Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 26 år, som sluttet med p-piller (Mercilon) for snart en uke siden, for å prøve bli gravid. Jeg har fra før av gått på p-piller i 3 år. Jeg sluttet da jeg var iferd med å begynne på den siste uka, med aktive piller.

Etter dette har jeg hatt regelmessig sex, og lurer på når jeg senest kan teste ut om jeg har blitt gravid? Synes dette er litt vrient, for er jo ikke sikkert jeg har fått tilbake eggløsningen enda heller? Vet ikke hvor lang tid det pleier å gå, jeg, før den kommer etter man slutter på piller? Kan jeg feks. teste om 14 dagers tid, om prøvinga vår har gitt noe resultat? Eller er dette for tidlig?

Vet dette er individuelt, men hadde satt stor pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ps: Fikk forresten blødning idag (regner med det er bortfallsblødning, siden jeg ikke tok den siste uka med aktive piller), og lurer på om jeg kan være gravid allikevel, på tross av denne kunstige blødningen? Den får man vel uansett, når man slutter sånn i et brett? Eller er det uansett for tidlig at jeg skulle ha blitt gravid, etter bare en ukes tid med prøving? *frustrert*

Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg - sluttet rett før siste uka med aktive piller på Mercilon. Fikk en blødning noen dager senere, og hadde trolig EL ca. 2 uker etter (som sterke mensmurringer i flere dager). 2 uker etter testet jeg positivt på CB digital :)

Men det skal også sies at jeg er kjempeheldig - det er nok ikke alle som får tilbake normal syklus så raskt..

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :) Er ikke så mange som hadde noe å si her, og det er jo litt overraskende og skuffende, siden jeg trodde det et forum hvor man skulle gi hverandre råd og dele erfaringer ;) men, men.

Da kan jeg altså regne med at det tar et par uker fra denne bortfallsblødningen da, til jeg har den første eggløsninga mi? Dvs. rundt 21. mai, siden jeg begynte å blø igår, den 7.? Slik man regner det?

Er ganske så ny på dette, så er litt utålmodig her hehe ;)

Skrevet

Ja, det var i hvert fall sånn det fungerte for meg - men så ser jeg jo også at det er mange som går flere mnd uten å få tilbake EL etter å ha sluttet med p-piller, så det er sikkert veldig individuelt! Men jeg har også lest at man kan regne mens etter p-pilleslutt som mens, så hvis du er heldig har du EL om et par uker ja! :)

Skrevet

Kan prøve å svare deg jeg også. Jeg vil tro du ikke har El før om ca to uker.(fra den dagen du blødde) Jeg har for noen mnd siden også sluttet med p-piller. (Vi skal ikke prøve enda, bare få orden på syklusen). Jeg har nå sykluser på ca 34 dager. Håper de blir kortere etterhvert!! Tror jeg hadde ca 28-30 før jeg begynte på p-piller, men det er 10 år siden. Det er som Jente09+lillegull12 sier, veldig individuellt hva som skjer etter at man slutter på p-piller. Noen blir jo gravide med en gang, mens andre sliter med å få tilbake EL. Håper du er en av dem som får normal syklus med en gang :)

Ta en titt på denne siden: http://pernille.info/ Der har jeg lest og blitt mye klokere. Og ellers så hjelper det å lese her inne på forumet også :)

Du bør ihvertfall begynne å telle hvor lange sykluser du har og kanskje etterhvert også teste for EL, sånn at du ihvertfall vet at du har det. Vet ikke hva du har tenkt selv? Håper du ble litt klokere, ellers er det bare å spørre igjen!

Lykke til med prøvingen :)

Skrevet

Det er jo ikke så lett å svare på spørsmålene dine, noen er heldige og blir gravide med en gang, andre må vente lenge. Sist sluttet jeg på p-piller da vi skulle begynne å prøve, men brukte flere måneder på å få syklus tilbake i det hele tatt, og i starten var den på ca 50 dager. Denne gangen sluttet jeg på minipiller, og syklus tilbake etter 3 uker, men ble ikke gravid før i 3pp.

Skrevet

Vet det er individuelt, men tenkte på å høre deres erfaringer selvfølgelig :) Da er det nok bare å vente, siden jeg forstår det er nokså store forskjeller. Men har sett her inne, og mange andre forum, at mange har blitt gravide på første EL, også :) Så krysser fingrene!

Skrevet

Supert at det klaffet så raskt for deg da :) Har lest flere steder, både her inne og på andre forum, at mange har blitt gravide på første EL. Så krysser fingrene her, men skal selvfølgelig ikke håpe for mye, heller. Da ender jeg bare opp med å bli skuffet hehe :)

Skrevet

Ja, ok :) Jeg hadde sykluser på rundt 33 dager før jeg begynte på pilla, også, så får sikkert like lange sykluser nå også. Men det er fordi jeg har endometriose, og er litt ustabil. Håper det stabiliserer seg for deg da :) Får håpe jeg får tilbake syklusen raskt, ja. Leser flere steder at mange jenter har blitt gravide på første EL, selv om de har gått på pilla i flere år. Så får bra krysse fingrene :)

Takk for link til den sida! Står mye interessant der :) Når det gjelder å telle hvor lange sykluser jeg har, og vite når man har eggløsning, så har jeg tenkt litt på å ta en slik eggløsningstest? Men når skal man ta de liksom? Jeg burde vel kanskje vente til jeg evt. har neste ordentlige menstruasjon, så telles det vel gjerne 14 dager etter første blødningsdag av denne? Eller som Jente09-lillegull12 sier, at det er mulig telle fra første blødningsdag av bortfallsblødningen når man slutter på pilla, også? Usikker jeg :)

Igjen, takk for svar :) Vet at alt sånt er individuelt, men er veldig bra å høre andres erfaringer, også :)

Lykke til du med!

Skrevet

Man får mensen 14 dager etter EL. Dette er fast, +/- 1 dag. Men EL kan variere, og da blir syklusene lengre eller kortere. Så da kan du bare telle deg bakover fra forventet mens. Det lønner seg å begynne noen dager før, sånn at EL ikke har vært når du begynner å teste. Du kan lese mer her:http://pernille.info/faq_egglosningstest.htm

Du kan få kjøpt tester på billigtester.no

SIden dere har begynt prøving så kan du sikkert teste nå. Det skader jo ikke :)

Hvis du leser litt her inne, så ser du at det er mange som ikke blir gravid på første forsøk. Du kan jo selvfølgelig ha flaks, men det er veldig vanlig å prøve i 6 måneder, så du må ikke bli skuffet om det ikke klaffer med en gang. Trodde det var vanskeligere å bli gravid med endometriose?

Skrevet

Ja, det er jeg klar over :) Blir rundt 25 det da, så får være ekstra aktive den uka hehe. Du tenker på å teste med eggløsningstest nå? Er så mange ting å tenke på, så går litt i surr for meg :-P er ikke bare, bare å skulle lage barn - selv hvor enkelt det virker ;)

Jeg skal prøve å ta med meg vissheten om det i tankene, men er veldig vanskelig når man begynner å ta fatt på prøvingen hehe. Men er nok lurt, siden man raskt kan ende opp med å bli veldig, veldig lei seg og skuffet i perioden, dersom det ikke klaffer med det første. Før jeg begynte tenke tanken på å bli gravid, så hadde jeg ikke anelse om hvor mye som egentlig skulle passe med hverandre, altså! :) ikke lite.

Ja, sånn generelt så er det nok flere som strever ekstra med å bli gravide, når de har endometriose. Men jeg har heldigvis ikke så sterk grad av det, så har fått vite at jeg mest sansynlig ikke skal måtte behøve slite så veldig :) Får håpe det da :)

Skrevet

Ja, da er det bare å kjøre på :) Sex annenhver dag er vel det ekspertene anbefaler. Ikke vits å hoppe i høyet annen hver time, hehe.

Vi skal ikke prøve før tidligst i høst, så sånn sett haster det ikke å teste etter EL nå. Tror jeg venter for å se om syklusen blir kortere, og tester da. Vil teste for å se om jeg har EL før jeg begynner, og kanskje lære å kjenne på kroppen når jeg har det, sånn at jeg ikke trenger det når vi prøver. Tror jeg kan bli litt stresset av all testingen.

Bra du ikke har så strek grad, det gjør det sikkert lettere. Du kan jo lese litt om det i forhold til graviditet og se om du finner noen tips som kan gjøre det lettere. Er jo masse tips :) Har du begynt på folat da? Det er jo lurt når man håper på å bli gravid.

Skrevet

Hehe nei, disse svømmer`ne kan jo leve opptil 5-6 dager inne i skjeden, også, når de først har kommet seg dit inn. Ganske fantastisk, egentlig :)

Ja, det kan nok være veldig lurt, det altså :) Kjenner bare på meg selv, jeg, og vi har jo ikke akkurat prøvd så veldig lenge enda hehe. Man ser på andre par og andre jenter som så lett blir gravide vettu, og tror det skal være så innmari enkelt selv. Men spesielt etter pillebruk, også, så blir det mer vrient å finne tilbake til sitt "gamle" jeg. Håper dere snart også får påbegynt prøvingen da :)

Håper på at det ikke skal være noe hinder, ja :) Ser at det er et eget forum for de med endometriose, så er veldig greit lese litt erfaringer der. Ser at det er mange som raskt har fått barn, på tross av sterk grad også, så det er jo asbolutt positivt :) Jeg har begynt på folat vettu. 4 mg. daglig, også hehe.. siden jeg har epilepsi itillegg, og går på et medikament som heter valproat, så er det veldig viktig. Også før man blir gravid :) Men noe jeg er litt usikker på når det gjelder folat, er at jeg har hørt det kan være kreftfremkallende? Hørt noe om det du? Jeg går jo på en relativt stor dose, også, så litt bekymret.

Skrevet

Jeg trodde også at de fleste ble gravide ganske med en gang. De av venninnene mine som har barn har alle blitt veldig lett gravide!! På første eller andre forsøk eller ved "uhell". Men etter å ha lest her inne ser jeg at det er ganske vanlig å prøve. Håper selvfølgelig at den dagen vi begynner å prøve at det skal gå fort, men har prøvd å innstille meg på at det tar tid. Men kommer nok til å bli skikkelig ivrig allikevel, hehe!

Leste litt om folat nå. Jeg skal ta bare 0,4mg mens du skal ta 4mg. Da vil jeg tro at det ikke blir for mye for deg, pga epilepsien. Grunnen til at man skal ta det er jo at fosteret bruker veldig mye av det den første tiden. Men om det skulle ta langt tid før du blir gravid, så kan du kanskje høre med legen og du skal senke dosen. Du kan jo evt bestille en time hos legen nå og høre hva du skal gjøre nå som dere skal begynne å prøve. Be om en blodprøve, så ser du hvordan folatnivået ditt er nå. Du har visst mye å tenke på du :) Leste at du har krav på fosterdiagnostikk pga epilepsi.

Nå er jeg på dag 33. Syns det er så kjedelig å vente på mensen. Vet liksom aldri når den kommer, så jeg føler at jeg er på vakt hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...