Gå til innhold

Amming og jobb? For dere som har begynt på jobbe..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i offentlig sektor og har rett til INNTIL 2 timer ammefri/dag. Begynte å jobbe for noen uker siden og ammer fortsatt gutten min på 9 mnd. Det varierer litt hvor mye fri jeg tar for amming. Av og til våkner hun kl 6 og da ammer jeg i god tid, har god tid til å spise frokost etc og rekker likevel jobben kl 8. Og så går jeg hjem ca en time tidligere, da har jeg spreng og gutten er veldig lysten på pupp når jeg kommer. Har ganske fleksibel jobb så sjefen sier at jeg bare kan legge opp dagen sånn som jeg har behov for. Men så er det en dame på jobb som virkelig passer på at jeg tar mine 2 timer som hun sier.. Hun ammet til ungen hennes var 2 år og hun passet på å ta akkurat 2 timer hver dag helt til hun sluttet å amme, for det har en krav på. Hun mener at hun banet vei for amming og at jeg har en viktig jobb å gjøre ved å prioritere amming. Jeg synes også amming er viktig og ønsker selvsagt å amme så lenge det passer meg og babyen min. Jeg ønsker også å bruke den tiden VI trenger, hverken mer eller mindre. Jeg synes det blir feil å sitte hjemme og vente på å få gå på jobb! Mannen vil helst ha meg ut om morgenen for å "få litt ut av permisjonen", hehe! Hvordan gjør dere det og hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermor jobber på personalavdelinga og hun sa at dette er jo inntill 2 timer, det betyr at man bare får utnytte den tiden man faktisk trenger, og da maks 2 timer. Jeg syns man skal bruke så mye man selv og babyen trenger. Det er unaturlig å ta 2 timer ammefri dersom man ammer to ganger om dagen. Det er vel ganske vanlig med 2-3 ganger etter at barnet blitt ca. 1 år. De som tar ut 2 timer misbruker ordningen.

Jeg utnytter fulle 2 timer, men min baby blir 7 måneder på fredag. Men når jeg trapper ned på ammingen tenker jeg bruke mer tid på jobb. Jeg synes også at det er naturlig at pappaen skal få nok tid med barnet for å bli godt kjent med barnet og kunne utnytte pappapermen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...