Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår lille er nå 8 uker. jeg lurer på når man begynner å legge dem i 8-tiden? nå legger vi ham når vi legger oss. ofte sover han på kvelden fra 7-8 tiden på sofaen, før jeg vekker ham eller han våkner for kveldsstellet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er veldig individuelt fra baby til baby og familie til familie. De med flere barn må ofte innføre en viss rutine med en gang for at hverdagen skal fungere. Vi har latt vår lille styre det litt selv I begynnelsen og lot ham sove I vognen ved siden av oss til vi skulle legge oss. Jeg prøvde likevel alltid å ta kveldsstellet rundt 18.30 - 19. Dette I håp om at han da etterhvert skulle skjønne forskjell på dag og natt. Det virker det som hannå gjør, og han sover fra kveld (alt fra 19-22 alt etter humøret) til 06.30-07.30 ca. Han er ikke mer enn 3 mnd. Så jeg må si jeg har store tro på enkelte faste rutiner til ca. Samme tidspunkter hver dag. Så lar jeg ham styre det meste selv ellers. :-)

Skrevet

Når han er så liten er det greit å la de styre litt selv, poenget er vel at alle i familien får nok søvn i løpet av døgnet. Men jeg lurte på det samme når min var ca 8 uker. Omtrent på den tiden sov han plutselig natta igjennom (8 timer uten mat), i tillegg til 2-3 timer i en økt på dagen. Han sovnet ofte på fanget mitt under amming i 20-21-tiden og da begynte jeg å bære ham i seng. Noen ganger våknet han, men sovnet igjen med smokk. Hvis deres er trøtt ved 19-20-tiden er det kanskje verdt å prøve å legge ham for kvelden da?

Nå som vår gutt er 3 mnd har vi prøvd å legge ham "i våken tilstand" og synget etc. Noen kvelder har det gått veldig bra, andre kvelder har vi måttet ta ham opp og la ham sovne ved puppen eller på fanget til far.

Jeg spurte helsesøster, og hun mente det var tidlig å være "streng", la ham skrike seg i søvn eller lignende (har også lest at de må være minst 6 måneder for at man kan brue "skrikekurer".)

Så når han gråter har jeg ikke gått ut av rommet, men jeg har roet ham ved å holde hånden, stryke på hodet, bruke smokk eller ta ham opp litt. Av og til er det bare en rap som skal opp, så sovner han. Jeg sitter ved siden av senga til han sovner.

Litt ved siden, men nå har vi innført "sovmorgen" sammen etter frokost ved 6-tiden, så han og jeg sover til 7-8 etter at far har gått på jobb. Til gjengjeld har han kuttet ut å sove lenge sammenhengende på dagtid, da. Poenget er vel at rutinene forandrer seg fremdeles fra uke til uke.

Skrevet

Her er veslejenta 5 uker gammel nå. Vi tar henne med i de rutinene vi allerede har med våre andre, så langt det går. Vi tar på pysj samtidig som de andre får på pysj (så sant hun er våken), ca. kl.19. Så er det gjerne noen ammeøkter og litt våkentid før hun skal sove litt. Da legger vi henne på soverommet. Som regel sover hun da 4-5 timer før det er ammetid igjen. Utenom litt amming sover hun da til rundt kl.7-8. Da våkner hun og er med storesøsknene på morgenstellet.

Helt merkelig hvordan hun, som nr.3, har glidd rett inn i storesøsknenes rutiner på denne måten. Vi har ikke jobbet noe for det og har heller ikke hatt slike rutiner så tidlig med noen av de andre..

Om du har lyst kan du jo prøve å legge barnet ditt i senga for siste soveøkten. Er jo veldig deilig å være alene på stua og ha litt voksentid på kvelden (selv om det ikke innebærer så mye annet enn tv titting :P)...

Skrevet

Jeg fikk vite at det ikke er noen vits i å prøve å lage noe mønster før babyen er tre måneder. Da begynner de å produsere søvnhormoner, noe som er en forutsetnig for å etablere en døgnrytme.

Mange barn faller da naturlig inn i en døgnrytme, og dette stemte for mitt barn..

Vet om mange som har strevet veldig med å lage leggerutiner veldig tidlig, uten at det har fungert så bra.. kanskje man bare skal avvente og se?

Skrevet

Jeg har stor tro på å innføre rutiner så tidlig som mulig. Vesla begynte å legge seg kl 19 da hun var 6 uker gammel og det fungerte helt supert. Fra hun var 4 mnd gammel sov hun natten gjennom- 11 eller 12 timer sammenhengende. Hun har alltid sovet i egen seng og ble lagt på eget rom da hun var ca 4 mnd. Nå har vi en baby på 8 mnd som fortsatt sover natten gjennom og som sovner like greit i andre senger som sin egen. Jeg tror selvsagt også at hvordan babyen selv er har mye å si, men tror så absolutt at innføring av rutiner tidlig har hjulpet:-)

Skrevet

Hvis han uansett sovner i 7-8 tiden hver kveld er det vel bare til å gjøre unna kveldsstellet før det, og legge ham i senga si for kvelden da? Det er riktignok ikke alle babyer som sovner så tidlig på kvelden når de er så små, og da kan det være vanskelig for oss foreldre å påvirke dette før de blir 3-4 mnd gamle, som nevnt over her- siden rutiner har liten effekt før den tid.

Skrevet

Jeg har hatt to forskjellige barn- førstejenta var en kronisk natteravn som aldri sovna før langt utpå natt uansett hvor mye vi stresset med rutiner, egen seng og fast leggetid, mens med minstejenta har det vært stikk motsatt! Vi har ikke stresset NOE med rutiner i det hele tatt denne gangen (klok av skade fra forrige gang;), men likevel falt hun inn i en veldig fin rutine med sengetid ca kl 20, helt av seg selv- så min erfaring er at det så absolutt kommer MYE an på babyen ja;)

Skrevet

Jenta mi er 4 mnd nå og jeg lurte på akkurat samme når hun var to mnd.

Jeg har hørt at rutiner passer godt å innføre fra rundt 3 mnd alder, at det som skjer før kanskje ikke har så mye annen hensikt enn en vane for oss voksne, så før den tid så kan man gjøre det som passer best for en selv og familien enten det er å ha faste rutiner eller fleksible sengetider. For oss syntes vi det var tidlig å legge henne på soverommet i 20-tiden når hun likevel småduppet hele dagen, og ventet til hun ble mer våken gjennom dagen med lengre våken-økter for å snu dette til mer våkentid på dag, og en lengre søvn akkurat nattestimene. For oss passet det å legge henne rundt kl 21 fra ca 3 mnd alder, som fast rutine, nå en mnd senere legges hun rundt kl 20.

Skrevet

Takker for gode svar! Tenker vi drøyer den litt til, han sover til minst kl. 4 hvis han får mat i 10-11 tiden, noen ganger helt til halv 8, så da stresser jeg ikke med rutiner enda. Virker som at han sjønner når det er natta, det har han egentlig gjort hele tiden. Vi kan legge ham lys våken, men når han ligger i senga si, så sovner han etter kort tid uten et knyst :) flink gutt! (jeg vet- vi er bortskjemte) bruker sånn nattpose (sovepose med hull til armene og hodet), og det virker som at han sjønner når han får den på og får pupp, at da er det natta. Genial ting forresten - anbefales! Hvis man venner dem til det når de er små, så er det genialt når de begynner å sparke av seg dyna senere - da ligger de i alle fall ikke nakne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...