lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Lille jenten min er 3 uker idag, og den siste uken har hun endret seg fullstendig. Hun er så utrolig snill om natten og om formiddagen, men når kvelden nærmer seg blir hun helt umulig. Ammer hver 3 time, og hun kan etter å ha spist av begge brystene begynne å hylgrine. Prøver selvfølgelig å legge hun til brystet, men det ender bare med grining. Vet jo ikke om hun er sulten eller har vondt. Legger hun på skulderen, og da slutter hun med engang.. Selvfølgelig trekker hun knærne opp mot magen, så vi skjønner jo at hun jobber med noe i magen. Prøver å få henne til å rape flere ganger etter måltid og stryker henne på magen når hun bæsjer. Hun roer seg og sovner når støvsugeren står på, og jeg har tenkt å kjøpe et bæresjal så hun får holdt seg i den posisjonen hun liker. Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan man vite om det er kolikk eller ikke?
flypapir Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er ingen ekspert, men synes dette høres ganske normalt ut Min erfaring er at de små ofte har en urolig periode på kvelden hvor de gråter og vil ammes ofte. Gjerne henge ved puppen noen timer før natta. Her har minstesnuppa blitt en mnd gammel og vi har også sånne økter på kvelden. Virker som en blanding av mageknip og utilfredshet med det meste. Er jo ikke så rart at de har litt mageknip da tarmene er det siste på den lille som blir ferdig utviklet Såvidt jeg vet skal babyen gråte(hyle) minst 3 timer i døgnet (?) uten at noe hjelper før den får kolikk diagnosen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Kolikkbarn skal vel i følge definisjonen skrike utrøstelig i ca 3 timer hver dag for å få diagnosen kolikk, såvidt jeg husker... Men urolig baby på kvelden, og mye amming er helt normalt når de er så små- jeg satt ofte med vesla på puppen hele kvelden lang på den tida der; fra sju-åtte tida, til nærmere midnatt. De "tankrer" seg opp for natta ved å die hyppig, slik at de kan sove lenger i strekk på natterstid uten mat. Og fordi de spiser så mye kan de ofte få litt luftproblemer, i tillegg til at tarmen deres enda ikke er helt moden, og derfor vil den kunne volde dem litt ubehag nesten uansett hva man gjør eller ikke gjør (men såklart, raping er viktig, så det kan være lurt å bruke litt tid på det, ofte må de rape flere enn én gang etter maten også) Og ja, bæresjal er helt genialt for å roe ned urolig baby- jeg kan anbefale deg Close Baby Carrier på det varmeste hvis du ikke er så fan av masse knyting og styr;)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Kolikkbarn skriker/hyler i minst 3 timer i strekk, minst 3 ganger i uka. Trenger altså ikke være hver dag Men det du beskriver høres veldig vanlig ut, ville ikke tenkt at det var kolikk. Hilsen "kolikkmamma"
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2011 Tuuuusen takk for svar:) Dette er mitt første barn, så det er litt vanskelig å vite hva som er vanlig og ikke. Ja, det er Close Baby Carrier jeg har tenkt å kjøpe, har hørt veldig mye positivt om det så da gir jeg det en sjans!
april2011mamma Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 har en jente på 4 uker selv, og hun sutret også mye på kvelden når hun var 2-3 uker.... tilslutt skjønte jeg at hun faktisk var overtrøtt og jeg begynte å legge meg med henne i sengen tidligere... og det funket! hun fant liksom roen der........ jeg lot henne også ligge 20-30 min på stellebordet uten bleie og da slappet hun skikkelig av og fikk bæsjet og kost seg.... så dte er et tips ...... ellers høres det veeeldig normalt ut med den sutringen ja:) kolikkbarn er nok ganske mer intenst enn det..... men babyer kan faktisk bli overstimulert eller overtrøtte og da hyler de.... helsesøster sa at det er veldig ofte at det er tilfellet og at foreldre som prøver å legge seg med barnet tidligere forteller at de har fått ett nytt barn lykke til, håper det roer seg!! lange turer i frisk luft hjelper også godt på søvnen for barnet.....
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2011 Dette er faktisk første kvelden på lenge at hun er rolig og sover.. har passet på at hun har rapt minst 3 ganger etter hvert måltid, og dette har nok hjulpet i hvert fall henne med magen:) Hun har nok vært overtrøtt de andre kveldene vil jeg tro, at hun ikke har fått sove pga all luften hun har hatt og derfor blitt grinete. Jeg la meg med henne i ettermiddag i sengen når hun begynte å sutre litt, og da sloknet hun med engang. Det skal gjøres oftere, for det var deilig for meg også! Ja, hun elsker å ligge på stellebordet så lenge hun ikke er naken:) Gleder meg til babysvømming om noen mnd! Det gjør visst underverker for nattesøvnen, hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå