Ninga Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Jeg er i 27 uke og har den siste mnd mistet følelsen ganske mye i fingerene. Spesielt høyre arm er alltid nummen, og veksler mellom å gjøre vondt og bli så nummen at jeg ikke kjenner det jeg driver med. Dette er rimelig plagsomt da det har gått utover jobbingen og de fleste ting som fingrene brukes til. Spurte legen om det og hun fortalte at det er normalt for gravide, og at det er nerver som ligger i klem. Jeg lurer på om det er flere som opplever disse symptomene og om noen har noen tips til hvordan en enkelt kan dempe dem,?
melkekua™ Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Helt normalt ;-) Jeg kjenner det selv noen ganger, er i uke 20.
oktoberjente2011, fødeklar :) Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Hei. Dette høres ut som Carpal Tunnel syndrom. Jeg fikk diagnosen for ett år siden og har målt nervene i hånden. De kunne ikke love bedring av operasjon så jeg valgte å utsette det. Når smertene kommer som verst når jeg har brukt hendene enten til å luke, strikke eller annet så verker de intenst. Forskjellen jeg nå har merket som gravid er at armene har begynt å sovne mye høyere oppe ved skulderen. Vet ikke om dette henger sammen med blodtrykket mitt som er veldig lavt. Ubehagelig er det uansett. Har hørt om de som blir operert under graviditeten da det kan bli komplikasjoner med nervene senere. Er du usikker så få en henvisning av fastlegen din. Eller oppsøk Volvat. Her er en link som gir litt informasjon: http://www.news-medical.net/health/What-is-Carpal-Tunnel-Syndrome-%28Norwegian%29.aspx Lykke til
Nusse_83 Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har også ette problemet. Har til tider problemer med å sove på natten, da jeg vokner av at det kjennes ut som noen har satt en til to av fingrene mine i en skruklemme.. gjør kjempevondt.. Jeg har heldigvis bare to dager til termin så det nærmer seg en ende håper jeg. Ellers på dagen sovner hendene med en gang jeg bruker dem. Jeg har dette problemet til vanlig også når jeg ikke er gravid, men da kan jeg ta vanndrivende ved behov. (tar en tablett ca hver 10 dag, da går det greit) Men nå som jeg er gravid kan jeg ikke gjøre noe med det.. Håper det ikke blir for ille for dere. Lykke til videre
M&A Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har det på samme måte men i ene beinet. Plutselig må jeg stoppe opp fordi foten blir helt nummen. Synes det er kjempe ekkelt.
isejenta85 Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Har det også sånn... Våkner mange ganger i løpet av natta med krampetak i bena og bortdovne hender. Slitsomt...
familieAug09 Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Det er trolig carpal tunnel syndrom som du har i forbindelse med at du er gravid. Nerver i klem pga vann eller hormoner, sa legen til meg. Jeg var skikkelig plaget i 1. svangerskap og var sykemeldt pga det. Det hjalp å kjøpe en bandasje med stål-skinner i. Det holdt hånden i ro så smerten ble mindre. Det positive er at det som regel går over med en gang etter fødslen. På meg gikk det over så fort barnet var ute! Nå har jeg fått det igjen, men trøster meg med at det snart er over
Fru-MammaVims Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 kjenner meg igjen her, men vet ikke om noe som skal hjelpe ..
Bellamor79_høygravid Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Jeg hadde dette problemet mest i 1.trimester. Er ikke så mye plaget nå. De gangene jeg kjenner antydning til at det kommer er det stort sett om nettene. For meg hjalp det alltid å bevege fingrene (knytte og åpne hånden) eller å riste hendene. Håper det gir seg til dere også.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Høres veldig ut som Carpal Tunnel ja. Jeg hadde det sist, og begynner å få det igjen nå jeg måtte gå med spesialtilpassede skinner på begge hender, for å unngå opperasjon. Få henvisning fra JM eller lege til en spesialist. Jeg ble sendt til ortopedisk poliklinikk, hvor skinnene ble tilpasset ! Skinnene holder håndleddet i riktig stilling, slik at nærvene ikke kommer i klem. Lykke til !
Jente2011 Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 jeg har det åsså sånn:) Spurte jordmor, og det er helt normalt. Viss det ble for gale kunnehun sende meg til akkupunktur, men overlever dette:) Vokner noen gange pr natt, da er ofte fingrene helt borte :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå