Gå til innhold

Min fødselshistorie! (styrtfødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lillegutt valgte å komme til verden en kald mandagsmorgen, 4 dager før termin. Da skulle han plutselig ut, og det i styrtfart!

Jeg våknet som vanlig i halv 7-tiden av at jeg måtte opp og tisse, men i det jeg vasket hendene merket jeg at her var det noe mere på gang. Litt som mensmurringer, ikke så ille... Tenkte dette ville ta sin tid, så gikk opp og la meg igjen. Nevnte forsiktig til mannen min ved siden av, at nå var det nok noe på gang. Får et trøtt grynt tilbake, for han hadde jo fått beskjed fra jordmor om at dette ville helt sikkert ta 17 til 24timer, MINST! he he...

Ligger og døser en times tid mens murringene kommer og går, men blir stadig vondere. Allikevel går det helt fint bare jeg står opp og går litt. I halv ni tiden orker/gidder jeg ikke ligge lengre, så jeg tar turen i dusjen. I det jeg går ut av dusjen setter det virkelig i gang! Veldig vondt i magen med bare korte mellomrom, og den løse magen som alle snakker om satte virkelig inn. Her var det krefter som skulle ha ut den lille! Brukte den neste timen på å få tørket og kledd meg mellom slagene, og mannen har etterhvert fått kommet seg ned. Hmm var vist litt bråk i fra badet!!! ;)

Han får ringt føden og sier at vi kommer! Jada må bare komme inn for en sjekk sier de, men det er nok lenge igjen, for jeg er jo tross alt førstegangsfødende. Ut i bilen bærer det, med hunden og baggen i bagasjerommet.

Iløpet av den 10min lange turen til føden har jeg to runder med rier, og jeg klarer ikke la være med å presse. Det gjør vondt og pressing er det eneste som hjelper litt mot smerten. Vel fremme plasseres bilen foran hovedinngangen med nødblinken på, og vi suser opp til føden før neste ri setter igang. Der vil de helst ha meg inn på et registreringsrom, men det kan de bare glemme; Jeg må PRESSE!!! Ei jordmor kommer kommer for å sjekke åpningen, joda full åpning, bare å begynne å presse!

Lettere skremt, men allikevel ganske fornøyd starter pressinga på neste ri. Jeg får lystgass mellom slagene for å ha noe å fokusere på, og den ble en god venn! I løpet av en halv time er lillegutt ute kl 10.30. 3370gr og 50cm lang. 4 timer etter første ri. I følge mannen min så vi vist like sjokka ut alle mann, for han kom fort!

Etter en times tid med kos og sying blir jeg sendt i dusjen. Håret mitt var da fremdeles ikke tørt etter dusjen om morgenen! :)

De sier at styrtfødsler er så harde og brutale, men for meg var det helt topp. Ja, de siste modingsriene var veldig vonde, men jeg rakk aldri å bli skikkelig sliten. Håper neste runde blir likedan, jeg er ikke skrem! :)

Lykke til alle sammen! Det går helt sikkert fint!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer!!!!

spennende å lese;)

Skrevet

Gratulerer, og vel overstått. Dette er ganske likt mine to fødsler - håper nummer tre blir like grei (og at det setter igang snart)

Skrevet

Gratulerer masse med babyen!

Jeg har egentlig alltid innbilt meg at styrtfødsler er sånn at ungen omtrent bare detter ut i løpet av en halvtime med masse dramatikk rundt. Så jeg har ikke tenkt at jeg har hatt det.

Men da har jeg hatt bare styrtfødsler, tre stk. Og jeg må si som deg, jeg rakk jo aldri å bli sliten. Jeg hadde full kontroll og jeg hadde en kjempefin fødselsopplevelse hver gang. Min første fødsel var som med deg, jeg rakk så vidt innenfor døra på føden før jenta var ute.

Jeg brukte under tre timer på de to første barna, fra første ri til ungen var ute, og med sistemann gikk det nøyaktig en time fra første rie til ungen lå på magen min. Så jeg tror at du vil få flere sånne fødsler :-)

Kos deg!

Skrevet

Høres ut som du har hatt en drømmefødsel (: Gratulerer så mye med det nye familiemedlemmet! Akkurat som deg hadde jeg slik fødsel sist. (som førstegangsfødende) Da tok det 4 timer. Og er enig med henne over her, styrtfødsler må være de beste fødslene! Synes så synd på de som har fødsler over flere dager! Venninna mi hadde smerter i over 30 timer, endte med epidural, drypp og vakum. Det må jo være grusomt. Har flytta 4,5 mil fra nærmeste sykehus å belager meg nå på hjemmefødsel. Så jeg satser så absolutt på en styrtfødsel igjen, -kan anbefales på det varmeste- hehe...

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten!!!

Du er utrolig heldig så fikk en slik rask fødsel der du ikke rakk å bli sliten! Da har du mer energi til å ta deg av den lille etterpå. Jeg hadde motsatt fødsel der det tok laaang tid med resultat i utslitt mamma i ukene som kom. Kos deg !!!

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at det var styrtfødsel i og med at det var min første. 4 timer var vist mere normalt ved flergangsfødsler.

Uansett, greit for meg! Tar gjerne en slik en med nestemann og.

Bare 1 time fra start til slutt på siste??!! oy det var intenst, men må jo være kjempegreit og! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...