Gå til innhold

Naboen skal male huset i en lys rosa farge, dette passer ikke inn i nabolaget, kan vi klage noe sted??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda vi har snakket med dem, trodde først det var en dårlig spøk! Ene naboen har til og med vært i kontakt med advokat da han mente at verdien av boligen hans gikk ned ettersom naboen malte huset sitt i en rosa farge.

Eh, jeg forstår ikke problemet.

Lys rosa? Javel? Hadde du sagt knall rosa, knall turkis eller lilla- og grønnstripete kunne jeg forstått at man kunne synes det ble litt mye og at fargen skilte seg veldig ut, men lys rosa må da passe fint inn blant hvitt og koksgrått? Det er bare litt uvanlig.

Hva er det neste man skal klage på? Stygge gardiner? Billig bil? At nabokona er blitt så tjukk at det vil gi et dårlig inntrykk om noen ser henne i forbindelse med en visning?

Hva som passer inn er et spørsmål om smak og behag, ikke en definert norm. Med mindre det finnes et vedtak om at man skal opprettholde et historisk uttrykk, som f.eks i Risør eller deler av gamle Stavanger har naboene heldigvis ikke noe de skulle ha sagt om fargevalg på hus.

Annonse

Det er da de som må få velge farge selv. Er jo de som har kjøpt huset sitt, skal man ikke få lov å bestemme sjøl for noenting lengre..Så lenge ikke boligområdet ikke har historisk betydning så bør dere finne noe annet og klage om eller bare komme dere litt mer ut. Rart at folk bruker så mye tid og krefter på klage på naboen sin, fordi de velger en annen farge enn den typiske kjedelige fargen.....

Når alle andre har hvite, lysegrå, koksgrå hus...så passer jo egentelig lys rosa inn?? Faktisk så hadde det vært værre om han målte det "solgult"?? Skjærer jo mer det, i forhold til de andre fargene??

Egentlig skal man sende nabovarsel før man maler huset i ny farge... Vi malte i fjor, bytta farge, og hvis naboene hadde sagt at denne fargen likte de ikke så kunne vi blitt pålagt å male tilbake den fargen som var før!

Sjekk med kommunen hvilke regler som gjelder hos dere, for det er jo ikke likt over alt =) =)

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg heller... Alle andre hus er lyse, det blir dette også... Hva hadde da skjedd om noen ville malt huset rødt eller brunt eller skikkelig gult?? Trodde da man selv kunne bestemme hva slags farge man ville ha på huset? Hjelpe meg... Er litt glad jeg bor i et nabolag med masse forskjellige farger på husene; alt fra hvitt til gult til grønt til rødt til mørkebrunt... Beklager virkelig, men eneste tanken jeg sitter med etter å lese innlegget er: Hjelpe meg for et kjipt nabolag som skal irritere seg over at noen maler huset sitt i en farge de selv ikke liker....

Annonse

Jeg er ad du ikke er min nabo!

Det heter seg vell helst at en skal se ann fargene på nabohusene for å matche, og at en skal tenke på at naboene blir å se husfargen din mer enn deg selv. Jeg har lest mange interiørblader i det siste, siden vi er i byggefase. Der har det stått en del om valg av utvendig farge, men aldri noe om hvilke rettigheter naboene skulle ha om de ikke liker det alias hva en må gjøre om naboene ikke liker det osv.

Vi har forsåvidt et rosa hus i nabolaget her!

Ikke noe negativt i det faktisk.

Hadde ikke takket nei til å kjøpe huset pga fargen om det hadde vært et alternativ!

Når jeg nå tenker på det hadde jeg faktisk ikke hatt noe mot å vært eier av nettopp det huset. Fargen er fin, den passer inn i nabolaget (som har gjenngående farger i lyse toner av hvitt, beige og grått) for ikke å snakke om hagen. De har en utrolig nydelig hage!!

Pent opparbeidet, men ikke slik at en får storjobb hvert år for å holde det ved like. Et nydelig gjerde (malt i rosa!) og og og.

Gjest Hercule Poirot

Hadde jeg ikke hatt større problemer med naboen enn at de ville male huset sitt rosa, så skulle jeg jubla høyt og rungende, og fargen på huset til naboen kunne ikke brydd meg mindre. I vårt nabolag har vi mørkt grått, rødt, lys grått, gult, hvitt, grønt, blått, blågrått.... You name it!

Det er tristere når naboen truer med å drepe bikkja mi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...