Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Å nå kunne man plutselig ha jordbær likevel, eller? Bli ikke helt klok på dette her, jeg...Hva med reker - er det å "tillatt" nå eller? Å hvorfor kan man ikke spise sjokolade? Jeg har helt glemt hva som er dumt å spise, bortsett fra kål, løk og brus. Hjelp meg
Puppemamma Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Du kan spise alt, bare pass på at du ikke spiser mengder Om ungen din reagerer på noe kan du tenke over hva du har spist den dagen, noen mener visst at ungene reagerer på kumelk blandt annet, men jeg har spist alt jeg pleier, og vi har ikke hatt noen problemer
369?gutt10? Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Alle babyer reagerer forskjellig vil jeg tro, men min reagerte i allefall på mandler. Fikk lærdommen da jeg spiste kake stappet full av mandler på bursdagen min, ble en natt uten søvn..
littlefairy Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Jeg spiser ALT! og det innebærer kål, løk, brus, sjokolade, reker og jordbær, chili, hvitløk etc etc Har ikke reagert på noe, eneste jeg merka en gang var at han gråt mye/hadde litt magevondt dagen etter at jeg hadde spist en del jalapenos. Så det er jeg litt forsiktig med. Spis og kos deg, så kutter du heller ut etterhvert hvis du merker han reagerer. Noen opplever at barnet reagerer på kaffe også, så litt obs kan man jo være når man spiser/drikker, og tenke litt over hva man har fått i seg så man vet hva man kan prøve å kutte ut
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Jeg spiser og drikke alt, Jordbær, reker, melk, nøtter, løk, sjokolade, brus, hvitlk.osv. Det er kun en ting jeg har merket han reagerer på å det var mais, spiste det når han var 4 uker å han reagerte med litt magevondt. Har ikke prøvd det etterpå.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Ammende kan spise stort sett hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål. Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt. – Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing. Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken. - Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing. Overdreven allergiredsel Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost. – Bør man styre unna disse matvarene når man ammer? – Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming. – Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett? – Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing. Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet. – Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander. Matportalen skriver på sine hjemmesider at fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostholdsråd til ammende. Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå