min<3 Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har diabetes og vet at jeg kanskje må settes i gang hvis babyen blir unormalt stor. Jordmor fortalte at ca 50% av de som settes i gang ender med keisersnitt. Regner med at det er flere her som har opplevd å bli satt i gang og lurer på om dere kan dele opplevelsen med meg? Drøyde det ut veldig i tid f.eks? Har ikke lyst på keisersnitt:(
min<3 Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #2 Skrevet 7. mai 2011 herregud sorry...her ser jeg jo at samme spm står rett under...:/ Lang dag i dag gitt:)
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Kan svare for det om jeg. Men det er ikke noe stas det jeg skal skrive, for med meg endte det i ks, og det er vel det du ikke vil. Jeg ble satt igang uten å være moden, men måtte pga vannet var gått. Det tok 4 døgn fra vannavgang til ungen var ute. I og for seg var det ikke fire vonde døgn, problemet var bare at de ikke fikk satt igang, fikk rier først da dryppet var skrudd på max. Og de riene var VONDE! Visstnok vondere enn normalt iflg jordmor, men det varte bare 2-3 timer før gynekologen sa stopp. De ga ingen fremgang i det hele tatt, og ble trilla ned på operasjon. Fra den beslutningen ble tatt til ungen var ute gikk det ikke mer enn en liten time. Det var hasteKS, men det var ikke nos hast sånn egentlig. KS gikk veldig greit. Jeg var livredd i utgangspunktet, men det var ikke noe å bekymre seg for, hadde svært lite problemer i ettertid også.
SuperMoM <3 Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ble satt igang 14dager over termin med min sønn. Jeg hadde 1cm åpning og var da ikke moden i følge jordmor og lege. Fikk modningspille på morgenen.. Måtte ligge i 2timer. Fikk ny modningspille midt på dagen. Morgenen etter var det 2cm,men utflata livmorhals. Tok vannet etter en del timer og satte meg på drypp. Fikk epidural og noen timer senere så var min sønn ute. Altså han var ute etter 1 1/2 døgn,fra null modning.
Frøken Tredjegangs Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Hei! Jeg har født to ganger, og blitt igangsatt begge gangene. Fødslene var vidt forskjellige, så det er nok veldig ulikt fra gravid til gravid, og det avhenger masse av hvor moden man er når man blir igangsatt. Samtidig avhenger det av hvor godt kroppen din responderer på medikamentene. Første gangen jeg ble satt igang gikk det helt greit, kom fort igang med egne rier. Stoppet opp da jeg fikk epidural, men ble øket igjen med drypp. Normal lenge på fødsel. Frisk og fin baby. Andre gangen fikk jeg stormrier, men jeg er en type som reagerer voldsomt på disse medikamentene. Hun var ute på 50 minutter, fort og greit og veldig vondt.... :/ Lykke til! Det går som regel bra!
Lemonia Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har selv type 1 diabetes og får ikke gå over termin. Førstemann kom av seg selv en uke før termin. Andremann måtte settes i gang på termindagen. Jeg var heldigvis så moden at de kunne gå rett på å ta vannet og to timer etter første ri kom babyen. Jeg har forresten ingen tro på at 50% av igangsatte fødsler ender med keisersnitt, det er helt fjernt fra alle tall jeg har sett.
septemberpiken Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ble igangsatt 2 uker over termin med førstemann. Var ganske moden, men fikk 1 modningspille om morgenen, deretter forsøkte de å ta fostervannet (men det var ikke noe igjen), og riene begynte momentant. Veldig vondt første fase av fødselen, fikk epidural og fødselen stoppet opp, deretter fullt drypp og pressrier i 1 time før hun ble født ved hjelp av vakum. Fødselen startet kl. 14, og hun var ute til midnatt.
septemberpiken Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ble igangsatt 2 uker over termin med førstemann. Var ganske moden, men fikk 1 modningspille om morgenen, deretter forsøkte de å ta fostervannet (men det var ikke noe igjen), og riene begynte momentant. Veldig vondt første fase av fødselen, fikk epidural og fødselen stoppet opp, deretter fullt drypp og pressrier i 1 time før hun ble født ved hjelp av vakum. Fødselen startet kl. 14, og hun var ute til midnatt.
frklykke & kosefisen Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 Heisann lykkeligmed1imagen Jeg har og diabetes og blir satt igang i morgen tidlig. Når jeg snakket med gynekologen min på onsdag sa hun at hvor lang tid det tar er veldig avhengig av hvor langt kroppenn er kommet naturlig i prossessen selv. Hun nevnte ingenting om at 50% av igangsatte fødsler ender i keisersnitt, og jeg har som Lemonia litt vanskelig for å tro at det kan være sant. På det sykehuset jeg går kan man ikke bli satt i gang før etter 36+0, så hvis babyen er for stor før det, blir det keisersnitt. Som diabetiker nevnte hun at det også var andre ting å tenke på i forhold til igangsetting: Bl.a. hvordan blodsukkeret reagerer i forhold til smerte, være sliten, sinne osv. De har noen ekstra faktorer de må ta hensyn til når en diabetiker skal føde. uansett, så er alles fødsler forskjellige, om ting starter av seg selv, om man blir igangsatt eller det blir keisersnitt. Det du kan trøste deg med er at du får utrolig god oppfølging som gravid diabetiker. Lykke til
min<3 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. mai 2011 Tusen takk til alle dere som tok dere tid til å svare:)
froeken Skrevet 8. mai 2011 #11 Skrevet 8. mai 2011 Hei du, Jeg ble satt i gang med nr to. Hadde sv.diabetes og lite fostervann. Satt i gang en uke på overtid. Fikk beskjed av fødselslegen at jeg måtte regne med at det kunne ta inntil to døgn før selve fødselen var over, men at det sikkert ikke to så lang tid pga at jeg var andregangs. Jeg fikk den første modningstabletten kl 10. Denne ble også den eneste. Kl 1400 gikk vannet av seg selv og første ri satte inn. Kl 1630 var gutten født. En veldig bra fødsel, men selvfølgelig veldig intens i og med at det gikk så fort. Tida etter jeg fikk tabletten og før noe skjedde brukte jeg på å bli skrevet inn, fikk fødestue med en gang fordi det var rolig da, en bedre lunsj med en venninne på sykehuskafeen Og etter det gikk jeg meg en halvtimes tur i nærområdet og handlet noe godsaker på butikken til barseloppholdet på barselhotellet. Var tilbake på fødestua halv to, la meg på senga og så TV og hadde kynnere som kom og gikk. Og resten vet du allerede De informerer om KS og sånt for at man skal være forberedt på worst case, men det trenger jo slett ikke å gå slik. Lykke til!
min<3 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 8. mai 2011 Hei froeken:) For meg høres dette ut som en drømmefødsel:) Da skal jeg sette alle positive tanker inn på en slik opplevelse;) Har bare en angst for å bli liggende i timesvis uten at noen ting skjer...syntes sykehus er så utrolig kjedelig:/ Tusen takk for svar:)
paper Skrevet 9. mai 2011 #13 Skrevet 9. mai 2011 Heisann:) Heldigvis ikke bare jeg som gruer for igangsetting... Ikke diabetes her, men annet som gjør at jeg skal settes igang man.16mai- det er 3u før min termin..SPENT og DRIIITREDD.... Hmm.... skal komme med en oppdatering, men jeg tror jo helst ting vil gå bra..,og at vi begge slipper keisersnitt:) Stoor klem
NostraStoria Skrevet 9. mai 2011 #14 Skrevet 9. mai 2011 Sjansen er nok ikke kjempestor for ks, selv om risikoen er der. Det går nok kjempefint! Jeg har blitt satt i gang før, og det er mulig at jeg blir det denne gangen også - gjør det gjerne igjen! Lykke til jenter!
min<3 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 9. mai 2011 da gleder jeg meg til å høre hvordan det går med deg og krysser fingrene for at det ikke blir keisersnitt:) Jeg har vært på modningsakupunktur i dag og håper at det skal ha en positiv virkning:) Stor klem til deg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå