Gå til innhold

har oppdatert babymat oppskrifts siden litt :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Synes det er flott at du ønsker å dele oppskrifter sammen med oss andre, og jeg selv suger til meg alt jeg finner av råd og oppskrifter siden jeg ønsker å lage mat til mini'en selv.

Men jeg ser at du har kanel som innhold i flere av oppskriftene dine. Jeg ønsker bare å informere om at kanel til barn bør en være forsiktig med. Går førskolelærerutdanningen og hadde nylig kostkurs.

Foreleser informerte om at det anbefalte inntaket av kanel til barn er rimelig lavt. 1 til 2 åringer (og da tenker jeg at tallene kanskje er enda lavere for babyer) bør maksimalt ha et daglig inntak på 0,2 - 0,3 gram (en teskje veier 2,7 gram!!). Dette på grunn av at kanel inneholder kumarin som kan være skadelig for leveren.

Bare ett tips!! :)

Skrevet

hei og takk for info. :) Jeg har en bok fra Annabel Karmel, engelsk (tror jeg hun er) baby/barnemats guru og hun bruker kanel i sine oppskrifter og mange andre oppskrifter jeg har kommet over inneholder også kanel i oppskriftene til de små fra 4 mnd.

Det er jo bare ørlite de får i seg når man bare har litt kanel i maten og lager stor porsjon.

Kan hende det også varierer fra land til land hva de anbefaler, men man skulle tro at de var like så opplyst i england som hjemme :)

Alt med måte og selvfølgelig har man ikke store doser kanel i maten til baby uansett, det ville nok blitt litt for mye kanelsmak.

Men uansett takk for info :)

Skrevet

Takk for info. Har vært inne å sett.

Bare et lite spm: jeg skal gi grønnsamsmos for første gang i morgen tenkte jeg. Har gitt grøt i 1,5 uke, og tenkte å prøve grønnsaker. Ser det er anbefalt å bare gi en grønnsak av gangen. Tenkte å gi gulrot, men ser at noen mener dette er for sterkt for magen første gang og at man bør blande med potet. Gir dere da potet/gulrotmos? Det blir jo to grønnsaker... :)

Skrevet

jeg har hørt at gulrot, potet, søtpotet og flaskegresskar (butternut squash) alle er milde for magen. Bland med mm eller mme alt etter hva babyen din er vant til. Best å begynne med bare en grønnsak og gi den feks i 3 dager, gi tidlig på dagen (lunch feks) i tilfelle reaksjoner. Etter 3 dager kan du enten tilsette noe til poteten hvis det var det du ga først eller gi noe nytt alene.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for tipset! Da blir det enten potet og eller gulrotmos i morgen. Alltid like morsomt å se ansiktet til babyen min når hun får fast føde. Litt grining på nesen, mye gaping og et stort glis :)

Skrevet

ja de er så søte når de griner på nesen :)

Min klager litt også hvis det er noe han ikke liker, men svelger unna :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...