Gå til innhold

Hvor lang til bruker dere på ammingen på natta???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet vårt er nå 12 dager gammel. Hun våkner ved 24 og vil ha mat. Hun kan gjerne være litt våken da etter puppingen og bleie skiftet. Så våkner hun i 04-05 tiden. Hun tar ammingen i 2 runder. Først en også en til etter bleieskift. Sjekker dere bestandig bleien på natta. Av og til sovner hun kjempe godt etter første amming for så å bli vekt av meg når jeg skal skifte bleie på henne. Ammingne og bleieskiftet tar gjerne opp til en time da. Klarer ikke la henne ligge med våt bleie hele natta, kan jo bli sårt da.

Hvordan gjør dere det på natta??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det ikke er bæsj i bleia er det ingen vits å skifte bleia midt på natta :) Det har jeg aldri gjort,og snuppa har aldri blitt sår.. prøv noen netter og se - blir hun sår så vet du at du må skifte i løpet av natten, men hvis ikke så lar du henne ligge med samme bleie til neste morgen.

Skrevet

Her ammer jeg når jenta våkner. Den siste tiden sovner vi begge to mens hun ammer, enten på den første eller andre puppen. Har helt slutta med raping på natt da vi begge sover bedre uten..:) Bleieskift skjer kun dersom det er bæsj. Bleiene er så bra idag at det ikke gjør noe om det er tiss i den, har aldri opplevd at de har blitt såre pga det.

Har egentlig ikke helt oversikt over hvor mange ganger jeg ammer på natta, men er vel en 2-3 ganger. Innimellom er også vår jente litt våken, men da lar vi henne bare ligge (enten i egen seng eller i vår) også sovner hun som regel av seg selv etter en stund.

Jenta vår er forresten 5 uker gammel.

:)

Skrevet

Jeg skiftet alltid om natta i starten, fordi lillegutt bæsjet en liten klatt ved hvert måltid i starten. Etter den bæsjeperioden var over fortsatte jeg likevel. Men det var fordi jeg synes det var koselig og så var jeg redd for uttissing, da det skjedde ofte om natta. Og da ble det full vask av kroppen og skifting av sengetøy. Han skrek aldri.

Kunne være amming/skifting 3 ganger i løpet av natta.

Jeg hadde et litersmål med knuste isbiter på nattbordet for å holde meg våken, og så på tv mens vi ammet. Og ja - det kunne godt ta en time! Så jeg tenker det er normalt det du gjør.

Nå er han 4 mnd og amminga er over på 5-10 min, og jeg skifter ikke lengre bleie når den er tørr så det blir bedre etterhvert. Jeg sover gjerne litt under amming også. Jeg tror det var rundt 2 mnd at ting endret seg, jeg slappet litt mer av. Det kan være en hard periode i starten, men hva gjør man ikke for gullene sine:)

Skrevet

Hei Carina og prinsessa :)

Tenk at vi nå plutselig er over her og ikke på BIM mer?!!! Utrolig!!!

Vi har det ganske likt som dere om natta. Er litt forskjellig når tid hun får siste måltid før vi tar kvelden, men er som regel mellom 23.30 og 00.30. Så våkner hun i 04-05tiden og får neste måltid. Her tar vi også stort sett ammingen i to omganger - bleieskift og/eller rap mellom hver pupp. Jeg skifter også kun om det er bæsj i bleia eller om den kjennes veeeldig tung/bløt. Hun er ikke akkurat en racer til å spise, så vi kan fint bruke opp til 20-30 minutter pr pupp...kommer helt an på hvor flink hun er til å suge...noen ganger bare sutter hun for kos, tror jeg ♥

Om jeg var deg, ville jeg ikke vekket henne for å skifte bleie, om det så er bæsj i den. De våkner/sovner ikke om noe er ubehagelig i bleia ;) Nyt heller at hun sovner godt! Sofia har blitt bittelitt sår en gang, men etter noen runder med sinksalve, er hun like fin igjen.

Lykke til videre da ;)

Skrevet

Jeg har en jente på 3 uker som jeg ammer 3 ganger.. en gang rundt midtnatt, midt på natten og tidlig om morningen:) Vi bruker også rundt en time på dette.. hun spiser seg mett på en pupp, raper og sovner.. våkner 10-15 min etterpå da hun vil ha runde nr 2.. hvis bleien er skikkelig tung av tiss eller det er bæsj i den, skifter jeg.

Av og til lar jeg rapen være siste gangen, hvis hun sovner fort og jeg er redd for at hun skal bli lys våken. Noen ganger sovner vi begge mens jeg ammer.. andre ganger når hun er skikkelig våken etter bleieskiftet må jeg vugge henne i søvn i 20 min før hun sovner på brystet mitt, og jeg sovner sittende, hehe..

Skrevet

Når gutten min var så liten som din, brukte jeg også myye tid på amming og skifting på natta. Men fikk klar beskjed om at det var ikke noe farlig å la dem ligge med tissevåt bleie, av både helsesøster og jordmor, (og alle andre rundt meg:) Men hvis det er bæsj, må det skiftes. Og det var som regel alltid bittelitt bæsj når han var så liten, så det gjordes enten på badet hvor jeg heldigvis har demper på lyset, så det var ganske mørkt, eller så tok jeg med meg en bleie og våtservietter på rommet å skiftet i senga.. :D Etterhvert ble det bare en skifting, sånn i 3-4tida, og hvis han våknet veldig av det, var det bare å dra puppen frem igjen så sovna han fort :)

Når det gjelder amminga, kunne vi gjerne bruke en times tid på det, og jeg duppet ofte av, for så å våkne igjen å la han tilbake i den lille senga si:)

Og han spiste hver 2-3 time natta igjennom, og rapa sjelden (tok han alltid opp på brystet og strøyk han over ryggen for å rape, men han sovna som regel godt isteden:)

Etterhvert gikk det seg til, veldig tøft/slitsomt de første ukene, men rundt 2 mnd alder tror jeg, sluttet han å bæsje på natta, og det var supert å slippe det hvertfall :)

Gratulerer som nybakt mor, og kos deg med prinsessa :D dag, som natt <3

Skrevet

Vår lille tulle er 18 dager gammel og våkner stort sett kun 1 x pr. natt =herlig! Unnagjør kveldsstellet etter at de to eldste har lagt seg så ca 20.00, så får hun mat og deretter sovner hun (forhåpentligvis) like etterpå for så å sove til langt utpå natten. Hun våkner til forskjellig tid, men tidsrommet pleier å være fra ca 03.00-05.00, da får hun pupp og spiser gjerne i ca 30 minutter, alt ettersom i grunn :) Dersom det lukter litt mistenkelig av henne sjekker jeg bleia, men ellers får hun ikke bleie før morgenstellet. Det anbefales å la være bleieskift om nettene dersom det kun er snakk om våt bleie, da for å unngå at småtten bli urolig og kanskje ikke vil sove igjen med det første. Hvis du absolutt føler at du må skifte tissebleie om natta bør du gjøre det i senga og unngå kontakt (ikke snakke med barnet), da unngår man (ofte) en urolig baby :)

Skrevet

Jeg brukte ca 1 time på nattamming når min var så liten. Ved 8 ukers alder (rett før han hoppet over nattmaten sin) brukte vi maks 30 min inkl bleieskift og rap.

Skrevet

... og jeg skiftet bare hvis han hadde bæsjet eller klærne var våte, og mellom pupp 1 og 2 med minst mulig lys og prating.

Skrevet

Vesla er nesten 6 uker, og jeg ammer fra 1 til 2 ganger om natta. Hun har vært fryktelig sulten på kveldstid, og ville ha mat med 1-1,5 timers mellomrom. De siste dagene har hun sovnet rundt 21 og våknet nr vi har flyttet henne opp, så da får hun siste måltid kl 23 og ny bleie. Så sover hun noen ganger til 6, andre ganger vil hun ha mat rundt 4-5 tida. Skifter ikke bleie på natta dersom det ikke er noe mer enn tiss. Får henne heller ikke til å rape på natta, bare slenger til henne en pupp når hun våkner, må gjerne skifte side og vi sover videre til vi må opp- Jeg sovner gjerne videre etter kort tid, og slumrer (i tilfelle hun mister taket... )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...