Gå til innhold

Fødselspermisjon, tenke tenke tenke....

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her inne med stålkontroll på permisjonsreglementet (etter endring 1.6.2011), som har erfaring med å få barn på "feil tid av året" ift barnehageplass, som har finregna på dette med ferie, gradert permisjon etc? Jeg/vi vil/må jo være hjemme lengst mulig, med mest mulig penger for å si det enkelt!

Saken: Vi har jo termin omlag 15/10, og jeg går vel da ut i permisjon tre uker før dette ca. Etter å ha lest flere steder at det lønner seg økonomisk å velge varianten med 100% lønn (framfor 80%-varianten) fordi man tjener noen lapper på det på sikt (dersom man legger seg opp penger så kan man deretter ta ut ulønnet permisjon) kommer vi nok til å velge den varianten. Mannen her i huset er kokk, og jobber dermed en del helger. Hvor lenge skal jeg være "alene hjemme" med barnet før det er vanlig at far tar sin permisjonsdel? -Og hvordan kan vi sikre at jeg fremdeles har nok permisjon til gode til at vi kan kjøre en gradert permisjonsvariant i 24 uker (fars 12uker / 2) med 50% jobb og 50 % permisjon på oss begge (motsatte dager)?

Jeg regner faktisk med at vi kanskje må vente helt til august 2013(!) før vi har barehageplass. Hvordan løser man det? Og når ville dere tatt ut 5 ukers ferie i løpet av hjemmetiden? Er det sjanseløst å få noe ferie sammen når det er så trøblete med barnehageplass? (jeg har kommunal jobb, og kan ta ut ferien når som helst, mens mannen har ferie i juli fast).

Vanskelig og rotete dette her, men er det noen som skjønner?

Fortsetter under...

Hvis du kan droppe ferie i sommer, tror jeg du kan ta den i desember. Da får du utsatt permisjonen 4 uker + 1 dag pga ferie i 2011. Da kan du også ta 4 uker + 1 dag ferie i 2012. Totalt har du da fått "strukket" permisjonen 8 uker og 2 dager. Gradert permisjon kan jeg ikke noe om;) Lykke til med å få kabalen til å gå opp!

Jeg tviler sterkt på at du trenger å vente et ekstra år på barnehageplass. De aller fleste får plass selv om ungen er født etter 1. september, og de få som ikke får plass den kommende høsten får gjerne plass innen 6 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...