Gå til innhold

Ok. Hvor er det best (eller værst da), Holmlia, Stovner, Mortensrud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nemlig billig og bo disse stedene.

Fortsetter under...

Skrevet

Stovner og Holmlia høres værst ut. Vet ikke om det er slik da.

Skrevet

Pest, kolera og en hissig form for gonorre?

Gidder ikke rangere engang, finn deg et annet sted å bo.

Skrevet

Best :Holmlia pga at det er bare 10 min til sentrum, flotte friområder, mange bhg og skoler , svømmehall og kort vei til stranda :)

Skrevet

10 minutter, tenker du på med toget? Har ikke bil så er avhengi av buss, tog eller t-bane.

Skrevet

Ja, med toget . Det går også ekspressbuss som tar ca 15 min :)

T-banen tar ca 30 min fra Stovner og til sentrum og 20-25 min fra Mortensrud til sentrum .

Annonse

Skrevet

Jeg har jobbet i mange år med ungdom med atferdsvansker i Oslo og ville helt klart valgt Stovner av dine alternativer.

Skrevet

Værst: Stovner

Best: Mortensrud, ti min til sentrum med tog, mange nærbutikker, mange og gode barnehager, og flere friluftsbarnehager. Stenbråten skole har gjennomsnittlig prosentandel utlendinger. Senter syd i gangavstand med gode buss og t-bane forbindelser til det aller meste. Svømmehall på Holmlia % min med buss unna) Friluftsområder, fotballbaner osv rett unna.

I tillegg bygger de nå et stort kjøpesenter med mange boligblokker rett ved det "gamle" senteret. Har hørt at alle butikklokalene er utleid, og de fleste leilighetene er solgt. Regner med at det gir en boligøkning i området.

Skrevet

Vet ikke noe om Stovner eller Mortensrud, kun Holmlia jeg kan uttale meg om, og på Holmlia trives jeg. Som jeg sa i den andre tråden, Holmlia er stille, rolig og barnevennlig. Praktisk med tanke på nærhet til byen og fasiliteter. er du heldig får du fjordutsikt.

Vil anbefale deg å ta rusleturer i områdene du vurderer å bosette deg i, så du kan se hva som passer for deg.

Må legge til at når vi skulle kjøpe på Holmlia skulle de fleste som solgte flytte til ett større rekkehus i nabolaget, det talte veldig positivt for vår del, for vi var nok litt skeptiske pga ryktet vi også.

Skrevet

Det er fullt levbart på alle av stedene du nevner.

Flott med badestrendene ved holmlia da, men du har flotte naturområder og badevann ved stovner også, bare ikke bosett deg rett ved senteret.

Mortensrud har jeg ikke hatt så mye å gjøre på så jeg vet lite. Men er fra den dårlige siden av Oslo selv og har overlevd helt fint altså. Vil gå så lagt som å si at det var kjempefint å vokse opp der jeg vokste opp (på ellingsrud).

Ikke hør på de pripne her som er livredde for å få en utenlandsk familie (skriiiiik) som nabo.

Skrevet

Vet ikke om dette er viktig for deg, men i snitt er det i en klasse med 30 elever på mortensrud kun 1 elev som er etnisk norsk. det er to skolesoner der, men i den ene er det iallefall slik. der for lærere 50 000 nedbetalt av studiegjelden for å jobbe der i to år+ lønn da;-) de trenger noe ekstra for å lokke lærere til en ikke så veldig enkelt læringsmiljø. Jeg elsker kultur, har vokst opp på Hauketo, men alt handler om balanse!! Hauketo er også ganske så billig. iallefall hvis du ser på nebbejordet/rugdeberget. Og det er nok bedre enn alle de tre. Iallefall på skoleprestasjoner og slikt.

Det ligger også ved skogen, og tar 13 minutter inn med toget(er stoppet etter Holmlia). Busser går veldig ofte i rushtiden.

Grunnen til at jeg nevner Hauketo er at det også er veldig billig der. Mulig det er en smule dyrere, men verdt det.

Skrevet

JEG hadde ikke bosatt meg noen av de nevnte stedene, men i aller aller værste fall så måtte det blitt Mortensrud. T-banen går derfra iallefall.

Skrevet

Er enig med 20:40

Hauketo/Prinsdal

Holmlia

Stovner

Mortensrud

Helst Lambertseter! Ikke ille dyrt der!

Annonse

Gjest ->>-
Skrevet

Av de nevnte, ville jeg foretrukket Holmlia. Stovner behøver slett ikke være ille heller, men har ikke den sjønære beliggenheten.

Skrevet

Eeeeeh, Lambertseter er blitt drit dyrt.... Flyttet derfra i fjor, fikk knall pris for leiligheten da;-)

Jeg bor på Mortensrud og stortrives. Nå bor jeg inni villastrøket da, ved Leirskall (slalombakken ned mot Nordstrand) sogner til steinbråten skole. Kollektiv tilbudet er ganske bra, tbane, busser, flybuss til gardermoen og rygge. Marka er 10 min unna.

Holmlia er nødvendigvis ikke så dumt, men har oslo's dårligste kollektiv tilbud.

Stovner er ghetto

Prinsdal/Hauketo er ok, men langt unna sosialt sett. Faktisk viktig å tenke på. Da kan man likesågodt bo i Ski

Grunnen til at vi valgte Mortensrud var at vi fikk en enebolig til levelig pris, kort vei til Lambertseter (senteret der er knallbra) Ekebergsletta, Østmarka, og selvfølgelig ikke langt unna familie. Og vi sogner til Stenbråten skole, ikke Mortensrud skole....

Hvor mye kan dere kjøpe for ca?

Skrevet

Ville valgt Romsås fremfor Stovner. Det er faktisk ikke så ille der når man har små barn, men jeg ville ikke ha bodd i Groruddalen med en tenåring. En ulempe er den store overvekten av elever med minoritetsbakgrunn, det skaper en vanskelig klassesituasjon når en stor andel sliter med norsken, blir frustrerte og aggressive (naturlig nok). Var hovedgrunnen til at jeg flyttet derfra med datteren min. Men veeeeeldig mye bedre utemilø enn på Stovner, da, og umiddelbar nærhet til skog og badevann.

Skrevet

Takk for mange bra svar.

Kan kjøpe for max 2 mill, helst rundt 1,8.

HI

Skrevet

Ja, Romsås er et fint sted for barn. Ingen biler inne på boligområdet, veien går rundt. Skoler, barnehager,idrettsbane, butikker, bibliotek, legesenter, tannlege og helsestasjon inne på området. Mange trær og grøntområder. Svarttjern badeanlegg inne på boligområdet, Badedammen og Steinbruvann 15 minutters gåtur inn i skogen. Lett å komme seg ut i naturen. Romsås har et ufortjent dårlig rykte! Det er vel derfor det er så billig der, tenker jeg.

Skrevet

Hvor mange rom er du ute etter da? Denne her på holmlia ser jo fin ut, men med høye fellesutgifter. Men de inkluderer v.v og fyring, det er jo gull.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=28363822

Hvis du ikke er kjent i noen av områdene så vil jeg anbefale deg å dra på tur for å sjekke ut nærmiljøet. Som en anonym poengterte rundt mortensrud er at det er ett område i vekst, med mye satsning på nye boliger og bedre infrastruktur. Boligene her vil øke endel i verdi, hvis man skal tenke avkastning på boligen ved senere salg.

Men siden du skriver at du er avhengig av kollektivtransport så er det smarteste du kan gjøre å sette deg ned og studere rutetilbudet, reisetid osv.

Skrevet

Jeg kan anbefale den linken til NormaJean . Bor selv 2 min fra den blokka ,men i rekkehus .

Man har 5 lekeplasser i umiddelbar nærhet , samme med bhg og skole :)

5-6 min til nærsenter ,buss og tog .

Skrevet

Hvorfor ikke flytte litt utenfor Oslo? Nittedal; lillestrøm eller lignende? Evnt sørover mot Kolbotn eller til og med Drammen (kort vei med tog). Tror ikke jeg ville vurdert de stedene du snakker om... det er så viktig hva slags miljø barna vokser opp i og de vennene de får....

Skrevet

Det er ikke noe dårligere miljø på Holmlia enn på Majorstua feks ...

Er ikke noe galt med barna på Holmlia !

Skrevet

Hvorfor ville du ikke vurdert disse stedene?

Skrevet

Jeg har aldri bodd på noen av disse stedene men vært der en del. Jeg bor selv i et av de "bedre" områdene i Oslo og vet dere - det finnes drittunger her og!

Jeg mener at disse stedene ikke er så ille som mange skal ha det til. Jeg vet flere etnisk norske som vokst opp på de stedene og er flotte mennesker med høy utdannelse. De er fra Mortensrud. En veninne bor med sine barn på Holmlia, hun skilte seg og måtte flytte til et billigere sted og var kjemperedd. Idag et år senere ler hun av seg selv og stortrives. Jeg kjenner altså flere etnisk norske som bor på de stedene og det er resursterke oppegående mennesker. Tviler på at jeg kjenner de eneste så, litt flere enn de må det finnes;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...