Gå til innhold

Hvordan er barnet deres på ca 1,5 år motorisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler de ulike situasjoner som feks klatre opp/ned, trapper, hindringer i veien, ujevne underlag, løfte og bære ting, osv

Har de god kontroll på det de gjør eller blir det mye knall og fall? Må de ofte ha hjelp av en voksen? Er barnet ditt flink til å utfordre seg selv og kjenner han/hun sin begrensing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er ikke 1,5 enda, hun er litt over 15 måneder. Hun er klatremus av dimensjoner! Hun går og springer uten problemer inne, men det kan fort bli litt knall og fall ute. Mest fordi hun fortsatt springer, har ikke tid til å gå og vil i hvertfall ikke holde noen i hånda!

Inne så klatrer hun opp og ned av sofaen (bruker stort sett søstra sin krakk, den løfter hun opp og tar med seg rundt i leiligheta), opp og ned av gyngehesten, og i dag fant hun også ut at det gikk an å klatre i stigen opp til køyesenga til søstra. DET hadde jeg håpet hun kunne vente litt med.

Hun er ikke av den pysete sorten og prøver og prøver til hun får til det hun setter seg som mål. Noen ganger blir hun frustrert, men etter litt sutring prøver hun på'n igjen.

Jeg vil si at hun er flink til å utfordre seg selv, og får til det meste selv om hun kan være litt ustø på ujevnt underlag. Begrensninger... Tja... Hun har ikke prøvd på så mye som hun ikke har fått til, selv om det krever mange forsøk noen ganger.

Skrevet

Begrensning: Nei, ikke alltid, men jeg har sett at han kan være veldig forsiktig med å klatre i trapper når jeg ikke er til stede (holder seg alltid fast i gelenderet, så lenge han rekker opp).

Han er ganske motorisk aktiv, vil jeg si. Veldig glad i å klatre, og klarer det meste fint selv også. Hvis det er slik at noen utvikler språk først, andre motorikken, så er vel han av de sistnevnte før de førstnevnte. ;)

Skrevet

Pia mi er snart 1,5 år. Hun løper lett rundt omkring. Går opp og ned trapper trygt og stødig nå. Hun kan hoppe. Det er visst den nye greia nå.

Ellers; kaste ball, klatre i stativ for å sile ned. Hun ramler lite.

Gikk på ski i vinter.

Skrevet

Gutten min er snart 1,5 år og synes han har blitt veldig flink motorisk i det siste. Tror det er fordi vi er så mye mer ute med ham nå enn vi var i vinter.

Han klatrer både opp og ned uten problemer (tripp trapp, sklier, avsatser osv). Går alene i trapper og holder seg i rekkverket. Har også blitt kjempeflink på ujevne underlag.

Han kjenner sine egne begrensninger og vet hva han får til og roper når han må ha hjelp. Men er flink til å begynne med nye ting også, så lærer stadig noe nytt.

Han har forresten ei venninne som er helt annerledes. Hun er litt yngre, men eier ikke dødsforakt, kaster seg utfor høy avsatser ol og hvis ingen fanger henne slår hun seg både gul og blå.

Skrevet

Min jente er litt over 1,5 år men svarer her alikevel:)

Hun ligger nok litt etter på det motoriske, men hun springer inne (ikke ute), går på ujevnt underlag men er mye knall og fall enda.

Men i vinter gikk hun ikke ute i det hele tatt uten å hyle, så hun har komt seg vanvtittig den lille tiden her.

Hun er ivrig etter å prøve nye ting, men ser virkelig sine begrensninger.

Heldigvis og dessverre syns jeg!

Grunnen er, ikke for å unnskylde, men hun ligger på grensen til at hun trenger briller (langssynt), så hun sliter noen ganger med å se om det kommer en liten hump e.l. Er nok mye av grunnen til at hun ligger etter jevnaldrene når det kommer til dette.

Skrevet

snuppa her i huset er akkurat 18mnd og veldig flink motorisk :)

hun går på ujevnt underlag, med litt knall og fall engang i blandt.

hun er ganske uredd, og slenger seg ofte ut i ting hun ikke helt har kontroll over. Sprang blandt annet rett utfor trappen i barnehagen for noen mnd siden, noe som endte på sykehuset i narkose for å sy 2 sting! :P

Hun hopper og får begge føttene over bakken samtidig.

Klatrer som bare det, særlig opp på kjøkkenstolene for så å klatre over kjøkkenbordet, å så ned igjen på andre siden. Klatrer opp og ned trapper, og sofaer o.l.

Hun kan også gå opp trappene ved å holde i gelenderet, visst trappen er liten bruker hun en fot på hvert trinn :D

Har blitt litt knall og fall, men dette er mye pga at hun skjeler :/ Å hun kjenner overhodet ikke til sin egen begrensning, og kaster seg ut i alle utfordringer med "hodet" først :D

Skrevet

Jeg har 3 unger og lillemor er nok den som er best motorisk en de to andre var på hennes alder- har nok med at hun har to brødre som hun tar etter i alt.....Hun løper, går på ujevnt underlag, har gådd på ski og stådd på slalomski 3 ganger- nå er det store og hoppe på trampoline.

Når det gjelder ski tror jeg aldri hun ville ha gjort det hadde det ikke vært fordi hun ser på brødrene sine:)

Skrevet

Min datter er 20 mnd, og veeldig aktiv! Hun løper, hopper, går opp og ned trapper, går opp på opphøyninger på bakken (lave vel og merke) og hopper ned. Hun prøver å stå på en fot, spiser og drikker kjempefint alene, kaster ball og sparker den. De rundt oss sier hun er kjempeflink ift alderen, selv om jeg trodde "alle" var sånn :P

Skrevet

Har en gutt på snart 18 mnd. Han er normal motorisk vil jeg tro uten at jeg har satt meg så mye inn i det.

Han lærte å gå da han var 14 mnd og går nå helt støtt. Han kan løpe, hopper ved å bøye knærna, klarter opp og ned trappa, eller går hvis han får holde hånden. Klatrer opp på stoler og bord. Han er også flink til å klarte i klatrestativ, og rusjer på rusjebane o.l I motsetning til sin søster er han tøff på den måten at han sutrer lite hvis han faller og slår seg. Han alikevel ganske forsiktig av seg. Feks så krabber han baklengs ned fortauskanter o.l, selv om han helt klart hadde klart å gå.

Han er også flink til å kaste og sparke ball. Vi har akkurat kjøpt trampoline, og han begynner å bli litt tryggere der nå.

Uansett så har jeg følelse av at han er en helt vanlig og normalt sunn og aktiv unge.

Skrevet

"Går" raskt opp trappen - springer hele dagen og hun detter sjelden. Virker som om hun har full kontroll i ulendt terreng også. Stiger oppå steiner og "hopper" ned. (Sier "OJOJ" hver gang hun lander;)

Klatrer overalt og har gjort det lenge før hun kunne gå. Klatret alene opp på sykkelen min og satte seg i sykkelsetet i går.

Snur seg og krabber baklengs når hun skal nedover trapper eller høye hindringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...