Gå til innhold

Amming og ketose, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å slanke meg, sitter igjen med 24kg som må vekk. Har lest at man ikke skal slanke seg mens man ammer. Hva er det som er farlig for babyen hvis man ammer mens man er i ketose? Jeg tenkte da å kanskje amme bare litt, et par ganger på dagen sånn at hun får i seg litt morsmelk også. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du ikke har fått noe svar, så søkte jeg litt på nett og fant et innlegg fra lommelegen der han nevner noen tilstander man ikke skal være i ketose, og amming er en av de!

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Men hør med legen din hva han/hun sier, i og med du nevner å ikke amme for fullt tenkte jeg, så aner jeg ikke om det har noen betydning!

Skrevet

Jeg har hørt at det er ok å gå på "milde" lavkarbokurer mens en ammer. Men ketosekuren er ganske heftige saker og den er ekstrem lavkarbo. Jeg har ei venninne som går på den og hun skal bare få i seg maks 15 gram karbohydrater om dagen. Og det er lite altså.

Hva med å kutte ut raske karbohydrater bare? Og da først og fremst sukker?

Hvor lenge siden er det du fikk babyen din? Jeg gikk opp ca 22 kg under graviditeten. Men nå 9 mnd etter er det bare et par kilo igjen før jeg er tilbake i normal vekt igjen. Det er mye som ordner seg med amming alene faktisk. Jeg er sikker på jeg gikk fortere ned siden jeg fullammet lenge og fremdeles ammer henne nå. Ellers har jeg gått trilleturer flere ganger i uka og trent yoga(etter at bekkenet var normalt igjen vel og merke).

Skrevet

Når du slanker deg, forbrennes fett. Tungmetaller og en del andre giftige stoffer lagres i fettvevet i kroppen, og vil frigis når fettes forbrennes. Man ønsker jo at babyen skal få minst mulig av disse stoffene, derfor rådet om å slanke seg kun moderat under amming.

I tillegg vil lavt energiinntak kunne føre til nedsatt melkeproduksjon, her er den nedre grensa 1500 kcal, men under 1800 kcal anbefales ikke for normalvektige. Overvektige kan spise noe mindre, men dette vil da øke utskillelsen av tungmetaller fra fettvevet.

Jeg kjenner ikke spesielt til ketosedietter, men har forstått det som at målet er å KUN forbrenne fett. Dette vil da naturligvis frigi enda mer tungmetaller.

Om du delammer blir barnet selvsagt mindre eksponert for disse stoffene.

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden fødselen din, men mange går iallfall naturlig ned i vekt når de ammer. Det tar nok lengre tid enn heftige dietter og krever litt mer tålmodighet. Du kan også sjekke kurs for ammende hos Grete Roede, har hørt flere som har hatt suksess med dette. De er lagt opp for sunn vektreduksjon hos kvinner som ammer.

Skrevet

Hei!

Jeg har lest og hørt at man kan kutte ned på karbohydrater uten at dette skal ha noe betydning i fht ammingen, men at man ikke skal kutte så masse at man går i ketose, da avgir du giftstoffer som går over i melka, slik hun over skriver.

Men som ei annen her skriver, så går det egentlig ganske av seg selv, ihvertfall i starten, dersom man ammer. Jeg gikk selv opp 22 kg. Sitter igjen med 2 kg etter 10 mndr, de to kg har vært der siden jul, de sitter bom fast, og jeg blir gal av det!;) Lykke til!!:)

Skrevet

hm...jeg vet ingenting om dette, men vil bare si at det er absolutt ikke alle det går av av seg selv på etterhvert. Ikke alle som blir tynne av å amme. (dessverre:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...