Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt det at babyer ikke skal sitte for lenge i bilstol, men hva er "for lenge"? jenta mi er bare 11 dager nå, så hva er å anbefale og ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor 30 minutter unna sykehuset og måtte inn igjen dit ett par ganger etter vi kom hjem for å gå til fysioterapeut med gutten. Og i følge henne var den bilturen til og fra mer enn nok for han som var så liten.

Så jeg ville ikke dratt på biltur med det første :P

Skrevet

Jeg tror det er forskjellige meninger om det. Vi fikk beskjed om å ta en halvtimes pause hver halvannen time (kjørte 100 mil da ho var 19 dager, og igjen da ho var 5 uker), og passe på at ho ikke synker sammen i setet, på en måte.

Noen andre igjen sa at om ho sov var det bare å kjøre på.

De små nøler heller ikke med å si i fra om de trenger en pause :)

Skrevet

Jordmoren min i svangerskapet sa at man skulle stoppe hver halvtime med små babyer, men på sykehuset der jeg fødte sa fysioterapeut at man gjerne kan stoppe etter et par-tre timer og heller begrense antall kjøreturer (altså ikke skadelig med noen få timer). Senere på helsestasjonen (da var riktignok barnet 2 mnd gammelt) sa de at de bare kan sitte så lenge de godtar det selv, at stolene i dag ikke ødelegger ryggene deres, de er såpass bra bilstolene i dag. Og tenk på det- skulle ikke tro det er mye mer skadelig enn å ligge i armene våre, som heller ikke er optimal stilling. Men er jo selvfølgelig at de ikke får bevegd på seg. men det gjør de ofte ikke i seng osv heller... og man kommer jo ALDRI frem om man skal stoppe hver halvtime hvis man skal kjøre et stykke f.eks. på besøk til familie som bor noen timer unna....

Skrevet

i starten er det vel 30 min som er anbefalt? var det vi fikk beskjed om sist i alle fall. da hun var ca 2 mnd kjørte vi 50 mil, men hadde da ca 30 min pause hver 2. time.

vi skal kjøre oslo-arendal med mini på 1 mnd nå i helga, det er første turen hans siden vi dro fra sykehuset. Regner da med at vi strekker på oss 1 gang i timen :) blir jo litt sånn av seg selv, med amming, bleieskift osv...

Skrevet

Er nok forskjellige meninger om dette, ja. På helsestasjonen vår sier både helsesøsteren min og fysioterapeut at det bare er å kjøre på så lenge de sover. Jeg hadde aldri stoppet (og eventuelt vekket) annenhver time på langtur, da tar jo hele turen utrolig mye lenger tid, og det er jo ikke en fordel for ungen heller. Du kan eventuelt flytte litt på ungen i setet, slik at han/hun ikke stivner. Det blir uansett stopp ved mating og bleieskift med jevne mellomrom.

Jeg synes at det som betyr noe, er jo hvor ofte dere kjører. En langtur i ny og ne betyr ingenting, det er jo ikke det som er normalen. Hvis dere derimot pendler lange turer hver dag, blir situasjonen en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...