge osv så er det lurt å vente lengre enn om alt gikk på skinner fra dag 1.

For mange barn er det overhode ikke noe problem å veksle mellom flaske og pupp. De blir ikke forvirra, og spiser like fornøyd uansett kilde til melka. Dessverre vet ingen hvilke barn som får problemer, derfor er det generelle rådet å unngå bruk av flaske før amminga er "godt etablert".

Ofte er det ikke selve suginga som er problemet, dvs barnet blir ikke forvirra - men det blir frustrert ved brystet fordi melka kommer så tregt i forhold til den kjappe flaska, og det må jobbe med munn/kjeve/muskler for å få melk, i stedet for at det bare renner ut vha tyngdekraften (som det egentlig gjør fra flaska). Her får Ammehjelpen mange spørsmål fra mødre med barn som er mange måneder gamle, ofte 6-8 mnd, og som plutselig foretrekker flaske fremfor pupp. Ofte har det gått fint med flaske en periode også.

Om du gir flaske, uansett når det er, anbefales det å bruke den tutten med færest hull i. Sjekk merkinga på pakken, som regel må du på apoteket (eller Barnas Hus etc) for å kjøpe den, tutten som følger med flaska på vanlige butikker har flere hull (gjelder iallfall de 2-3 typene min lokale butikk har). Se etter merking med 0+ mnd etc, og IKKE kjøp en tutt med flere hull eller høyere aldersmerking fordi om barnet ditt er eldre. Når du kombinerer flaske med amming er det alltid lurt å velge den tutten med færrest hull.

Pass også på å holde flaska så vannrett du kan uten at det kommer luft inn i tutten. Da renner det mindre fort når barnet suger, det må jobbe mer for føda. Et siste tips er å gjøre flasakematinga mest mulig lik amminga, med samme stilling, like mye kos etc. Ofte vil barnet suge på flaska for kosens del, så ikke bli bekymra om det spiser mye mer enn du trodde det ville fra flaska.

Etter noen flaskerunder kan det hende barnet trenger litt mer tid ved brystet, blir litt frustrert foprdi melka kommer tregt, ikke vil koble seg til osv. Da gjelder det å ta tida og tålmodigheten til hjelp.

Det er kanskje bedre å bruke alternativer til flaske, særlig den første tiden, og spesielt om det er snakk om 1-2 måltider innimellom. Et bra alternativ er å bruke kopp, dvs medisinbeger, myk plasthette fra tåteflaske eller en spesiell "nebbkopp" i plast, og la barnet lepje i seg melk fra denne. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating , der finner du også lenke til video med demonstrasjon.

Takk for svar! Ammingen har gått som smurt fra dag én. Ingen problemer og ingen sårhet. Så håper deg vil gå bra med flaske innimellom.

Men, det med type flaskesmokker, ja. På butikken har jeg kjøpt MAM, men den smokken er fra 2 mnd. Er det å få MAM flaskesmokker med mindre hull på apoteket?

Dersom apoteket har MAM-tåtesmokker så har eller kan de nok skaffe den minste typen også, tror den heter "slow flow" (tipper din er "medium flow"). Det er mulig Avent-smokker også passer på Mamflaskene, og Avent 1 (som er fra nyfødt) har jeg sett hos flere apotekkjeder. (Evt kan du kjøpe ei Aventflaske i stedet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...