♥lykkelig♥ Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har en datter som nå er 1 mnd gammel. Hun liker bare og sove når hun er i nærheten av meg og kjenner lukta mi. Hun kan sovne i vogna hvis vi er ute og triller, men ellers begynner hun bare og skrike og gråte om jeg legger henne fra meg for en blund. Jeg blir gal snart, det er veldig slitsomt og heele tiden gå rundt med henne Er det fler som har det likt? Helsesøster sa at jeg kan la henne gråte i 5 min etter jeg har lagt henne, det var visst ikke farlig, (?) men hvis hun virkelig hyyler, så skulle jeg ta henne opp for og trøste, for så og legge henne ned igjen! Får veldig vondt inne meg om jeg skal la henne gråte så "lenge".. Har et par 3 ganger latt henne små-gråte i noen min, når jeg har sett hun er trøtt og når hun har sovnet mellom hver små-gråteøkt om noen skjønner? :-/ og da har hun sovnet i vogna i stua. Hun haater vugga si... Blir helt krakilsk om hun legges der. Det kan vel være fordi det er trangere oppi vogna? (Har en liten brio) Men uansett.. Sambo synes det er veldig slitsomt med denne gråtinga Når jeg skal prøve og legge henne.. og insisterer noen ganger at jeg bare skal sette meg med henne i sofaen og la hun sove på brystet.. Da blir jeg litt motløs. Når det ikke er noen som backer meg litt opp. Noen som har noen råd til ting jeg kan gjøre?? :-(
Guttemamma75 Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Jeg er totalt uenig med helsesøster her, babyen er ALT for liten for noen slags skrikekur.. Man kan tolerere sutring og la babyen sutre litt om hun sliter med å finne søvnen, men gråter babyen så ta henne opp!!! Er heller ingenting i veien for å la henne sovne på puppen, hun er så liten at hun blir ikke "bortskjemt" med dette.. Det er også veldig vanlig at babyen trenger hjelp for å finne søvnen, det er de færreste babyer på 1 mnd man bare kan legge fra seg og så sovner de selv... Følg signalene hun gir - hun trenger mer trygghet og kanskje det er å sovne oppå deg akkurat nå.. Du trenger ikke stresse med rutiner før barnet begynner å bli 3-4 mnd, da kommer babyen ofte inn i en rutine av seg selv - de finner lettere roen og blir tidligere trett på kvelden og det blir naturlig å legge de ned for å sovne selv... Om det fungerer å la henne sovne i vogna så ta inn vogna og kjør litt på henne i gangen/stua, det er ofte effektivt med litt bevegelse så mange rugger på vogna eller kjører over dørkarmer...
Mammahjertet <3 Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ser du har allerede har fått et godt svar her inne, men jeg skriver til deg jeg også likevel Når en baby er så liten så er vel rutinen heller at det ikke finnes rutiner. Min lille sov litt sånn når hun følte for det og sov like mye/lite på dagen som natta. Det er typisk at de trenger mye kos og nærhet og er avhengige av den trygge mammalukten. Har du prøvd å legge henne sammen med deg i senga? Slik at hun ligger nær deg og kanskje ammes liggende til hun sovner? Da kan jo en sliten mamma også få tatt seg en blund. Skjønner godt du er sliten! Pass på å få i deg nok mat og drikke. Det er lett å glemme seg selv når en har et nurk hengende i puppen store deler av døgnet. Jeg er forresten helt uenig med helsesøsteren din som sa det angående gråting. Yngre helsesøstre pleier ikke å gi slike råd. Er det ei litt traust voksen helsesøster du har? Babyer har gråt som det eneste signalet de kan gi om de trenger noe. Og om det blir oversett er det ikke bra. Har samboeren din prøvd å sitte med henne på brystet mens han har bar overkropp? Noen babyer roer seg veeeldig når de får ligge på pappas varme brystkasse. Da kan pappa også avlaste deg litt. Det ligger sikkert mye bra info på nettet om dette. Ta en ordentlig google runde om babyer+søvn så finner du nok mange tips. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå