Gå til innhold

Har ditt barn hatt hjernehinnebetennelse? Eller har du noen kunnskap om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på akkurat 2 år. Han har i en ukes tid hatt hoste, fikk litt utslett på magen og sår hals, men ok allmentilstand.

I natt fikk han 40,7 i feber. Fikk paracet og sovnet videre. I hele dag har han hatt 40,2 i feber. Feberen vil ikke ned med hverken paracet eller ibux.

Var på legevakten med han, han mente det bare var en virusinfeksjon. hørte på pusten hans og så i halsen hans. sa han var litt rød i halsen.

Gutten har i hele dag nektet å drikke, spiser ingenting, ikke is eller noe. Han er slapp og vil helst sove. vil ikke leke. Han skjelver og rister, brekker seg og klager over vondt i nakken og på den ene siden under armen.

Blir bare litt bekymret. Burde jeg ringe legevakten en gang til?

Fortsetter under...

Skrevet

Ta "glasstesten" om barnet har utslett. Dersom utslettet ikke lar seg avbleke ved glasstrykk eller fingertrykk, kan dette bety hudblødninger.

Dersom barnet ditt har hudblødninger, bør lege kontaktes.

Skrevet

JA,ting legevakten en gang til!

husk at det er du som kjenner sønnen din best,og man må stå på som foreldre om man har syke barn,for det er ikke bestandig like lett å komme igjennom til leger osv.

ring en gang til og si at du er redd for hjernehinnebetennelse,hvordan kunne de si at det IKKE var dette?

Skrevet

Jeg sa til legen at jeg var litt bekymret for hjernehinnebetennelse, men det virket ikke som at han sjekket det i det hele tatt. Jeg sa han hadde vondt i nakken, men han hørte bare på pusten og så i halsen hans.. så jeg tror ikke han sjekket noe for det i det hele tatt.. HI

Skrevet

Ved hjernhinnebetennelse blir de stive i nakken og klarer ikke bøye haka ned på brystet.Utslett kommer på bena og forsvinner ikke når du trykker ett glass på det.Samtidig så går ikke feber ned med paracet.

Men uansett så har jo ditt barn fått flere symptoner siden i går (skjelving ol).Kontakt derfor legevakten igjen og be om ny time. Pass på at du gir all informasjon til legen.

Skrevet

Ta han med inn igjen og krev at legen skal sjekke han en gang til!

Annonse

Skrevet

Utslettet kommer ikke før de har fått sepsis, noe som tar en liten stund før det vises, så de må ikke alltid ha utslett. Feberen hans går ikke ned med hverken paracet eller ibux.

Det var i dag han var hos legen og jeg sa alt dette til han. HI

Skrevet

Jeg har hatt hjernehinnebetennelse da jeg var 13 år.

Man får vondt i hodet, veldig stiv i nakken og ryggen. Klarer ikke bøye haken mot brystet. Fikk røde prikker på anklene og leggene som ikke forsvant om man trykket et glass mot det.

Ble fryktelig lysømfintlig. Det måtte være svak belysning. Fikk vondt i hodet av lys.

I mitt tilfelle gikk det fort nedover, så det er veldig farlig.

Relativt høy feber.

Følg derfor nøye med. Hadde ikke mamma kjørt meg til legevakten hadde jeg omkommet.

Skrevet

Jeg hadde smittsom hjernehinnebetennelse da jeg var 19 år gammel, og jeg fikk først utslett på armene, og etterhvert på bena. De var lokalisert rundt leddene (albuer, knær, ankler, osv).

Mitt utslett gikk bort ved trykk!! Først etter et døgn på sykehus kunne man se at de sto igjen ved trykk.

Jeg hadde fryktelig vondt i hele kroppen, høy feber, skalv, klarte ikke å gå ordentlig, ... Jeg dro til legen min på morgenen, og ble derfra sendt rett til sykehus. Fordi utslettet mitt gikk bort ved trykk forsto ikke legene at det var snakk om hjernehinnebetennelse med en gang.

Jeg satt i rullestol de neste dagene. Ble helt utrolig dårlig!

Du kjenner barnet ditt best. Jeg ville reist inn!!

Skrevet

Som noen sa over her, så kommer de rød prikkene egentlig ganske sent i sykdomsbildet så det er bedre å få dette skikkelig sjekket ut før prikkene kommer.

Ring barneavdelingen på sykehuset du tilhører, forklar situasjonen og si det som det er at gutten har forværret allmenntilstand og at du gjerne vil ha en grundig sjekk av han.

Jeg vet ikke om det er "så lett" å få han inn der, men det er absolutt verdt et forsøk.

God bedring til sønnen din :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...