Gå til innhold

Noen som vil dele erfaringer med Mountain Buggy?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har bare gode erfaringer med 2009 MBUJ til første barnet. Kjempegod å trille, LETT (kun 10 kg), enkel å legge sammen, stødig, god på vinterføre (man kan låse forhjulet i dyp snø og sand) og lett å ha med på bytur. Store gode luftdekk gir behagelig trilling (har aldri opplevd å punktere). Sammenlagt blir den lang og smal. Håndtaket er også enkelt å justere. Jenta trivdes veldig godt i både bagen og i sportsvognen. Hadde ingen problemer med å ikke ha jenta vendt mot meg (slik mye av kritikken mot MBUJ dreier seg om).

Det eneste jeg har å utsette på 2009 modellen er kalesjen på sportsvognsdelen og bredden på hjulopphenget. Dette er blitt endret på 2010 og 2011 modellene, kalesjen har flere innstillinger og hjuopphenget har blitt 5cm smalere.

Har nå solgt vognen men skal kjøpe ny 2001 til nye babyen da jeg synes forbedringene er verdt det.

Lykke til med valget av vogn!

Hei,

Jeg har Mountain Buggy og er kjempe fornøyd. Den er ikke kort i ryggen. Jeg har en lang gutt, han stanger ikke i kalesjen. Har heller ikke opplevd noe problemer med kalesjen, som andre nevner her, til tross for 2009 modell. Har ikke angret på vognvalg et eneste sekund. Den er supergod å trille, uansett føre.

Eneste negative for min del var at baby-bagen er litt liten. Jeg fikk en stor gutt, som raskt vokste fra bagen. Tror andre vogner har noe lengre bager. Men samtidig var junior strålende fornøyd med å flytte til sittedelen, og sov fint der også. Så det var aldri noe problem altså. Kjøpte tilhørende vognpose, som har hull til selene.

Vogna har vært i så og si daglig bruk i 17mnd nå, og er i perfekt stand enda. Veldig god kvalitet! =)

Tusen takk for svar!

Var det jeg var litt bekymret for; at den er kort i ryggen. :)

Hvordan er kalesjen? Ser 2010modellen som er på tilbud nå, er helt åpen/ikke festet oppe med håndtaket for at man skal kunne dra den helt ned over babyen.

Hvordan er dette mtp trekk ol? Noen som har den typen?

Annonse

Hadde ingen problemer med kalesjen på 2009 modell men synes den var litt kort/solen kom fort inn i vognen, spesielt når man hadde ryggen helt nede. 2010/2011 modellene har lenger kalesj og flere innstillinger, samt solvisir.

Forskjellen mellom 2010 og 2011 modellen er som jeg forstår det nettopp dette med at kalesjen kan festes til sittedelen på 2011 modellene. Om du bor i et vindfullt område har nok dette noe å si. Personlig tror jeg ikke dette er noe problem på Østlandet. Man har somregel enten pose eller skinn el lign i ryggen som vil tette luken. Prøv evt i butikken med det underlaget du har tenkt å bruke. Når barnet er såpass gammelt (2-3 år) at man ikke bruker underlag er barnet blitt nok "robust" til at dette vil trekke ned. Man bruker også regntrekk på stormfulle dager.

Synes heller ikke ryggen er kort, barnet vårt på 2,3 år er 96 cm (på str med en 3 åring) og sitter fint i vognen. Gikk over til sittedelen ved ca 6mnd. Hadde vokst ut av bagen, samt at verden rundt begynte å bli veldig spennende og ville ikke ligge i bagen untatt ved soving (måtte bære i babybjørn siste mnd for å unngå hyling).

Før har man kunnet kjøpe nye trekk (koster rundt 2000) til 2009 modellene og eldre. Regner med at man kan gjøre dette etterhvert til de nye modellene også.

Hadde ingen problemer med kalesjen på 2009 modell men synes den var litt kort/solen kom fort inn i vognen, spesielt når man hadde ryggen helt nede. 2010/2011 modellene har lenger kalesj og flere innstillinger, samt solvisir.

Forskjellen mellom 2010 og 2011 modellen er som jeg forstår det nettopp dette med at kalesjen kan festes til sittedelen på 2011 modellene. Om du bor i et vindfullt område har nok dette noe å si. Personlig tror jeg ikke dette er noe problem på Østlandet. Man har somregel enten pose eller skinn el lign i ryggen som vil tette luken. Prøv evt i butikken med det underlaget du har tenkt å bruke. Når barnet er såpass gammelt (2-3 år) at man ikke bruker underlag er barnet blitt nok "robust" til at dette vil trekke ned. Man bruker også regntrekk på stormfulle dager.

Synes heller ikke ryggen er kort, barnet vårt på 2,3 år er 96 cm (på str med en 3 åring) og sitter fint i vognen. Gikk over til sittedelen ved ca 6mnd. Hadde vokst ut av bagen, samt at verden rundt begynte å bli veldig spennende og ville ikke ligge i bagen untatt ved soving (måtte bære i babybjørn siste mnd for å unngå hyling).

Før har man kunnet kjøpe nye trekk (koster rundt 2000) til 2009 modellene og eldre. Regner med at man kan gjøre dette etterhvert til de nye modellene også.

Har hatt nærmere 30 vogner, ingen er bedre enn Mountain buggy på alt av føre også dyyyp snø. Bybruk: Perfekt. Lav men lang sammenlagt. Negativt: Ikke vendbar sittedel, anbefaler den derfor ikke til barn under 1-1,5 år. Bagen er ikke kort, men den er lite dyp og lite lun. Positivt: Fantastisk trillekomfort.

Om ryggen er kort? Har en normalt stor gutt på snart 4 år som vi har prøvd i vogna, han stanger ikke i kalesjen, EW f.eks har ikke lenger rygg (EW sky er en "kopi" av Mountain buggy som er litt mindre forseggjort og har en upraktisk regulering av styret).

Så til årsmodell... Jeg har hatt 2007 modell, 2008 (01) modell, 2009 modell og 2010 modell (den nye forbedrede med ny kalesje med knapper osv. smalere aksling mv).

Jeg vil IKKE anbefale 2010-2011 modell, kalesjen er det eneste som er bra, ellers er de nye selereguleringen helt håpløs vanskelig (når man skal feste i vognpose etc). Stoffkvaliteten på 10-11`er mye dårligere enn den var på 09 og eldre modeller (falmer lett), dekkene er bredere og de gir ikke like god trillekomfort som de tidligere MB er kjent for. Det at bredden mellom hjulene har blitt smalere har ført til at vogna er mindre stabil enn de eldre modellene, den tipper lettere bakover. Helhetlig synes jeg nye MB har dårlig kvalitet. Kanskje ikke så rart siden den nå produseres i Kina, i motsetning til før hvor den ble produsert hos den opprinnelige Mountain buggyfabrikken i New Zealand.

Så jeg solgte 2010-modellen og kjøpte istedet ny Mountain buggy 2009-modell (hos Biteringen.no). Det er den modellen jeg har vært mest fornøyd med, ei fantastisk vogn som jeg har tenkt å spare.

Tusen takk for flotte svar!!!!:)

Nå har jeg vært på Barnas Hus å prøvd vognen, det er 2011 modell de selger til kampanjepris nå.

Virker som ei supergod vogn, men jeg så at ryggen når ungen ligger ikke er så lang.

Når ungen bare skal sitte, så bretter man bare ned det overflødige stoffet bak hodet (noen som skjønte den?) så da kan den brukes lengre men bare uten å legge ned ryggen... Erfaringer med dette?

Eller så lurer jeg på om kalesjen skal være litt slapp og rynkete eller om det går an å få denne stram og glatt når den er helt utslått?

OG; hva er den ekstra knappen til på stengene på hver side bak? Det er en ekstra knapp rett under der man fester en reim fra stofftrekket...(hun på barnas hus visste ikke!)

Tuuusen takk for svar!!

Hjelper så jeg blir heelt sikker på at dette er den rette vogna;)))

hei. for å få litt balanse i diskusjonen må jeg bare dele min erfaring. Jeg har kjøpt 2009 modell, og solgte den etter en uke. En god vogn å kjøre- det er ingen tvil om, men ikke god vogn for BARNET !!! Først og fremst er den altfor åpen for norsk klima- det blåser rett i ansiktet på babyen uansett (snakker om sportsdelen)! Vognpose eller teppe vil alltid henge på sidene. Kalesjen er riktignok blitt bedre fra 2010, men den vil alltid være rynkete

det er ingen fjæring på vogna- den "fjærer" litt allikevel pga at sittedelen henger

den er lang sammenslått og ikke praktisk å ha i bilen- sittedelen alltid hviler på forhjulet når vogna er sammenslått. tenkt på regn, slaps og snø- all den dritt vil være på undersiden av sittedelen av stoff !

og den viktigste grunnen for meg var at barnet satt ikke ordentlig!!! det er umulig at ungen sitter i en riktig sittestilling - alltid halvliggende på en måte. Jeg hadde da en aktiv baby på 8 måneder som var nysgjerrig på omverden, og var super irritert fordi han fikk aldri sitte slik at han kunne se ting rundt ordentlig.

Det er en grei vogn generelt, men ofte overvurdert. Man får en mye bedre kvalitet BÅDE for kjøring og BARNET i Emmmaljunga sine vogn, som koster i tillegg litt mindre!!!

• 2 uker senere...

Har selv hatt 2009 modell Mountain Buggy men skal kjøpe 2011 understell til nye babyen.

Har snakket med både BabyShop og Barnas Hus om disse angivelige kvalitetsproblemene med kinaproduksjon. Begge kjedene sa at ved overtakelsen av Phil&Teds, samt flytting av både produksjon og montering var det et par parti understell som ikke var bra (gjalt spesielt Terrain modellen) men at de kundene som hadde kjøpt disse understellene fikk nye. Det siste halvannet året er reklamasjonsraten som før flytting av produksjon. Del-produksjonen skjedde imidlertid også i Kina før overtakelsen av Phil&Teds; altså pre 2010 modell-deler er også produsert i Kina men montert på New Zealand..

Hva gjelder stabilitet på pre 2010 mot dagens vet jeg ikke. Men regner med / håper de har testet dette nøye for de slapp smalere understell på markedet..

Så vittig!!!!

Jeg kjøpte jo Mb'en og har allerede solgt den igjen.

Av NØYAKTIG de samme grunnene som deg!

Og så kan jeg legge til dette:

-vognen tipper veldig lett bakover når ungen ligger nede, og har man stelleveske på styret, tipper den bare man kommer borti.

-Regn/stormtrekket dogger veldig når det regner skikkelig. Det går ikke an å se gjennom det pga doggen og det blir vått inni vogna pga doggen.

-Selene er utrooolig knotete å tre gjennom pose eller skinn siden hver sele bare er en stor reim som må tres helt ut av vogna gjennom det trange stoffet i ryggen.

-Alt av tepper og dyne sklir ned. Man kan heller ikke stille fotbrettet så ungen ligger med bøy i knærne.

-Det er ingen ventilasjon i vogna når ryggen legges ned. Det blir helt tett og varmt inni der.

Jeg mener og at denne vognen er veldig overvurdert!!!

Men nå er man jo én vognerfaring rikere;))

Annonse

Jeg har prøvd de fleste vogner, Urban Jungle er den eneste jeg har kjøpt flere ganger.

Hver gang jeg selger angrer jeg. (Til nå har jeg eid 4 stk.)

Ser at den muligens er litt for lang når man skal ha den i bagasjerommet, men i oppgangen i blokka mi er den gull. Jeg slår den lett sammen og henger den opp på trappegelenderet. Den kan også stå av seg selv.

I oppgangen min er det noen Simo og TFK-er som tar usolidarisk stor plass.

HOST HOST!

Har 2011-modellen og er så langt strålende fornøyd såfremt jeg ikke henger annet enn lette småting i handlenettet jeg har på styret.

Må bare kommentere det med selene; man trenger da ikke å tre selene gjennom ryggen når man skal ha dem gjennom pose/seteinnlegg. Jeg tar dem bare ut av plastreguleringsdingsen på selve selen, lett som en fjert!

Og hva ventilasjon angår så er det vel bare å kneppe opp de knappene bak på kalesjen så blir det åpning der.

Haha kanskje vi ikke så det med selene da. Men jeg syns bare å huske at hele selen var i ett stykke og måtte tres gjennom ryggen. Stressa jo verre med den posen når været skiftet mellom 10 og 20 grader her:/

Er jo litt smak og behag. For min del så ble jeg skuffet..

Enig med super-langbein, det er kun ved høyderegulering av selene man trenger å justere bak, ved skifting av pose/underlag kan man bare åpne selene foran;)

Justerbart fotbrett har jeg ikke savnet, tror ikke barna tenker på dette heller, men er enige i at små barn (ca 6-9 mnd) ikke sitter helt oppreist da setet tipper litt bakover, men dette er igjen positivt for de større barna.

Vil også kommentere dette med vekt på styret, i de fleste manualer på barnevogner vil det stå at man IKKE skal henge ting på styret da dette forstyrrer vektbalansen i vognen (uanvhengig om vognen har tre eller fire hjul). Det er derfor de fleste vogner kommer med handlenett i bunn... Synes dette er en like dårlig uvane som å ha helseteppe over åpningen i vognen, holder lang vei med solskjerm/myggnetting (ved sol) og regntrekk (ved regn/vind). Om det er så kaldt/blåser så mye at man trenger å lukke åpningen, burde man kanskje ikke være ute?

Vi er hvertfall superfornøyd med vår og kunne ikke tenkt meg å bytte med noen andre vogner (har hatt 4 ulike typer)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...