Gå til innhold

Hun vil ikke ha pupp på kvelden før legging, kun flaske.. mer enn nok melk. ????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille mor fikk mm på flaske de første 6 ukene - hun fikk ikke til sugingen så jeg pumpet meg. Nå er hun 12 uker og ammingen har gått kjempe fitn, men hun er ikke veldig intres. i mat/pupp og jeg må følge med på klokken å passe på at hun får i seg mat så hun skal gå opp i vekt. De siste 5 dagene har hun ikke ville spise fra puppen før hun skal legge seg i 7-8 tiden. (Hun har aldri kost seg med puppen, bare blitt ferdig med det på en måte). Før legging gråter og gråter hun og tilbyr hun flaske. Da sluker hun 100 ml fort, så hun er tydelig sulten. Har prøvd å gi hun litt flaske for så å legge hun til igjen, men hun nekter....

Tenker at hun er utålmodig, sulten og melken ikke kommer fort nok, men har melkespreng noen ganger, andre ganger ikke, pumper litt ut for hun først, prøvd å amme hyppigere på kveld, men ikke noe har fungert til nå. Har dere noen forslag? Og en ide på hvorfor?

Er ikke katastrofe å gi hun den flasken på kvelden, men jeg har jo mer enn nok melk, så litt "bortkastet"... og veldig greit å fullamme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et flott utgangspunkt at du ønsker å fullamme :) Jeg er enig i at den ene flaska ikke er noen krise, men som du sier er jo fullamming veldig greit, og dessuten kan det jo fort bli til at det baller på seg og blir ei flaske eller to til i løpet av dagen.

Et problem med flaske er at melka kommer veldig fort, så ungen bare suger og suger i seg melk uten å egentlig være så veldig sulten. Når sugebehovet er oppfylt så er magen overfylt. Pass på at du bruker tåtesmokk med små/få hull i (bruk den miste du finner, ikke bry deg om aldersangivelsen på pakken) og ikke hold flaska mer på skrå enn du må for å fylle tåtesmokken (viktig at den er fylt for at ungen ikke skal suge i seg luft). Det er altså ikke sikkert hun er *sulten* selv om hun spiser 100ml fra flaska, det kan være hun vil suge.

Er det måltider i løpet av dagen som du synes fungerer bedre enn andre? Kanksje det er noe rundt disse måltidene du kan overføre til kveldspuppen for at den skal bli bedre likt?

Ellers er det viktig å tilby puppen i tide, spesielt om hun ikke virker veldig interessert. Ikke la henne bli skrubbsulten, da blir hun mer utålmodig når den frst kommer. Gråt er et sent signal på sult, Ammehjelpen har en artikkel om andre signaler på sult: http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult

Det kan også hende hun vil trives bedre ved brystet om hun enten holdes hardere (feks. prøv å pakke henne inn i et teppe ("burrito-wrap")) eller om hun får ligge mye mindre "holdt" enn hun gjør nå, avhengig av hvordan du synes ammestillingen er nå. Du kan feks forsøke å amme liggende i senga eller på sofaen, du kan ligge på ryggen med henne på magen (det er lite diskret...), eller du kan forsøke å amme i bæretøy? Ammehjelpen har artikler og videoer som viser ulike ammestillinger også, se http://ammehjelpen.no/video

Generelt er masse hudkontakt, bæring og kos viktig - uansett om du ammer eller gir flaske. Kle gjerne av både deg og babyen slik at dere får hudkontakt under amminga, legg feks en dyne på badegulvet eller skru opp varmen på soverommet.

Et siste tips er å vurdere hjelpebryst, se http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Hjelpebryst kan kombineres med amming slik at barnet først får melka fra flaska, og når diinga er godt i gang så avbryter du melketilførselen der slik at barnet i stedet suger fra puppen. Hjelpebryst kan du kjøpe på apoteket, fra Ammehjelpen (Ammebutikken) eller du kan lage ditt eget. Det kan virke tungvindt, men det er et effektiv hjelpemiddel for mange barn som ikke er så sugelystne.

Pass på å slappe av, drikke og spise nok også :) Melka flyter best da, adrenalin (stresshormon) motvirker både produksjon og utdriving.

Jeg er ammehjelper, så det er bare å spørre om du lurer på mer. Bare send PM også :)

Skrevet

Tusen takk for godt svar. Jeg skal prøve litt allternativer jeg. Så får jeg håpe at du slipper å være du hører fra meg igjen - hvertfall ang. dette tema ;)

Skrevet

Njæsj, det er nå hyggelig å høre tilbake om det funker også da ;)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest det forrige innlegget da jeg er litt i trøtteste laget, men jenta mi er nå 6 mnd og har begynt så vidt med fast føde. Hun får nå blant annet velling på kvelden, på flaske, og koser seg umåtelig med denne flasken. Hun er fullammet til nå. Tenker at kanskje babyen din er litt mindre opplagt og kanskje syns det er godt å slippe å jobbe for melka når hun er på slutten av dagen sin? Jeg pumper meg etter at jenta mi har lagt seg, og dette får hun som velling kvelden etter. Hun får fortsatt samme mengde mm, bare i en annen form :) Kan kanskje ikke sammenlignes da amminga har gått fint her, men vi er jo også mer slitne og orker mindre om kvelden som regel :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...