Gå til innhold

noen med bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt bekkenløsning i begge de to forrige svangerskapene mine. Vært veldig plaget lenge etter fødsel og gruet derfor litt til dette svangerskapet. Denne gangen har det gått overraskende bra og er fortsatt i full jobb i uke 23.

De siste dagene har jeg imidlertid slitt meg litt ut med tunge løft og mye ståing og gåing, idag har jeg helt sinnsyke, sviende smerter i symfysen. har ikke hatt vondt der tidligere ved bekkenløsning, kun i ryggen og er derfor redd det er noe annet som er galt. Hvordan kjennes bekkenløsningssmerter i symfysen? Dette er en sviende følelse, nesten som et vepsestikk. Kjenner masse liv og ikke vondt i magen. Bare i symfysen og lysken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bekkenløsning er kun en generell betegnelse på smerter i bekkenregionen. Alle har bekkenløsning, men bare noen kjenner det.

Ved smerter i symfysen eller andre steder i bekkenregionen så må man tilpasse aktivitet deretter. Belaster du det yterligere så blir det verre. Tar du det med ro blir det bedre.

Trener du opp bekkenet så blir det også bedre.

Skrevet

hei du, vet hvordan du har det. var ikke plaget i mitt 1 svangerskap men jeg er nå i uke 27 i mitt 2 svangerskap og har hatt bekkenplager ca siden uke 20 nå.

det strartet med smerter i rygg/rumpe, noe som ble fort bedre med slyngetrening hos fysioterapeaut, men så etter noen uker fikk jeg sterke smerter fra symfysen (kjennes ut som det er slått inn en spiker på hver side av musa som det dras i hver gang man rører på beina, skal snu seg i senga ol) fikk da beskjed om å ta det helt med ro samt gå til kiropraktor. kiropraktoren konstasterte låning både bak og i symfysen som kan behandles. har også fått akkepuntur hos naturterapeaut med god effekt.

er nå bedre, men det varier fra dag til dag om jeg kan gå i det hele tatt så jeg anbefaler deg å ta det med ro så det ikke blir så ille...enkelte dager må mannen min hjelpe meg for at jeg skal kunne snu meg i senga....heldigvis er han sykemeldt nå for å være hjemme med meg og vår datter på fem år. han pendler og er borte flere uker i strekk.

håper du finner en behandlingsmetode som passer for deg, det er alfa omega :)

Skrevet

Jeg er 18 uker i dag og er litt forvirret.. jeg fikk bekken problemer allerede i uke 11-12.. nå er det helt ekstremt, kjempe vondt uansett hva jeg gjør... jeg trodde det ikke kom så tidlig jeg.. og jeg føler også at når jeg sier at jeg sliter med det, så sier alle: ALLEREDE?!?! Som om eg finner det på.. men det er jo ikke en fasit på et svangerskap..!! Ingen svangerskap er like.. Jeg sliter sånn på jobb. Jeg jobber i barnehage og er nå 50 % sykemeldt. Jeg har fått noen utrolige kommentarer på at kan man ikke gå, så er det god nok grunn til å ikke være på jobb. At man har en arb. kontrakt som man skal holde og her til lands er man så heldig at man får penger selv om man ikke kan stille på jobb, men fortsetter det sånn så har vi ikke mer penger igjen senere. Jeg fikk dårlig samvittighet for å ha vondt og at det jeg har ikke er vondt nok.. Det er jo sånn at jeg til tider nesten ikke klarer å gå.. Halter fordi det er så vondt.. Hvorfor er det så lite forståelse for dette?? Kjempe flott for de so kan jobbe helt til permisjonen, men ikke sammenlign en som har ingen eller få problemer/smerter, med en som ha kjempe vondt! Jeg blir skikkelig frustrert jeg.. :(

Skrevet

Jeg er 18 uker i dag og er litt forvirret.. jeg fikk bekken problemer allerede i uke 11-12.. nå er det helt ekstremt, kjempe vondt uansett hva jeg gjør... jeg trodde det ikke kom så tidlig jeg.. og jeg føler også at når jeg sier at jeg sliter med det, så sier alle: ALLEREDE?!?! Som om eg finner det på.. men det er jo ikke en fasit på et svangerskap..!! Ingen svangerskap er like.. Jeg sliter sånn på jobb. Jeg jobber i barnehage og er nå 50 % sykemeldt. Jeg har fått noen utrolige kommentarer på at kan man ikke gå, så er det god nok grunn til å ikke være på jobb. At man har en arb. kontrakt som man skal holde og her til lands er man så heldig at man får penger selv om man ikke kan stille på jobb, men fortsetter det sånn så har vi ikke mer penger igjen senere. Jeg fikk dårlig samvittighet for å ha vondt og at det jeg har ikke er vondt nok.. Det er jo sånn at jeg til tider nesten ikke klarer å gå.. Halter fordi det er så vondt.. Hvorfor er det så lite forståelse for dette?? Kjempe flott for de so kan jobbe helt til permisjonen, men ikke sammenlign en som har ingen eller få problemer/smerter, med en som ha kjempe vondt! Jeg blir skikkelig frustrert jeg.. :(

Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din, 22.48 Andre folk kan jo ikke se smertene man går med, og ofte er man jo verst om kvelden og natta, selv om man fungerte greit på jobb. Det betyr at likevel at man må trappe ned på dagtid. Det beste rådet jeg har sett til oss med bekkenløsning kan ikke gjentas ofte ok: hvil før du blir sliten! Tror mange med kroniske eller psykiske lidelser vil kjenne seg igjen i dette med manglende forståelse for "usynlig smerte". Ps, jeg lå strak ut pga ryhhen bare 5 uker på vei, så dette skyldes hormoner, og har ikke noe med hvor langt man er på vei. Startet fysio i uke 6.

Hvis du ikke allerede får behandling, vil jeg råde til å få henvisning fra lege på gratis fysioterapi. Det kan man få frem til 6 mnd etter fødsel, og er supert for å forebygge smerter i barseltiden, da er det mye bæring, amming og gåing som er slitsomt for rygg og nakke. Jeg vil også anbefale en tur til manuellterapeut, osteopat eller kiropraktor, for å se om det er noen låsninger de kan fjerne for å bedre smertene. Jeg får knekt opp bekkenet hver uke av osteopat, og har derfor mye mindre smerter i svangerskap nr.2!

Skrevet

Jeg har ikke hatt bekkenløsning i de tre andre svangerskapene, men nå har jeg noen symptomer som vondt på innsiden av beina, korsryggen. I dag har jeg stått og gått mye og har også de sviende smertene i symfysen og lysken, på høyre side har jeg hold. Jeg er i uke 27 og vurderer å droppe jobben i morgen om det er slik som nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...