A_K Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Har lest litt for mye her inne tror jeg . Har i hvert fall blitt livredd for igangsetting, høres ut som dette er både vondt og ofte kan føre til tang/ sugekopp eller keisersnitt... Har termin i morgen og er kjemperedd for at fødsel ikke skal starte av seg selv... Noen som har positive erfaringer med igangsetting??
mossirose Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Med min første ble jeg satt i gang, ni dager på overtid. Det var en rask og grei setefødsel. (Jeg ble vel regnet som "i fødsel" i 3,5 time.) Jeg opplevde den absolutt ikke som grusom på noe vis. Lykke til!
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Er vel også noe annet å sette igang noen som er moden enn feks meg som absolutt ikke var det. (Ble satt igang pga vannavgang 3 uker før termin uten at en eneste rie dukket opp, og det ble omtrent som du frykter)
Jomfruen76 Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Slik leger/gynekologer ved sykehus sier har ikke igangsatte fødsler større risiko for bruk av vakum, keisersnitt og lignde dersom livmorhalsen er moden. Jeg selv hadde et dårlig utgangspunkt da fødselen startet med vannavgang. Ble satt på tablettkur og drypp, men ingenting av dette førte til rier og fremgang i fødselen. Grunnen for dette var at livmorhalsen ikke var moden. Det hele endte med KS ca 2,5 døyn etter vannavgang. Ikke meningen og skremme deg, men synest ikke du skal tenke så mye på dette. Hos største parten av gravide "ordner" kroppen opp av seg selv og man føder på normal måte når kroppen er klar. Noen før termin og andre etter termin. Ønsker deg lykke til:-)
NostraStoria Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Jeg tror ikke en igangsatt fødsel er vondere enn en vanlig fødsel, jeg hadde en veldig fin opplevelse og det selv om ungen ble tatt med vakuum. Du får ikke den oppbygningsfasen på riene som v en vanlig fødsel, så det kan kanskje oppleves litt tøffere. Min første fødsel var igangsatt og jeg sa rett etterpå at dette kan jeg fint gjøre igjen...."Var det ikke verre?!" Og jeg var heller ikke moden når jeg ble igangsatt med modningspiller. Vannet gikk av seg selv etter 12 timer og så var alt i gang. Følte meg både trygg og ivaretatt av jordmødre, leger osv. Lykke til A_K, det beste er selvfølgelig at fødselen din starter av seg selv, men gjør den ikke det så er det ikke noe skrekkelig å bli satt i gang heller. I tillegg er det smertestillende tilgjengelig
Malene & 2 1/2 små Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Hei! Jeg ble satt igang 9 dager over termin sist svangerskap, grunnet høyt blodtrykk etter termin... Følte meg veldig godt ivaretatt og alt gikk fint. De begynte med "piller" lør kl 1000 og natt til søndag begynte det. Fødsel tok 5 timer, og jeg var i god form etterpå. Så alt i alt synes jeg det å bli satt igang var positivt. Selv om jeg denne gang gjerne vil oppleve en "normal" fødsel... Masse lykke til!!!! Det som er så greit å tenke på er at ungen kommer ut uansett.....
Trultetryne Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Hei! Jeg hører ikke til her inne, men svarer allikevel Jeg ble igangsatt med jenta mi. Var på overtidskontroll på sykehuset 10 dager over termin. Jeg hadde regnet med å bli sendt hjem igjen, men hadde bagen i bilen i tilfelle.. Det viste seg å være smart De ville sette meg i gang med en gang pga lite fostervann. Fikk fødestue, og første modningspille kl 12 samme dag. Måtte ligge med ctg-registrering 1 time etterpå. Så fikk jeg opp å gå litt. Lå med ctg flere perioder i løpet av ettermiddagen, og skulle få en ny pille kl 18, men da var det endel rieaktivitet (jeg kjente bare murringer enda) og de ville ikke gi meg mer før neste morgen, for de ville ikke overstimulere. Jeg fikk tilbud om klyx etter dette, noe jeg takket ja til. Utover kvelden begynte riene så smått, og rundt midnatt fikk jeg morfin for å klare å slappe av litt mellom riene. Utover natta økte det på, og rundt halv 5 var jeg i fødsel. Lå med ctg hele tiden fra da. Riene ble bare verre og verre, og i 6 tiden gikk vannet, og pressriene kom. Etter 20 minutter med pressrier var jenta ute, og alle smertene borte. Merkelig.. Må føye til at det ble litt dramatisk på slutten da fosterlyden falt mye, og det ble ringt etter barnelege. Men før han rakk å komme, under neste pressrie - hvor en av jordmødrene presset på magen min, kom hun i en fart! Frisk og fin. Selv om det var helt forjævlig vondt, ser jeg på fødselen som en positiv opplevelse.
Lemonia Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ble satt i gang på termindagen med andremann. Jeg var så moden at de kunne gå rett på å ta vannet. Etter en halvtime begynte jeg å få rier og to timer etter første ri var babyen ute. Ganske intens og vond styrtfødsel, men likevel betydelig bedre enn første fødsel som tok mye lengre tid.
Teres Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 Hei:) Ble igangsatt en dag over termin pga mistanke om liten baby. var overhodet ikke moden, fødte etter 1 vaginaltablett på under 4 timer, ingen tang, vaakum eller snitt:) Var VONDT, men er allerede igang med å prøve på nr 2 etter å ha født for under 5 mnd siden:) Masse lykke til med din store dag når den kommer, du har MASSE fint i vente!!!
Jordbæret <3 Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har blitt igangsatt to ganger, en gang nesten tre uker over termin. Da fødte jeg en kjempestor gutt. Fostervannet var tykt og grønt og de fryktet en dramatisk fødsel med en livløs baby. Men fødselen gikk kjempegreit. På under tre timer var gutten ute og ikke var han livløs heller. Andre gangen ble jeg igangsatt tre uker før termin pga nyresvikt. Også denne fødselen ble en fantastisk fin opplevelse. Ingen dramatikk og det tok meg en time fra første rie til ungen var ute. Jeg tror du skal glemme alt det negative du har lest om igangsatte fødsler og tenke at enhver fødsel er individuell, både de igangsatte og de naturlig startede. Mange naturlige fødsler ender jo også med dramatikk. Jeg håper jeg blir igangsatt denne gangen også, da har man mye større mulighet til å forberede seg mentalt til fødselen i dagene i forveien. Og man har større mulighet til å styre forløpet. På min siste fødsel ønsket jeg å få litt mer fart i sakene og da skrudde jormor opp dryppet litt. Hun ga med andre ord litt gass, og en halvtime etter var jeg ferdig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå