Gå til innhold

hjemmelaget babymat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg koke grønnsaker og f.eks. kylling sammen, mose det og så fryse det igjen?

Og hva med fisk?

(fisken har jo gjerne også være frosset før)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i den boken jeg har, står det at fisk/kylling etc som var froset rå, kan fryses igjen når de er blitt kokt. :)

Skrevet

denne oppskriften skal jeg bruke når mini her skal ha kylling for første gang :)

1/2 teskje vita hjertegod olje

1/2 liten løk

350 gr gulrot

250 ml usaltet kylling buljong eller vann med et laurbærblad

125 gr kyllingfilet

1 lite eple

Fres løken i oljen og tilsett gulrot skiver og ha over vann m buljong, kok opp, demp varmen og la det putre under lokk i 10 min.

Del kyllingen og eplet i biter og tilsett sammen med gulrøttene. La koke i 10 min. Mos i blenderen. Frys resten i porsjoner.

Skrevet

takk costamummy - jeg regnet med at du ville svare :)

Tenkte jeg skulle prøve en litt sånn enkel variant med kylling førsta gang:

slenger brokkoli, søtpotet og kyllingfilet i en kjele og koker det sammen med litt hvitløk. Moser det og har i litt olje + kanskje litt urter (må smake meg litt frem..)

Jeg har også googlet litt og funnet noen oppskrifter jeg synes høres gode ut:

Laks med potet, gulrot, erter og brokkoli

300 g laksefilet

10 poteter

5 gulrøtter

1 liten brokkoli

en neve frosne selskapserter

pepper

smør eller olje

Dette gir ca 12 porsjoner.

Jeg kommer til å lage uten erter første gangen, og så kommer jeg til å lage en litt mindre porsjon, tilfelle snuppa ikke vil ha (men hun har matvett og har enda ikke sagt nei takk til noe hun har fått smake) :)

Disse kommer jeg også til å prøve ut:

Pasta med tomatsaus og grønnsaker (6 mnd)

250 g pastaskruer

1 boks hermetiske tomater

1 liten løk

3 gulrøtter

1 squash

½ ts oregano

½ ts basilikum

rapsolje

(kan også tilsettes kjøtt)

Løk, gulrøtter og squash stekes mykt. Ha i hermetiske tomater og urter og la koke 30 minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha avrent pasta og tomatsaus i food processor og mos til ønsket konsistens. Tilsett evt vann for å tynne den ut. Tilsett litt rapsolje. Fordeles i plastbokser og fryses. Gir ca 15 porsjoner.

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd)

1 kyllingfilet

2 medium søtpoteter

2 store gulrøtter

125 g couscous

1 stor squash

en neve frosne selskapserter

en neve frisk persille

noen biter mango

rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Jeg har lyst til å begynne å lage mat med litt mer (ordentlig) smak på til snuppa.. synes hun har spist kjedelig most brokkoli, søtpotet osv uten noe tilsatt krydder lenge nok nå :)

Dette ble langt, men mat er gøy :)

Skrevet

supert, disse skal jeg spare :) Tror vi begge to er veeeeeldig interessert i hjemmelaget mat til de små. Var på shopping i dag i Gibraltar og der fant jeg et sånt brett spesielt til frysning av babymat, det er små kuber med lokk, nesten som et isbit brett, bare større, genialt, blir sikkert å blogge litt om det :)

Her i gården er fruktmos blitt det absolutt beste mini vet om og lager mmmmmmmmmm lyder og søler ingenting når han får det. Med grøt og middag søles det ganske mye, sikkert med vilje :) men han spiser det, men ikke med like mye mmmmmm :D

Skrevet

snuppa får ofte et middagsglass hvis vi er ute på ting - jeg synes det liksom virker litt tryggere med tanke på at glasset ofte blir liggende i veska mi i mange timer før det spises..

Men stort sett får hun hjemmelaget mat og det er hovedsakelig fordi jeg synes den maten på de glassene smaker skikkelig vondt, og jeg vil at snuppa skal få god og sunn mat - og at hun lærer seg hva mat faktisk smaker :)

Men jeg er heldig og har ei lita jente som smiler, smatter og koser seg enten det er vaniljesaus eller brokkoli hun får servert :)

Vi har begynt såvidt med brødskive med leverpostei og det er en helt klar favoritt - da hyler hun av glede :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...