Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å sette sammen to og to ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det forventes at de kan dette når de er ca 2 år, men lurer på hva variasjonene er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår begynte å sette sammen to ord ved 13 mnd (se der, se den, nei mamma o.l.).

Skrevet

Mine har vært rundt 14-15 mnd når de satte sammen enkelte ord, f.eks "me mælk" (mer melk), og så kom tre ord fra rundt 18-19 mnds alder. Men bare av og til da. Jeg har fått høre at mine er tidelig ute med språket.

Skrevet

"se der" kom ved ca 14 mnd, nå er hun 15 og det er vel fortsatt den eneste bortsett fra nam-nam (som kom ved 10 mnd) og mer-mer og nei-nei som har dukket opp nå i det siste

Skrevet

Min velse på 18mnd sier

- den der og takk takk.

Men ellers er det bare enkelt ord

Skrevet

min på 21mnd har nå nettopp begynt å sette sammen både 2 og 3 ords setninger.

Virket som det kom over natta at hun gikk over fra enkeltord til et par setninger her og der.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Min frøken på 19 mnd setter kun sammen to ord, og det er "pass deg". Sannsynligvis fordi hun har hørt at vi sier det til hunden vår;)

Ellers er det kun et og et ord... ihvertfall av ord som vi skjønner.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Min var vel 14 mnd når han sa "Se der!". Nå er han snart 19 mnd og sier "Hadet xx", "Sitte her", "Vil ha xx" osv. Treordssetninger har han så smått begynt med den siste måneden. Jeg tror han er tidlig ute med språket.

Skrevet

Det begynte han med litt før han ble 17 mnd:

-og der (når vi ser flere ting av samme slaget)

-ta på

-grøten til xxx

Skrevet

Mini begynte med flere ord i setninger når han var ca 12-13 mnder gammel. Han sier: Se der, se den, takktakk. Han har og sagt: Se den, auau! Pekte på hva som hadde gjort ham vondt etter at han ble trøstet.

Skrevet

Min gutt på 19 mnd begynte for noen mnd siden..

"Pip pip oppi der"

"Mammas bil"

"Au au der"

Skrevet

Her begynte mini og sette sammen to og to ord når han var 13-14mnd, nå er han 22 mnd og snakker i setninger på 6-7 ord, teller til 10 og synger flere sanger.

Skrevet

Tulla mi på straks 21 mnd har nylig begynt så smått med det.. Hun sier mamma hjemme( de i bhg sier det når hun spør etter meg) også sier hun sitte feks boka, huska, der ol. mer vann,mat ol.

Det kommer flere nye ord hver dag nå og stadig nye kombinasjoner.

Hun er verken sent eller tidlig ute :)

Skrevet

Min datter er nok lit sent utviklet på språk. Hun er 18 mnd og snakker ikke tydelig to ords-setninger.

Hun elsker å prate, men det er mest bare et språk jeg som mor forstår. He he..

Skrevet

Det er kjempestore forskjeller mellom barna. Min eldste jente var tidlig. Hun snakket rent og i lange forståelige setninger lenge før hun var to år. Lillebroren er mye senere. Han la sammen to ord først da han var 23 måneder. Nå er han 25 måneder og kan si to og tre ord sammenhengende. Han sier ting som: Mamma sitte der. "Store bilen", "Ikke den" etc. men svært mye av det han sier er komplett uforståelig. Men det kommer etterhvert. Det er jo også vanlig at gutter er senere enn jenter med språket.

Skrevet

Ser noen nevner f.eks takk-takk som å sette sammen to ord. I så fall begynte mine med å sette sammen 2 ord i 8-9 mnds alder ;-) Jeg regner at å sette sammen to ord til små setninger betyr at barnet setter sammen to ulike ord, f.eks "se vov" eller "mer drikke". Jeg husker ikke helt fra de eldste, men minstegutten og vesla er ganske lik her. Vesla er 20 mnd, straks 21 mnd, og hun setter sammen opp til 3-4 ord innimellom, men det går mest i ett ord og to ord. Og masse babling ;-)

Hun begynte å sette sammen to ulike ord når hun var rundt 13-14 mnd, men det var ikke ofte det skjedde. Den første tre-ordssetningen kom når hun var ca 16 mnd, nemlig "gå det bha?" (går det bra), en noe høyfrekvent setning hjemme hos oss med 4 viltre barn *kremt* På det meste, en dag hun ble frustrert nok, smelte hun til med "Nei, ikke vann! Vil ha melk!", da ble jeg ganske imponert over henne. Men det er ikke vanlig at hun sier så mange ord i en setning altså, det går fortsatt mest i uforståelig babling og enkeltord.

Skrevet

mine to har vært ganske likt ute med språk og begynnte vel å sette sammen 2 ord rundt 15 - 16 mnd alder...med unntak av "se der" som kom veldig tidlig.og så kom 3 ord rett etterpå.

gutten min er nå 21 mnd og det skjer veldig mye hver eneste dag med språket... snakker mest i 3 ordssetn. men kommer stadig med lengre:

"mamma bli med meg nå!"

"mamma skifte bleia XXXXX" osv...

og utrolig mange lengre ord som blir tydligere, og ikke bare forenklet...

Skrevet

Nevnte bare takk takk blant se der, se den osv - så mener ikke at når han sa takktakk at da greide han å sette sammen to og to ord. Se der og se den derimot er noe annet.

Skrevet

Her i huset er det stoooore variasjoner. Eldstejenta snakket i setninger med 8-9 ord da hun var to. Veslegutt som blir to snart er ikke i nærheten av å sette sammen to ord. Sier ca 6-7 ord, dett er dett.

Skrevet

Hun har hatt enkelte ordkombinasjoner en god stund allerede, men her løsnet ikke språkutviklingen før hun var 22-23 måneder... nå setter hun plutselig sammen både 2 og 3 og 4 ord, mens det før var kun enkelte uttrykk (som "sitte her" eller "se der") hun brukte. Jenta vår er ikke spesielt tidlig ute med språkutviklingen, men i forhold til andre jenter i barnehagen på samme alder er hun mer motorisk utviklet, så har alltid forventet at språket også kom før eller senere... og det gjorde det.

Skrevet

Jeg husker ikke eksakt, men tror hun var 9-10 mnd da hun sa ." og det va?" (Det var/hva er det?). Bestemoren har tittet i pekebok sammen med henne siden hun var bittelita og spurt henne: Og det var, mens hun pekte på gjenstanden. Etterhvert begynte jenta vår også og si denne setningen, også i riktig sammenheng. Hun pekte på alt og spurte: og det va? Tror hun lærte det før hun sa mamma og pappa nærmest. Hehe:)

Ellers begynte hun vel videre å sette sammen to og to ord rundt 15 mnd alder. Det er 5 mnd siden, så jeg husker ikke helt. Da sa hun "Den der" "se mamma) osv.

Skrevet

"Mamman miiin" har hun sagt fra hun var 16 mnd:) Rimelig mye smelting da;) Det sier hun 100 ganger daglig, og roper det når jeg kommer hjem fra jobb - men jeg blir visst ikke lei;)

Har kommet en del flere "to ords setninger" den siste mnd. Er 19 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...