flypapir Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Hvordan synes dere overgangen fra 2 til 3 var? Var det som forventet? Evt mer/mindre slitsomt og krevende? Hvor gamle er søsknene? Her kom nr.3 for en mnd siden. Storesøsknene er 2 og 5år gamle. Jeg må innrømme at jeg føler meg litt mer stresset nå, spesielt når jeg er alene med dem. Er uvant å skulle håndtere dem alle, spesielt siden de har så ulike behov og ønsker. Merker jo at det går seg til ettersom de to eldste (og jeg) venner seg til å ha en baby i huset, men tror nok det vil ta litt tid før vi har gode rutiner på alle områder ja... De to eldste har også vært litt sjalu (naturlig nok). For eldste er det ikke lett å oppleve at de to minste får hjelp til så mye som vi forventer at hun skal klare selv, mens han i midten nok synes det er vanskelig å ikke lenger være minst. Men, de er begge to veldig hjelpsomme med babyen, så det er (heldigvis) kun pappan og jeg som får oppleve sjalusien. Hvordan er det hos dere?
*Lissi* Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Har 5 barn, men svarer likevel:-) De 3 yngste er 5 mnd. 2,5 år og 5 år. (+ to på snart 12 og 14 år) Synes overgangen var ganske stor her. De eldste styrer seg selv, men verre når jeg er alene med de 3 yngste. Ingen sjalusi her da, men vesla på 2 år er rimelig stri for tiden. Vet ALLTID best:-) Føler jeg mangler et par hender iblant, men synes det går mye bedre nå. Babyen vokser jo til, og føler alt blir lettere for hver dag.
flypapir Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2011 Godt å høre at vi er flere som synes det er litt uvant med flere små samtidig Er vel egentlig ikke sjalusi slik jeg tenker på det her heller, men de har absolutt gitt oss noen ekstra utfordringer den siste tiden og jeg velger å tro at det kommer av situasjonen. Er nok ikke lett å pluttselig få en baby å forholde seg til, og eldste sier selv at det innimellom er vanskelig å være storesøster
*Lissi* Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Har kanskje litt med "hvordan" barna er også. 5 åringen her i huset er veldig rolig, og tar alt med stoooor ro. 2 åringen tar den oppmerksomheten hun trenger....ca 97% for tiden:-) Og babyen er veldig rolig. Siden det er 5 søsken er alle vant til å dele. Er umulig å gi alle full oppmerksomhet hele tiden. De må rett og slett vente iblant.
Tøvsjura Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Her kom nr.3 for 18 dager siden og de to eldste er 4 (snart 5) og 2 år gamle. Pappaen har akkurat påbegynt sin første uke på jobb etter å ha vært hjemme i 4 uker (2 uker før og 2 uker etter fødsel) og jeg merker godt at hverdagen går unna i en fei! Er litt uvant å være hjemme med alle 3, spesielt fordi nr.1 og 2 er som knoll og tott = mye krangling! Men, synes i grunn disse dagene har gått greit for seg
sisten Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Hei :-) Jeg fikk nr 3 for 5 uker siden, har 2 jenter fra før på 4 og 8 år. Jeg får god hjelp av hun på 8, hun liker godt å vugge babyen og hjelpe til med rydding. Hun på 4 er veldig aktiv og krever sin oppmerksomhet, det er ikke så lett å forstå at mamma skal gi babyen mat osv da hun vil ha hjelp til sitt akkurat da:0) lite sjalusi her, men det er absolutt en travel hverdag. Vil for min del si at overgangen til 2 var mer merkbar enn overgangen til 3. Dagene går veldig fort så jeg prøver å nyte denne flotte tiden :0))
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Hei:) jeg synes overgangen fra 2 til 3 var mye større enn jeg trodde den ville bli. Samtidig så syntes jeg at vi kom ganske fort inn i rutiner,som hjalp på en masse:) Barna mine var 9 og 3 år gamle da minste kom til verden. Ingen sjalusi,men syntes det var litt hektisk med han eldste som skulle kjøres hit og dit på fritidsaktiviteter og jeg som har måttet levere og hente han på 3(nå snart 4) i bhg hver dag. Nå går det mye greiere med alle og vi har fått inn en fin rutine:) Det går seg til etterhvert,bare gi det litt tid:) Nå som mini har blitt 7 mnd så går dagene som en drøm(om man ser bort ifra litt trøtthet på mor)! He he Vi koser oss masse på dagtid og når storebrødrene kommer hjem leker de litt med henne før middag:) Lillesøster synes det er SÅ stas med storebrødrene sine:) og hun er med på hver eneste fotball kamp og storkoser seg med all oppmerksomhet hun får fra alle!
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Hei Overgangen fra 2 til 3 har gått veldig bra Men det er en del rutiner som må inn i heimen for å si det slik ;P Alderen på de andre er 6 og 2 år. 6 åringen klarer seg veldig bra selv og elsker det nye familie medlemmet. 2 åringen har beholdt sin hverdag mest mulig. Er i legge situasjonen det er mest jobb synes vi. SÆRLIG når jeg er alene med dem alle 3. Nå er minste bare 3 uker enda, så vi har vell litt i vente....
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Vi fikk tredje da andre var blitt 5 år (og eldste 8år). Synes det gikk greit frem til nå nylig, når lille begynte å krabbe og gjøre veldig mye mer av seg! Også tror jeg at jeg stresser litt fordi jeg plutselig står med en baby igjen, nå som de to store har blitt så store. Nattevåk, bleier og nattemat var liksom noe vi var ferdig med... *gjesp* Vi har ikke opplevd noe sjalusi, men merker at dagene går i ett! Alltid noe som må gjøres;)
Jojo x3 Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Hadde hørt fra så mange at det går greiere fra 2-3 enn fra 1-2, men jeg syns omvendt. Altså mer slitsomt, samtidig så er de to eldste(3,6) blitt så store at de syns det er gøy med en lillebror og de vil gjerne kose og leke med han. Føler at jeg har mer kontroll denne gang med tanke på rutiner, mating mm og slapper mere av i forhold til dette. Men det jeg syns er stress er når jeg skal levere de to eldste i barnehagen. Da skal alle kles, ha mat, smøre matpakke og komme oss ut i bilen innen en viss tid, HJELP! Det er også stress å handle med alle 3 syns jeg så det prøver jeg å unngå. Ellers er det fantastisk å se når minstemann (2mnd) snur seg etter sine søsken og smiler og prater med dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå