Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer en liten en på 2 uker og har en del spørsmål som jeg håper noen kan svare på! For det første så er jenten min født med gulsott, noe som ikke er helt vekke ennå. Pga dette har jeg fått beskjed om å amme hver 3 time, uansett om jeg må vekke henne, noe jeg ofte må.

Hvor lenge skal jeg holde på med dette? Og når jeg evt slutter å måtte vekke henne, får jeg mindre melk da? Hva med om natten når hun kanskje (forhåpentligvis) sover litt lengre om gangen, kommer ikke jeg til å få grusomt melkespreng da?

Og hvordan håndmelker man? Har ikke fått med meg alt det her hehe...

Sist, men ikke minst... Tips mot såre brystknopper?

Har prøvd lufttørking etter amming, smøre med purelan eller morsmelk, har også byttet ammeinnlegg for å se om en annen type er bedre osv....

Håper på svar her ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143202873-masse-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vår datter hadde også litt gullsot når hun var så liten. Hun er nå 11 uker gammel. Jeg fikk beskjed om å amme så ofte som barnet selv ville ha mat, og de ønsker ganske ofte mat når de er så små. Passe på å la barnet være så mye som mulig i dagslys, altså ha opp gardiner o.l. Jeg fikk ikke beskjed om å vekke henne når hun sov, for å gi henne mat. Men tydelig at de gir ulike beskjeder. Hos jenta vår gikk det over av seg selv. Rikelig med mat og dagslys så er mye gjort. De regulerer selv når de ønsker mat også. Når barnet ditt blir noen uker eldre begynner det å være mer våkent og også kreve mat hver 3 time, så du vil ikke miste melken din. Du kan også pumpe deg hvis du vil opprettholde melkeproduksjonen, går du på ammehjelpen.no så finner du video over håndmelking. Etterhver som barnet vokser vil også det tilpasse sånn at du produserer så mye melk som det behøver.

Som regel spiser spedbarn mellom 3-4 timers mellomrom, dette variere veldig fra barn til barn. Noen kan det gå sjeldnere mellom og noen oftere. Føler du noen gang at du har lite melk eller barnet ditt gir utrykk for at det er lite melk i brystene kan du også legge inn økedøgn, slik at melkeproduksjonen øker. Les mer på www.ammehjelpen.no, det står omtrent alt du trenger å vite. Kan også kontakte de ang. amming, så gir de deg svar på det du måtte lure på :) Får du veldig melkespreng på natten kan du legge inn ekstra måltid bare ved å legge barnet forsiktig til brystet, ellers kan du pumpe deg/håndmelke deg. Men etterhvert som melkeproduksjonen tilpasser seg barnet ditt så vil det ikke være mye melkespreng du vil merke, kanskje en gang imellom. Husk ihvertfall at legger du til barnet med melkespreng, kan det være vanskelig for barnet å få ordentlig tak i brystet, så da anbefaler jeg å håndmelke litt først eller ihvertfall få brystvorten til å strutte litt først da vil det være enklere å få tak.

I begynnelsen hadde jeg også veldig såre brystvorter, dette fordi jenta mi hadde litt feil grep om brystet ved amming, men dette gikk seg til etter litt skifte av stilling. Så ulike ammestillinger er fint. Tvillingstillingen fungerte veldig godt her. Har du fått vist de ulike ammestillingene? På ammehjelpen er det også videoer over de ulike stillingene.

Når sårheten var på det høyeste brukte jeg skjold mot såre brystvorter, det er sånne kopper av plast med luftehull som hindrer at tøy gnusser mot brystvortene, og når jeg brukte disse skjoldene smurte jeg også på bacimycin (sårsalve). Dette var uhyre effektivt, hjalp etter første gang. Men husk å vask av denne salven før du ammer. Du skal ikke bruke purelan i disse skjoldene. Her er en link over hvordan skjoldene ser ut: http://www.sykepleiesenter.no/?PageID=1027&ItemID=832

De beste ammeinnleggene synes jeg er avent sine ;) Håper at jeg har hjulpet deg litt her. Er selv førstegangsmamma, men føler jeg har lært myyye på disse 11 ukene :) Lykke til videre, og gi meg gjerne en tilbakemelding på om noen av tipsene mine har hjulpet.

Ang hvor lenge barn med gulsott skal vekkes så kommer det nok an på hvor alvorlig gulsotten var (og altså ikke "bare" at forskjellige leger gir forskjellige beskjeder). Ring fødeavd du var på og spør der!! (Altså snakk med noen som har lest journalen din/ungens og vet akkurat hvor ille gulsotten var.)

Ellers synes jeg atina87 gav deg flotte råd og har i grunnen ikke noe mer å tilføye :)

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg bruker i dag slike ammeskjold som du viser til, litt dårlig samvittighet der, men må man så må man. Og jeg kjenner det hjelper godt på allerede. Har også vært på apoteket og kjøpt avent sine ammeinnlegg, så jeg håper dette kommer seg rimelig fort ;)

Ellers føler jeg at jeg fikk god hjelp til forskjellige ammestillinger, men ikke fullt så bra oppfølging i forhold til om barnet suger riktig eller ikke. Mest sannsynlig kommer dette av at hun er rimelig ivrig når jeg tar hun til brystet, så vi "treffer" ikke alltid med første forsøk hehe. Men også dette regner jeg med at går seg til med litt mer øving!

I dag var vi tilbake på klinikken for å ta flere blodprøver av mini, og det viser seg at bilirubinen var økende fremdeles. Vi har vært til lysbehandling 2 ganger nå, men det ser ikke ut til å ha noe effekt på henne. Etter vi kom hjem (litt over en uke siden) har vi vært oppe til kontroll 3 ganger, tok også ultralyd av hele mageregionen sist. Nå skal vi få ny doktor fra en annen avdeling, fikk ikke vite noe mer. Så nå begynner jeg å bli litt bekymret her... Hvor lang tid tok det før din lille ble kvitt gulsotten?

eneste som hjalp på mine såre brystvorter (blødene sprekker) var A-krem!!

prøvde alle mulige kremer som ble annbefalt men ingentin hjalp.

smørte a-krem på etter hver amming og sårene var grodd etter en uke og jeg er helt fin nå:-)

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for ammeskjold!! Whatever works for you :) Men jeg anbefaler at du leser Ammehjelpens artikler om ammeskjold dersom du ikke alt har gjort det:

http://ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold

http://ammehjelpen.no/artikkel/68/Brystskjold-avvenning

Tror forresten dere snakker om to forskjellige skjold, nemlig sånne som beskytter knoppen mellom amming, og sånne som du bruker (tror jeg?), som er mellom bryst og barn.

Det kan være vanskelig å se om barnet suger riktig, det kan se bra ut, men så viser det seg at det ikke legger på seg. Men det er bare å SPØRRE - om du føler at du ikke blir tatt på alvor eller blir sett på som en maser når du gjør det, så spør noen andre. Tross alt har du aldri gjort dette før :)

Pass på å ødelegge vakumet med en lillefinger i munnviken hennes før du kobler henne fra når hun svupper seg skeivt på, så unngår du å bli sår.

Jeg håper også at dere finner ut hvorfor bilirubinnivået ikke går nedover. Du må huske å spørre når du lurer på noe, kanskje du kan ta med en venn eller venninne som kan passe på det for deg når du er på legetime? Være ansvarlig for å spørre om alt han/hun ikke skjønte altså - det er ofte lett å glemme når man er der med noen man er så glad i.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...