Gå til innhold

Bunad til barn

Julie Gjørven, Journalist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dette er Julie Gjørven, journalist i Foreldre & Barn . Til en sak om bunader til barn, trenger vi innspill og synspunkter. Må bunadene være ekte? Eller er det greit å kjøpe billigversjoner? Er det blitt et bunadspress for barn?

Vi blir veldig glade dersom noen har synspunkter på dette eller gode tips til hvordan man kan kle barna i bunad uten at det blir altfor dyrt.

Mvh

Julie Gjørven

Fortsetter under...

Skrevet

Alle mine fire barn har brukt strikkede bunader fra de var helt små til de var rundt 3-4 år. Kjempeflotte bunader til både gutter og jenter, laget av mormor og tante. Har fått masse komplimenter når de har svinset rundt i disse bunadene.

Jeg synes det er helt greit å bruke bunader som ikke er ekte til barn, blir jo som en festdrakt. Guttene mine har brukt det frem til 4-5 års alderen, etter det blir det veldig få gutter med bunad. I barnetoget til skolen er det nesten ikke en guttebunad å se, så det ville rett og slett ikke guttene ha lenger. Jeg synes det var like greit.

Jentene kan godt gå med bunader som ikke er ekte langt opp i skolealder, jeg synes de er fine, så om jentene mine vil ha skal de få ha festdrakter så lenge de ønsker. En bunad som ikke er ekte koster ikke så veldig mye mer enn en penkjole, og siden jeg har flere jenter kan de gå i arv. Prisen er ikke avskrekkende.

Men en ekte bunad kjøper jeg ikke til ungene, det blir for mye penger på et plagg som bare brukes et par ganger i året. Det får vente til konfirmasjonsalderen.

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med ekte bunader til barn. Vår datter er pen med sin "fantasibunad". Men neste år skal hun få overta en av familiens to ekte barnebunader som har gått i arv i hhv. to og tre generasjoner og fra søster til søster og kusine til kusine. Begge passer som regel det samme barnet i minst to år, så de har vært brukt mye. Min mormor laget begge, den ene til sin datter, den andre til sitt barnebarn. Nå bruker oldebarna dem.

Skrevet

Vi har ikke bunader eller festdrakter på våre barn. Min mening er at masseproduserte billigkopier bare ser teit ut. Særlig når 90 % av ungene i 17 mai toget er helt like.

Da er det mye penere med barn som er kledd i pene klær, gjerne med litt særpreg. Selv heller vi mot den gammeldagse, nostalgiske stilen til bla. a roselille.dk

Guttene våre skal få bunad til konfirmasjonen om de ønsker det, og da ordentlig stedsbunden bunad / drakt.

Jeg har ikke opplevd noe bunadspress, og festdrakt er heller ikke dyrt. Festdrakter kan de som vil ha det få til 199 på OBS og lignende steder. Made in China.

Mitt tips til billige 17 maiklær, er heller å kjøpe noe barna kna bruke også senere. En blå, klassisk bomullsbukse er pen med skjorte til, men kan også fint brukes på skolen med en tøff genser.

Nye, pene tøysko som mather antrekket, brukes også utover sommeren.

Svarte pensko brukes osm regel en eneste gang, før de er for små og må pakkes bort. Det er ikke særlig økonomisk.

Gjest irismor
Skrevet

Hvis det er et bunadspress for barn så er det vel foreldrene som skaper det. Jentungen har brukt billigversjoner, i år har svigermor sydd Grafferbunaden i barnestørrelse. Jentungen er 5 år. Prisen er stiv for ekte barnebunader, den kom på nesten 5000.- og da må den broderes og monteres. Bunaden kostet 3500.- og veskelåsen 1450.-

Rådyrt men så lenge svigermor ønsker å kjøpe og brodere så takker ikke vi nei.

Men det skal sies at både funnen og jeg har bunad og at hun får samme bunad som jeg har. Til konfirmasjon har hun min konfirmasjonsbunad som jeg hadde.

Skrevet

Mn svigermor hadde bunader etter sine sønner i str 2 og 4 år. Jeg tror kanskje at for 30 år siden var det mer vanlig med ekte bunader. Den eldre generasjonen er i hvertfall opptatt av dette hvor jeg kommer fra. Jeg husker da jeg sto konfirmant og fikk meg bunad fra hjemstedet mitt var det alltid diskusjoner om hvorvidt det var "riktig" søm som var benyttet på feks. bunadsskjorten. Mine gutter (har tvillinger) får bunad til og med til de er 4-5 år. Da vi har fått bunadene etter deres far og onkel, har min mor vært så snill og sy et sett til, dvs vest og bukse. Skjortene kjøper jeg på sparkjøp, samme med bundassko. Ellers hører det sokker med, disse har også min mor strikket, men er stort sett samme type som man får kjøpt feks på Cubus ol. Så "ekte" bunda får de ikke, men vest og bukse er lagd etter orginalt mønster. Når det kommer til sølje har jeg ikke kjøpt dette da jeg syns det rett og slett er for dyrt. På skjortene fra sparkjøp er det fine knapper i halsen som jeg syns fungerer greit nok. Den eldre garden ser nok feilene på bunadene, men jeg tror ikke den yngre garden reagerer på dette. Dersom gutta ønsker å konfirmere seg i bunad, er jeg litt usikker på om de skal få dette. Det koster mye og en gutt på 14 er ikke utvokst og kan derfor ikke bruke bunaden i voksen alder.. Håper dette kan brukes til noe :)

Annonse

Skrevet

Det er helt unødvendig med "ekte" bunader til barn. MEN jeg synes det er hyggelig med fantasibunader til de små. OG det var jo også slik bunadstradisjonen oppsto. Familien hadde mange vester, skjørt osv og så ble det sydd ut og inn osv etter hvem som trengte hva. Det er først i nyere tid det er bestemt at den enkelte bunad fra et sted skal se sånn og slik ut.

Vi bruker "arvebunader" som er fantasibunader i vår familie. Er ikke nøye på at skjorte osv ser "bunad" ut, men pynter med en arvet barnesølje og så er det selvsagt hvit skjorte i en eller annen form.

Skrevet

Mine små har hatt strikkabunader som oldefaren deres har strikket til de. De synest jeg er så vakre og spesielle at for oss er de bunadene mye finere enn ekte bunader. :-)

Nå har jenta vår vokst ut av sin strikkabunad, så i år vurderte jeg å bare kle henne i en finkjole på 17. mai.

Men så kom jeg over NameIt sin fantasibunad, og den var både billig og nydelig fin! Så jeg kjøpte den i stor str. og la den opp, så har hun den vertfall i 2 år. :-)

Er skjelden jeg ser barn i ekte bunader her i byen jeg bor i, det blir sløseri synest jeg, de koster så alt for mye til å bare kunne brukes et par sesonger. Tror egentlig mange tenker sånn.

Fantasibunadene en får kjøpt rundt omkring er både fine og stort sett ikke så ille dyre.

Jeg føler ikke det er noe bunadspress blandt små barn, jeg har bunader på mine små fordi jeg synest det er flott, men det er like fint med små barn som er kledt i fine kjoler eller bukser på 17. mai.

Barn er barn og trenger ikke gå kledt i rådyre merkeklær! Barn er skjønne små skapninger uansett! :-)

Skrevet

Jeg syns "falske" bunader til barn er kjempe søtt. En kan jo ikke kjøpe "ekte" bunad til barn. De vil jo ikke vare lenge, de vokser jo så utrolig fort.

Jeg har kjøpt bunad (falsk) til min lille jente på 1 år til 17 mai og gleder meg til å ta den på.

Vesla skal få ekte bunad til konfirmasjonen hvis hun ønsker seg det.

Skrevet

Så lenge barn og voksne er glade og roper hurra av full hals, kan de gå med hva de vil, såfremt klærne er rene og hele. :-) Jeg ville aldri sendt mitt barn i 17. mai-tog i olabukse, men fornøyde barn er hundre ganger mer verdt enn velkledde barn. Festdrakt til vesla på 2,5 år her forresten.

Skrevet

sjuåringen min er så heldig å ha en bestemor som både kan brodere og sy (montere), og da er det ikke uoverkommelig med en ekte bunad. Så vidt jeg husker kostet materialene 2-3000 (rogalandsbunad). Hun fikk bunaden sin da hun var fire, og den kan legges ut så mye at vi regner med at den passer til hun er åtte eller ni. Hun fikk nytt forkle i år, og etterhvert bytter vi ut stakken og vesten og, slik at vi får en bunad nr 2 som skal passe fra åtte-ni årsalder til konfirmasjonen. På denne måten blir kostnadene fordelt over flere sesonger. På denne måten ender vi opp med to ekte barnebunader til slutt, som forhåpentligvis kan gå i arv i mange år fremover. Noe av sølvet er nytt, og det har hun fått i jule- og bursdagsgaver, mens noe er arvet. Skjortene er alminnelige bomullsskjorter, og istedet for bunadssko kjøper vi svarte selskapssko som hun kan bruke til andre anledninger og.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg synes det er helt greit med fantasibunader og "billige" festdrakter til små barn. Min 6-åring har vært eier av tilsammen 3 forskjellige slike billige festdrakter og hun har vært kjempefin. Særlig den hun har nå, den har hun fått veldig mye skryt for. Den er fra Name It, og hun har faktisk brukt den i 3 år! Bare nye skjorter, til kr 149,-.

Neste 17. mai er hun 7, og da håper jeg en av familiens arvedrakter kan syes inn og legges opp til å passe henne. Så fra neste år og forhåpentligvis i alle år framover blir det ekte bunad, først får hun altså et familiært arvestykke; rutaliv og rondastakk, og siden regner jeg med at hun arver min konfirmasjonsbunad.

Men altså: Veldig greit med fantasidrakter til barn, og i alle fall ekstremt mye bedre enn olabukser og joggesko. Synes faktisk det er trist at unger ikke blir pyntet til 17. mai-toget.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på "billigversjonene" Synes festdraktene alla OBS og sparkjøp, ikke er noe særlig pent. De blir for enkle og ser ut som en "dårlig kinakopi". Festdraktene som koster litt mer synes jeg er kjempefine. F.eks merket By Torrin. Skikkelig ull, mange detaljer, fine broderi, og mye tilbehør så man får et helt antrekk.

Annonse

Skrevet

Vi har hardanger bunader til gutten og jenta vår. Mormor har sydd bunadene. Vi har ulike størrelser av skjørt, forkle, vest og skjorte til jentene fra da jeg og søstrene mine var små. Dette bytter vi på ettersom barna våre vokser. Jeg har brodert smikke, belte og lue til jenta mi det følger henne oppover til hun får voksenbunad. sølvet har hun arvet etter meg.

Mormor syr nye bunader/strikker sokker og lue ettersom gutten vokser, men han har et søskenbarn som arver etter ham. Vi har 4 gutter og tre jenter i familien som arver etterhverandre.

Hadde det ikke vært for mamma hadde jeg nok aldri hatt ekte bunader, har desverre ikke arvet mamma sine syferdigheter. Syns det er helt greit med billigkopier.

Her på vestlandet er det nok et bunadspress for både barn og voksne. "Alle" har bunad og de gangene jeg har gått uten bunad har jeg følt meg litt utenfor. Det hadde ikke vært skikkelig 17mai dersom folk ikke hadde hatt bunad eller festdrakt.

Skrevet

Hei!

Jeg bor i sør-trøndelag, her er det i allefall ingen som helst bunadspress for barn. I min omgangskrets er det flere som kler barna sine i annet pent tøy, enn bunad/ festdrakt.

Jeg har ulike festdrakter, som da altså ikke er ekte bunader, til mine barn. En av dem er hjemmestrikka, og det er litt ekstra stas med noe som er laget av besteforeldre, eller man kan strikke selv.

Jeg synes det er en fin tradisjon at barna har festdrakter på seg, fra gammelt av tok man det man hadde i skapene, og det synes jeg man kan gjøre til barn.

Det er jo ganske nytt at de ekte bunadene har slike høye krav til hvordan de skal se ut, og hvilken landsdel de hører til. Alt dette står det endel om i norsk bunadsleksikon.

Selv har jeg ekte sør-trønderbunad og hvis mine to jenter ønsker å ha det, så skal de få til konfirmasjonen eller 18 års gave, slik jeg gjorde.

Skrevet

Nei, bunadene må sjølsagt ikke være ekte, men jeg synes det er ekstra stas med ekte bunader. Tror ikke det eksisterer noe bunadspress for barn, da er det i så fall foreldra som har skapt det, og mitt inntrykk er at de fleste barna i området har "billigkopier", eller såkalte festdrakter, framfor ekte vare.

Sjøl foretrekker jeg ekte vare, og det har begge barna mine hatt (og kommer til å fortsette å ha). De fleste barnebunader kjøpes så de kan legges ned enkelt, og derfor vare i i flere år. Har ikke kosta meg så mye, bunaden til minsta kjøpte jeg brukt for 2000 kroner, og da fikk jeg med skjorter i to forskjellige størrelser (vanligvis koster en skjorte rundt 900 kroner). Sjølve bunaden kan jenta bruke i sikkert 4 år framover (om ikke mer), og skjortene i ca. 2 år hver. Kan ikke si at jeg har blitt ruinert av å bruke 2000 kroner fordelt på fire år, for en ekte bunad... Like billig som en festdrakt, men mye finere! :-)

Har gjort det samme med guttungen, men han har hatt en arvebunad etter faren. Kommer til å kjøpe en ny bunad til minsta når hun melder sin ankomst, og har lagt budsjettet på rundt 3000. Sølv kommer ved siden av, men er ikke så veldig dyrt og barnesølje og mansjettknapper.

Og når de konfirmerer seg, får de alle hver sin bunad... Barnebunadene går i arv! :-)

Skrevet

Jeg bruker festdrakter på mine små. Har to jenter på 4 og 6 år, og en gutt på 1 år. Festdraktene ser ikke ut som bunader, men det er heller ikke hensikten fra min side. Jeg bare synes de er veldig fine, og barna er veldig glad i dem.

Ser noen argumenterte imot å bruke festdrakt fordi alle blir seende like ut. Skjønner ikke den. Der jeg kommer fra får nesten alle den samme bunaden ved konfirmasjon, slik at om det er noen som ser like ut, så er det de over 15. Ikke at det er noe problem, da;)

Føler ikke at det er noe bunadspress. Er mange barn i området som går i helt vanlige penklær.

Bunad til barna mens de er små og i vokser er uaktuelt, da det blir altfor dyrt, synes jeg. Heller ikke vil jeg gå med på at de skal få "billigere" versjon av ekte bunader. Vet vi har en Rutaliv og Rondastakk i familien i størrelse barn, men den vil ikke jeg ha. Ikke fordi det er noe galt med den, men fordi vi ikke har noen tilknytning til området den kommer fra. Men det er meg...

De festdraktene jeg har til de to jentene mine går i arv fra storesøster til lillesøster, og deretter videre til andre i familien. Slik får de lang fartstid. Jentene skal få bunad til konfirmasjonen om de ønsker. Gutten må nok vente litt til, da jeg antar det er fare for at han ikke er ferdig utvokst ved 15 års alder;) Iår hadde han er arvet festdrakt, så får vi se hvordan det blir i åra som kommer.

Ble litt langt dette her, men...

Skrevet

det er min erfaring og, at de ekte barnebunadene er veldig fleksible i størrelsen. Hvis man regner på hvor mange år en ekte bunad kan brukes, og det at den går i arv, så er jeg ikke så sikker på om det egentlig er så mye dyrere med ekte bunad. Skulle vært interessant å vite om, eller hvor mye, det går an å legge ut eller legge ned en festdrakt? Og så lurer jeg på hva de fineste festdraktene koster, de som er i ull, noen som vet?

Skrevet

Som Tremo sier; det er ikke mye bunadspress, de fleste går nok i det de vil... Det ville vi gjort og...

Hadde det ikke vært for at vi har ekte bunad fra jeg var liten... Nå har jeg fått min mor sin, og min datter har fått min...

Så min datter på 2,5 år brukte den i går, og regner med å kunne bruke den til hun er 8 år.

Syns det er veldig stas at vi har like bunader nå ;)

Det vil jo gå i arv, men hadde min mor ikke kjøpt den for 20 år siden, ville vi nok ikke gitt min datter bunad før hun er konfirmert...

Jeg er veldig glad i bunad, men syns festdrakter er fint og.

Skrevet

Jenta mi er 7år,og har brukt barnebunad,kjøpt i barnebutikker og hjemmelaget fantasi bunad,de 6 siste åra og til fester som: barnedåp,konfirmasjon og bryllup.

synes ikke noe om ordentlig bunad til barn,da det er dyre plagg og ofte rekker barna og bruke de 1 til 2 ganger,føre den blir for liten.Men derimot skal hun få en ordentlig telemarksbunad når hun blir konfirmant.

Skrevet

Jeg synes at man nesten må får gjøre som man vil. Det må være opp til foreldrene (og barna når de er store nok) hvordan de vil gjøre. Selv elsker jeg bunader og alle tre her har hatt det siden de var babyer. Det første året hadde de festdrakter fra NameIt/Coop Obs. Etter det har de hatt Rondastakk Rutaliv alle tre. Det koseligeste er jo hvis man har bunader som kan gå i arv i familien. Både min og eldstejentas er arvet Og når eldste er for stor for bunaden sin så er det noen annen som kan arve den:)

Skrevet

men en ekte bunad kan som regel tas ut og legges ned veldig mye, så det stemmer ikke at de kun kan brukes et par ganger. Vi har to barnebunader (fra Husfliden) som er så fleksible i størrelsen at de tilsammen dekker hele barndommen fra 2-3-årsalder til konfirmasjonen. Tror ikke man kan slippe unna med bare to festdrakter over 14 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...