Gå til innhold

Middag til 16 personer.. HVA skal jeg lage??? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å planlegge en liten middag for min kjære (Han vet ingenting). Har skaffet barnevakt og invitert 14 venner. Vi blir da 16 voksne.

Men.. HVA skal jeg lage? Hvor mye skal jeg lage av det? :-) Tips mottas med STOR takk! Tenkte kanskje på noe buffè lignende greier. Karbonader, reker, spekemat.. eller??

Hvor mye øl og vin tror dere trengs til 14 vin/ øldrikkende voksne? (2 gravide). Har brennevin i tillegg. Men tenkte til maten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig overraskelse for din kjære!

Hva med lasagne, salat og loff?

Skrevet

Åh, det er godt! Og skikkelig enkelt å lage også. Hmm.. hvor mange store former tror du jeg trenger til 16 voksne?

Skrevet

Hvis det er fint vær så er det kjekt å grille, lage fine grillspyd, flintstek, baktepoteter, salater, brød og ventepølser selvsagt. Spørs jo hvordan man bor. Ellers så er det greit med en eller annen form for gryte, Bacalao er en av våre favoritter, eventuelt biffgryte, viltgryte med mandelpotetmos og pastinakkpurè til er nydelig. Gjerne med tilslørte bondepiker som dessert, servert i glass.

Ville kjøpt en kasse pils, det bør holde til maten i hvertfall.

I oppskrifter står det hvor mange posjoner oppskriften er for, så ganger man opp det til det antallet man venter.

Gjest irismor
Skrevet

Til 8 voksne og 3 barn så brukte jeg 2 stk familiepakker fra

Knorr. Så du bør bruke 3-4 pakker tror jeg. Men jeg byttet ut noe av vannet med hermetiske tomater av type basilikum og hvitløk.

1 boks for hver pakke lasagne og så holdt jeg igjen 4 dl vann, for hver boks.

Server med salat og hvitløks baguetter.

Skrevet

Ville lagd Bacalao. Enkelt å lage til mange og veldig godt.

Skrevet

Buffet høres godt ut. Hvis mulig ville jeg kanskje i tillegg grillet.

- en enkel grønn salat

- enkel tomat- og mozzarellasalat med rødløkringer og vinaigrette ringlet over

- hjemmelaget potetsalat

- grillet svinefilet

- grillet laks

- spekemat er kjempegodt og kan legges opp på forhånd

- hjemmelaget majones og aïoli (gjerne chiliaïoli for litt mer futt)

- hjemmebakt focaccia

- en pai (gjerne noe enkelt, med f.eks. stekt løk og hvitløk over paibunnen, legg på fetaost, revet cheddar og hakket gressløk og persille og hell over eggestand for det stekes i ovnen)

- forskjellige typer melon i en stor bolle (passer perfekt på varme dager)

Skrevet

Spekemat pleier å være populært, vi har bestilt rett fra slakteren et par ganger. Da sier vi hvor mange vi er også beregner han ;)

Har hatt eggerøre, rømme, flatbrød og urtebrød fra den lokale bakeren til. Noen flotte fat med melon, jordbær osv hører selvfølgelig med.

Vi har også hatt grillbuffet, da har vi grillet hel indrefilet fra svin (men du kan jo lage biff, kyllingfileter eller noe annet også). Ved siden har vi hatt buffet med forskjellige salater, potetsalat, grønn salat, pastasalat, ris med grønnsaker, diverse sauser og "dipper".

Ellers er det veldig greit å lage fiskesuppe til mange, med godt brød og hvitvin til blir det luksusmat.

Eller det enkleste av det enkle, loff og reker.

Skrevet

Lasagne er et godt forslag, men ikke pakker fra Knorr altså!

Jeg ville heller lagd tapas enn det tradisjonelle norske buffetbordet. Kyllingklubber, kjøttboller (kanskje det eneste du trenger å lage selv), saltkokte småpoteter, spekeskinke, ost, salat, chili- og hvitløksmarinerte reker og så godt brød.

Grilling er bra hvis festen er nå på sommeren. Grillspyd eller noe helstekt er enkelt, med salat, potetsalat og brød ved siden av.

Skrevet

Finnbiffgryte, hjemmelaget potetmos og grønnsaker eller moussaka med gresk salat, foccacia og tzatzik:)

Skrevet

Hadde nok gått for hjemmelaga lasagne med hvitløksbrød eller focaccia + en deilig salat og hjemmelaga hvitløksdressing.

Er ingen tilhenger av disse boksene. Lager det ofte når vi er mange folk, og da lager jeg stort sett to eller tre store former (hadde nok holdt med to, men liker å ha rikelig).

Kan gjerne gi deg oppskrift, får mye skryt for den.

Ellers synes jeg det er godt med lammegryte, men den tar litt mer tid å lage.

Tror det holder med en kasse øl.

Skrevet

Aneღ B+R ✿ + tulla i magen ♥

Ja takk, til oppskrift!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...