Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du valgt av:

20mnd mellom nr 1 og nr 2

eller

nesten 3 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke selv erfaring med dette ennå, men blir nok nærmere 3 år aldersforskjell mellom søskene her i gården.

Vil gjerne at elstemann er ferdig med bleier (forhåpentligvis), at jeg har fått jobbet meg inn foreldrepenger igjen (har 80% dekning nå og vil ikke ende opp med 80% av de igjen..) og at vi har fått giftet oss :)

Hadde det ikke vært slike praktiske ting som lå imellom, hadde jeg ikke syns 20 mnd var så gale heller.

Skrevet

3 år. Hadde ikke orket 20 mnd. Men det er individuelt. Jeg husker bare når mine studievenniner som fikk samtidig med min nr 1 begynte på nestemann når min var 1, så tenkte jeg at det hadde jeg ikke orket! Var absolutt ikke klar for nr 2 da.

Mangler 2,5 mnd på 3 år mellom mine to og det går veldig bra. Litt sjalusi, men gikk fort over!

Skrevet

Selv har jeg 3år mellom nr.1 og nr.2, og 2år og 3mnd mellom nr.2 og nr.3.

Hadde jeg kunne velge ville jeg nok valgt 3år. De forstår mer da, og selv om de ofte trasser mer så begynner de også å bli mer selvstendige. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt slitsomt med en liten baby og en toåring i huset, men det kan jo hende det er fordi vi også har ei på 5 som trenger sin dose oppmerksomhet?

Uansett; jeg ville valgt 3år, selv om det mest sannsynlig går strålende med 20mnd mellom også :)

Skrevet

Jeg har 23 mnd mellom jentene mine, og det har gått over ALL forventning!! Null sjalusi, og bare koz og klemz hele dagen lang- lillesøster digger storesøster over alt på jord og vice versa;) Men nå er min 2-åring ganske så moden for alderen, så hun forstår mye, og det gode språket hennes har sikkert vært til god hjelp for å forhindre konflikter og sjalusi i forbindelse med lillesøsters ankomst.

Derfor synes jeg det ideelle er mellom 2 og 2,5 år mellom barna, da er de ikke FOR tette, men fortsatt tette nok til å få mye glede av hverandre i oppveksten, mens 3 år blir litt i overkant - da blir gjerne aldersforskjellen litt for stor (synes jeg da:)

Men klart- en 2-åring trenger fortsatt hjelp til det meste, så rent praktisk merker vi at det er travlere dager nå, men akkurat dette med at de begge bruker bleier er ikke noe problem i seg selv (en 3-åring i bleieavvenningsfasen krever jo mer "jobb" enn en 2-åring med bleie f.eks). Har også hørt at sjalusien ofte kan bli større når eldste er 3 år pluss, men dette vil sikkert variere en del...

Skrevet

Definitivt 20 mnd. Mindre sjalusi. Er typisk at barn rundt 3-4 år blir utrolig sjalu når de er i den alderen. Jeg har selv nesten 22 mnd mellom og det er perfekt. En utfordring når man har ei jente i trassalderen men det hadde nok vært slitsomt uansett om vi ikke hadde lillebror også. Men ikke noe sjalusi og hu er helt utrolig med lillebror på 4 mnd.

Hadde jeg ikke valgt to tette hadde jeg heller tatt 5-6 år mellom de.

Skrevet

jeg har 3 år og 4 år mellom ungene mine.. 3 år var perfekt. Storebror var ikke noe sjalu og er så flink og rolig rundt lillebror..

Min søster har 17 mndr mellmo, og det var TETT... Hun ble veldig sliten, selv om de har mye glede over hverandre den dag i dag. 4,5 og 6 år gamle

Skrevet

Tror jeg ville valgt 3 år.

Det er 23 mnd mellom mine, og det hadde vært greit om storebror hadde vært litt større så man kunne forklare han ting og at han var mer selvstendig. Det har vært litt vanskelig den første tiden. Tror jeg ville gått for 2,5- 3 år hvis jeg skulle valgt igjen.

Skrevet

Tusen takk for mange svar:)

Har nok tenkt å prøve å få til ca 2,5år, men babysyken kommer snikende så spørs om jeg klarer holde meg;p (mannen er fornøyd uansett, hehe)

Tenkeboksen nå!

:))

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med at storesøster var fyllt 3 år da lillesøster kom til verden, og faktisk var hun ferdig med den værste trassen også, slik sett var det litt slitsomt å være gravid, når jeg hadde en skikkelig trassigunge å ta meg av ;-)..

Bleiesluttarbeidet tok vi nå i vinter, og det var faktisk greit, og nå er det veldig deilig å ha bare en bleieunge.

Storesøster har vært lite sjalu, fordi vi har forklart henne ting og hun forstår alt vi sier til henne. Nå er det også godt at hun kan kle på seg selv, slik sparer vi mye tid om morgenen, når storesøster skal i bhg, og jeg må stelle lillesøster.

Skrevet

Om pappaen er engasjert og flink (og ikke reisejobb!) ville jeg valgt 20mnd. Har selv 22 mnd mellom mine, og det går kjempefint. Men har en mann som er utrolig flink, hadde jeg ikke hatt det hadde jeg slitt,ja...:) Da hadde jeg heller valgt 3år mellom :)

Skrevet

Skal vi ha en til, eller hadde kun dette å velge mellom hadde det blitt 3 år.

Vi har 4 år og 5 mnd mellom første og andre ( siste) og det er mye fordi jeg ville bli ferdig med utdannelsen min, ha plass til barna i huset ( tre soverom) større bil og at hunden ikke skulle være valp når nestemann kom. 2 bleieunger skulle jeg heller aldri ha. Og foreløpig fungerer det veldig bra, selvom minstemann bare er 6 uker.

Lykke til med valget og tolmodigheten din med å vente, hvis du bestemmer deg for 3 år mellom =)

Skrevet

jeg har 3 år og 5 mnd mellom mine og er glad eldstemann er såpass stor nå at han klarer seg mye selv. Han skjønner også at babyen trenger mye stell og hjelp i forhold til han, og vi har hatt veldig lite sjalusi. Han syns det er stas å være storebror. Kusina mi har kun 18 mnd mellom sine og eldstemann er supersjalu på minsten og tyr ofte til slåing og dytting. Så det med sjalusi og alder stemmer ikke alltid.

Det er 3 år mellom meg og broren min og vi er veldig gode venner, så man har nok glede av hverandre selv med 3 års mellomrom også.

Men dette er jo individuelt og varierer fra barn til barn.

Velg det du har mest lyst til du, tror det er mer jobb med 2 enn 1 barn uansett aldersforskjell :))

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Nesten 3 år. Har i underkant av tre år mellom mine to eldste og det har jeg aldri angret på. Var ganske greit å få baby nr to når eldste var i stand til å fortelle meg hva hun ønsket og trengte, hun gikk på do selv, kledde på seg selv sov natta gjennom og forsto at av og til måtte hun vente litt fordi babyen trengte mat eller ny bleie.

Men så ble det 5 år fra nr to til nr tre og det ble litt for mye igjen, på en måte. Har jo nesten fått "sjokk" over hvor krevende det faktisk er å ha en baby, enda min baby egentlig er en enkel og blid kar.

Skrevet

Nesten 3 år. Vi har 3 år (minus 1, 5 mnd) mellom barna, og det er virkelig helt perfekt. Størstejenta er rikignok midt i verste trassalder, men hun er forståelsesfull ovenfor babyen, har selv sluttet med bleie, smokk og alt det der, og det er virkelig deilig :D

Vi planla aldersforskjellen, og synes i dag at det er helt perfekt :)

Skrevet

Gøy å få så mange svar:)

Skjønner jo at det har en del å si mtp sjalusi og at det er enklere når eldstemann klarer seg litt selv.

Det blir nok til at vi venter litt til.

Når jeg tenker over det så får jeg nesten litt dårlig samvittighet for at jeg allerede vil ha en til når mini fremdeles er så liten. Hun fortjener jo mammas fulle oppmerksomhet og det tenker jeg hun skal få ha for seg selv en liten stund til!!

Så det blir nok til at vi venter slik at vi får sånn ca 2,5-3 års mellomrom (forhåpentligvis om alt klaffer da) -også slipper vi jo dobbelvogn;)

:)

Skrevet

3 år..

Har selv 3.5 år, og for oss var det PERFEKT! Kunne aldri tenkt meg nr 2 noe tidligere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...