♥♥Bea♥♥PGD 2011 Skrevet 6. mai 2011 #1 Del Skrevet 6. mai 2011 Av ren nysgjerrighet så må jeg bare spørre dere, hvorfor er det ikke bra å være overvektig når en skal bli gravid? Er det noe farlig ved det? Hører så mange som må slanke seg før de skal bli gravide, er det slik at overvekt gjør det vanskelig å bli gravid, hvis ja, hvorfor er det slik?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143202630-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-damer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
IreneUtålmodig Skrevet 6. mai 2011 #2 Del Skrevet 6. mai 2011 De tenker vel kanskje på "farene" med å være overvektig i graviditeten? Bl.annet sv.skaps diabetes og forgiftning. Må inrømme at jeg aldri tenkte på vekta mi som no hinder (35 kg overvektig) siden jeg aldri har hørt om no negativ erfaring ang.dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143202630-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-damer/#findComment-143202863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cruella De Vil Skrevet 9. mai 2011 #3 Del Skrevet 9. mai 2011 Hei, dette er vel ganske komplekst, men jeg kan svare det lille jeg vet. Generelt er det visst større fare for svangerskapsdiabetes/svangerskapsforgiftning når man er overvektig. Derfor følges bl.a. overvektige rutinemessig opp med glukosebelastningstest i uke 20 (og uke 30 for noen). Jeg har hørt om høyere fare for høyt blodtrykk osv. også hvis man er overvektig, men det kommer vel an på helsen din generelt også. Jeg hadde ingen problemer utover litt forhøyet blodtrykk mot slutten av forrige svangerskap, enda jeg går under kategorien "fedme" på BMI, men så er jeg også generelt et veldig friskt menneske, så jeg tror nok allmenntilstanden spiller endel inn også. Jeg har sett mange "tynne" mennesker som har fått svangerskapsdiabetes, så det er nok ikke helt svart/hvitt dette her... Det viktigste er vel å fokusere på et sunt kosthold og å få litt mosjon daglig, både for de som er overvektige og de som er normalvektige. Kanskje overvektige er litt flinkere til å fokusere på det siden de får fokus på det fra lege/jm og generelt bekymrer seg mer for den dårlige starten? Når det gjelder å bli gravid, vet jeg at hvis du har PCO(S), er det vanskeligere å bli gravid hvis du er overvektig, og da hjelper det fort å gå ned noen kilo. Jeg kjenner til flere med PCO(S) som har slitt med å få barn, som ble raskt gravide når de gikk ned litt. Hvis man er overvektig men ikke har PCO(S) kjenner jeg derimot ikke til at det skal være vanskeligere å bli gravid enn hvis du er normalvektig. Ut fra et jeg har lest av innlegg her på forumet, virker det som om de fleste har fått det greit til av seg selv da, men det kan jo hende vi hører mest av solskinnshistoriene, da... Jeg håper dette var til noe hjelp. Du kan jo spørre legen din hvis du lurer på mer rundt dette, da får du sikkert et grundigere svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143202630-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-damer/#findComment-143209208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå