mams1979+2små Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Har funnet flere oppskrifter, men rekker ikke "prøve ut" før den skal serveres.. ..så da håper jeg at noen har en bra og utprøvd oppskrift...?
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Jeg synes min er god, selv om den er ganske "vanlig". Koker opp poteter i terninger. Mens de avkjøles blander jeg 1 boks rømme, 1 pose ekte majones, ca 2 fedd hvitløk, en ts ketchup, litt vårløk/purre, litt salt og litt pepper. Lar dette stå i ca 20 min før jeg heller potetene oppi. Som sagt, helt vanlig potetsalat, men god;)
petite fleur Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Jeg får alltid skryt av potetsalaten min, men jeg innrømmer jo at jeg fant den på matprat.no :-) Dessverre fant jeg den ikke nå, men den består av 1 box rømme, 1 pose majones, 1 ts sennep, 8-10 poteter, 2 epler, 1 dl sylteagurk, 1 purreløk. Hakk opp og rør sammen. Den er så god at jeg ALLTID blir spurt om å lage den til dåp, konfirmasjoner, julelunsj, bursdager etc.....nesten så jeg angrer på at jeg begynte å lage den :-)
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Oh, epler hørtes godt ut oppi, det har faktisk ikke jeg tenkt på! Skjærer du dem i små biter uten skall? Og hvilken farge på eplene er de beste å bruke?
tre små knotter Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Jeg syns grønne epler er best, da får du en litt søt/syrlig smak, utrolig godt . Jeg bruker bare ca 1/2 pose majones på 1 bx rømme, syns salaten blir litt "friskere" da:)
mams1979+2små Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2011 Tusen takk for svar!! Da blir det den med epler (..så får vi håpe jeg får like mye skryt:)...)
Gjest Yunie Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Ps, bruk creme fraiche istedet og litt mindre majones.. Folk tror det er veldig godt med mye majones men det er kvalmende.
krabbe Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 jeg lager min potetsalat helt uten majones, og får alltid masse skryt for den kok poteter (gjerne en sort du kan spise med skallet på) i små terninger. bland en boks lettrømme med en liten boks mais og en halv rødløk hakket i småbiter. Tilsett litt dill (halv teskje eller mindre), og masse natvigs krydderblanding (her må man nesten smake til litt selv, men jeg bruker vel nesten et par teskjeer, tenker jeg.) Bland de kokte potetbitene med rømmeblandingen, og server gjerne mens blandingen enda er varm.
lucky meee:) Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 En litt anderledes variant som jeg er veldig gla i:) Kokte poteter (gjerne nypoteter med skrellet på), del dem kun i to. Cherrytomater (deles også bare i to). Fetaost Purre/vårløk Pinjekjerner (varmes på pannen).
abella Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Jeg mener selv denne oppskriften er knallgod! Har arvet den av min mor og fått masse skryt for den og delt den med mange allerede. Den har en veldig frisk og "sommerlig" smak. Den er også uten majones, da jeg er enig i at majones kan være kvalmende. 6-8 kokte, avkjølte poteter i terninger (bør kokes dagen før) 2-3 røde epler i terninger Dressing: 1 boks rømme 4-5 spiseskjeer agurksaft (fra et glass med sylteagurker) 2 stk hakkede syltegurker 3-4 ss sukker pepper og evt litt salt evt frisk gressløk Jeg pleier å slumpe på dressingen, men har skrevet opp det jeg mener er sånn ca passe, så får du bare smake det til!
TøffiTrynet☠ Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 Tysk Potetsalat: 1 boks creme fraiche 2 ts eplecidereddik 1 ss Dijonsennep 2 ts sukker 1 ts salt litt nykvernet pepper. Blandes sammen. Ha oppi ca. 6-8 kokte poteter i terninger, ca. 250 g. strimlet, stekt bacon, og 2 epler i små terninger. (Gjerne Pink Lady, uten skall). Potetsalaten er best når den serveres lunken. Vil man ha mere smak er det bare å ha oppi mere sennep/eddik. Denne salaten er knallgod, og oppskriften har jeg fått av en venn av meg, som i sin tid fikk den av sin tyske hybelvertinne.
Frøken B ღღ Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har en godt utprøvd, fantastisk god, potetsalat. Ser de andre oppskriftene du har fått er av den "hvite" typen med rømme/creme fraiche. Min har ikke det, men heller en god vinaigrette over. Kok 10 - 12 poteter og avkjølt (kok de gjerne dagen før). Del disse i 4-6 biter etter størrelse. Del en rødløk i to og skjær den i tynne ringer. Hakk 1-2 hvitløksbåter. Du kan også tilsette litt purre eller vårløk. Lag vinaigretten av 6 ss god olje (jeg bruker oftest olivenolje), 3 ss (hvitvins)eddik (du kan også bruke sitronsaft). Smak til med salt og pepper (1/2 ts salt og et dryss med pepper bruker jeg). Legg løk og poteter lagvis i bollen, strø krydder mellom (basilikum og/eller oregano er godt). Hell over vinaigretten like før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå