Gå til innhold

Tannpussnekt, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her, siden det gjerne er litt mer erfaring med eldre barn i dette forumet. Har en 11 mnd gammel datter som nekter å pusse tennene. Hun kniper igjen munnen og setter hendene foran eller vrir seg vekk. Hun skubber ut tannkosten med tungen, og gjør i det hele tatt det ganske vanskelig å få pusset tennene. Hjelper ikke at hun får pusse selv. Noen gode tips?

Skrevet

Opplevde det samme i begynnelsen. Tildels ennå også. Vi har to-tre tannbørster i slengen. Det hjalp. Tar tannkrem på to av dem, og pusser med den tannbørsten jenta gir meg. Mi er 1 år og 5mnd. Synes tannpussen er det værste. Vi må synge for å få jobben gjort. Hun pusser gjerne selv og flott er det, men vi voksne må jo også pusse.

Tar gjerne imot flere tips, jeg også.

Skrevet

Vi har to tannkoster. En som jeg pusser med og en som hun kan leke med. Og så syns hun det er morsomt når jeg klemmer på tannkremtuben slik at tannkremen går opp og ned. Det kombinert med Tannpusse-sangen gjør at hun elsker å pusse tennene.

Så kjøp en tannkost hun kan ha å leke med, bli kjent med og som hun blir vant til. Gjør tannpuss til noe morsomt og noe som er gøy. Smil, flir, lag grimaser, syng osv. Det funker veldig godt her og at hun får pusse litt selv etter at jeg har pusset.

Skrevet

Har dessverre ingen gode tips, for vi har samme problemet med vår gutt på 1,5 år og vi har prøvd ALT. Han har vært sånn i snart et halvt år.

Har alltid to tannbørster og han får alltid pusse selv først, noe han liker. Har også forsøkt med masse distraksjoner og positive ting, han får pusse våre tenner, vi pusser sammen osv osv. Men når mamma eller pappa overtar tannbørsten bryter et lite helvete løs. Det er rett og slett ingenting som funker.

Selv om jeg synes det er forferdelig er tvang det eneste som funker ved tannpuss hos oss. Det gjør jo selvfølgelig at tannpussen også blir mer ubehagelig og vi er inne i en ond sirkel.

Ikke så veldig oppmuntrende dessverre...

Skrevet

Har desverre ikke så mange tips jeg heller. Gutten vår elsket tannpussen i begynnelsen, det var nesten dagens hødepunkt, men så skjedde det noe og det har blitt et skikkelig mareritt. Jeg tror det er fordi han får tenner og har vondt i gummene. Det kan jo hende det er problemet hos dere også? Krysser fingrene for at det går over. Nå holder far og jeg pusser mens mini hylgriner (da åpner han jo munnen i alle fall så jeg kommer godt til). Helt umulig å pusse når man er alene om kveldsstellet.

Skrevet

Det er godt å se jeg ikke er alene i alle fall. Har pusset med tvang siste dagene og liker det ikke! Rart for det har gått fint i flere mnd, og nå er det full stopp! Pusse selv er heller ikke gøy, bare kaster tannkosten.og jeg synger og traller og duller, kjekt er det, men noen tannkost i hennes munn er ikke aktuelt. Puh!

Skrevet

Jeg vet ikke om det hjelper dere, men jenta mi vil pusse selv og begynner å hylskrike og protestere når vi tar tannbørsten for å børste.

Det vi har gjort er å gi henne tannbørsten med en gang vi kommer på badet for å starte kveldsstellet så hun får fikle og drive i 5 min tid.

Når vi til slutt skal pusse tennene sier jeg "takk, takk", da slipper hun og jeg har på tannkrem og sier hvor flink hun er og er positiv i stemmen.

Hvis du ikke har prøvd det er det verdt et forsøk;)

Skrevet

Takk for tips. Er prøvd dessverre. Vil ikke pusse verken egne tenner eller "pusse" mine tenner. Tannkost er rett og slett ut ;)

Skrevet

Vi har tvangspusset tenner fra han fikk første tann for han har aldri likt det. Har prøvd å la han leke med tannbørsten osv, men ingenting har hjulpet før han fikk lov til å stå på en krakk foran vasken å se på seg selv i speilet mens vi pusser. Etter det går det (nesten) alltid uten hylig. Han prøver fortsatt å dytte tannbørsten ut med tunga, men ikke verre enn at vi får pusset. Storebroren står også på krakken når han pusser tennene, så det er mulig det er derfor det er så stas for lillebror også, men det er verdt et forsøk hvis dere ikke allerede har forsøkt det.

Skrevet

Heisann! Vi har hatt samme problem med vår på snart 14 mnd.

Det du absolutt ikke skal gjøre med en så liten er å holde fast å pusse med tvang.Vi fikk veldig streng beskjed om å absolutt ikke gjøre dette fra hs, da det kan gjøre vondt værre i laaaaaang tid fremover. (Vi gjorde det selv før jeg snakket med helsestasjonen, og da ble jo bare hele tannpussesituasjonen forferdelig...om man tvangspusser fra første tann fordi barnet aldri har likt å pusse tennene så vil jo barnet aldri like det)

Pussing av tenner skal bare være en lek i begynnelsen. La h*n leke med tannbørsten, det er ikke så farlig om dere ikke får pusset skikkelig hver dag. Det gikk ganske lenge med oss før det var greit altså. Det er om å gjøre å venne h*n til å ha tannkosten i munnen. Puss sammen og gjør det til noe morsomt. Det viktigeste nå er ikke å pusse tennene helt skikkelig men å innarbeide vanen med å få pusset hver dag. Det er jo dette som danner grunnlaget for hvordan man passer tennene senere i livet (Kjøp forresten flux tabletter som du gir etter tannpussen om du ikke har gjort det, det likte min kjempegodt og tannpussinga ble noe å glede seg til)

Vi gjorde det på denne måten og nå er det ikke ett problem lenger! Han vil gjerne pusse tennene bortsett fra de gangene det holder på å bryte igjennom en tann. Da får han bite og "pusse" litt selv etter at jeg har prøvd å børste tennene så godt jeg kan uten at han protesterer.

(Disse små skal jo uansett ikke ha ting med mye sukker i. Men vi var iallfall ekstra påpasselige med dette så lenge vi ikke fikk pusset tennene skikkelig. Ingen saft eller juice!)

Skrevet

Jeg er totalt uenig med deg T+T... Vi har pusset med tvang i perioder når han ikke har villet pusse tennene - det er IKKE en 1 åring som skal bestemme noe sånt... I likhet med tp måling, bleieskift. legeundersøkelse eller andre ting som en 1 åring plutselig finner ut at han ikke vil.... Vi har selvsagt også brukt tid på lek og gjort alt for å gjøre tannpussen morsom (har stått som en fjott og dansa og sunget på badet mer enn en gang for å si det sånn..) - gitt han ekstra tannbørst å leke med osv osv.. Jeg vil si at det er viktigere at foreldrene bestemmer slikt enn at man skal dikke og dulle med de til de finner ut at de liker det selv.. Og det er jo en grunn til at man skal pusse fra første tann så jeg mener absolutt det er viktig å pusse så godt man klarer alle kvelder.. Vi lar heller gutten "tulle" litt mer på morgenen med tannbørsten, men en gang for dag SKAL tennene pusses skikkelig...

Gutten vår er nå 3 år og tannpussen går greit 99% av kveldene, de få kveldene han slår seg vrang tvangspusser vi fortsatt men sørger da selvsagt for at det er fort gjort..

Skrevet

Sikkert et godt råd fra T+T, men det er nok ikke så enkelt i alle tilfeller. Vi har pusset tennene på gutten vår siden han var 6 mnd og det funket helt fint det, helt frem til han ble 14-15 mnd, da det plutselig snudde! Vi brukte han laaaang tid på å forsøke å snu det tilbake igjen på en positiv måte. Men når det går nærmere 1 måned uten at du får pusset tennene i det hele tatt, er det faktisk ikke så mye annet å gjøre enn å bruke tvang.

Det er selvsagt ikke noe bra å bruke tvang, jeg synes selv det er helt forferdelig. Men jeg vet også at dersom han får hull vil det også bli en forferdelig opplevelse for ham, så det blir å velge mellom to onder.

Skrevet

Har dere prøvd elektrisk tannbørste? Det er noen det har fungert hos! :-) Hos oss fungerer det bra å synge "Puss puss så får du en suss" mens vi pusser tenner - fast rutine hver kveld. Lykke til :-)

Skrevet

Et tips: Bruk elektrisk tannbørste. Da er sjansen stor for at de går bra.

Vesla vår synes det er gøy å pusse nå.

Tidligere var det helt umulig

• 2 uker senere...
Skrevet

Tannpussetrøbbel hos oss også. Har en gutt på 10 mndr som dytter tannbørsten ut med tunga. Kjøpte fingertannbørst på Apotek1. Den har bust av silikon. Gikk faktisk greit å pusse med den, og har gradvis innført vanlig tannbørst igjen. Så pusser litt med begge børstene to ganger daglig. Men til tider fortsatt vanskelig, så skal prøve elektrisk tannbørst også.

Skrevet

Her funket det også med to tannbørster. Hun måtte pusse meg samtidig som jeg pusset henne. Ble litt knøvlete, men tennene ble ihvertfall pusset.

Men hun hadde perioder hvor hun vred seg unna og jeg faktisk måtte holde henne fast. Hun skrek samtidig, men da var jo munnen åpen og det ble veldig enkelt å pusse. Høres kanskje brutalt ut, men så plutselig etter en kort periode med nekt er hun nå som en drøm og har vært det i et par mnd. Hun åpner munnen lett som bare det og syns det er helt greit å bli pusset. Hun trenger ikke engang å pusse mine tenner samtidig. Straks 20 mnd gammel ;)

Skrevet

Kan også si at hun elsket å pusse tennene fra hun fikk første tann 5.5 mnd gammel og til hun ble 15-16-17 mnd. Virker som de fleste barn har slike faser.

Jeg vet ikke hva som er riktig eller galt, men noen ganger er tvang nødvendig. Kan f.eks ikke la vær å gi et sykt barn nødvendige medisiner fordi det nekter.

Jeg prøver å gjøre tannpussen til noe gøy, før jeg begynner med tvang. Jeg er heller ikke hardhendt når jeg bruker tvang. Bare bøyer meg forsiktig over henne slik at hun ikke får sprelle med bena og holder fast hendene hennes bestemt, men ikke for hardt. Prater med rolig og myk stemme og synger samtidig. Og for vår del har det funket. Som jeg nevnte så syns hun det er kjempegøy å pusse tennene igjen ;)

Skrevet

Har også hatt det samme problemet i perioder. Hvis han ikke vil pusse nå, sier jeg bare "kan du vise pappa hvor flink du er til å pusse tennene dine??" så pusser han så fint som bare det, uavhengig om pappaen er der eller ei.. ;) lettlurt sa du..

Ellers synger vi puss, puss, så får du et suss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...