Gå til innhold

Legen tar meg ikke alvolrlig, hvordan få innvilget keisersnitt

Anbefalte innlegg

Fødte en gutt for 2 1/2 år siden. Gruet meg ikke til fødselen og alt gikk bra. Plutselig stoppet alt opp og fikk intense smerter. Riene hadde stoppet og jeg fikk drypp. Barnet satt rett og slett fast. Det ble kalt på anestesilege, men han kom først etter 2 timer da han lå hjemme og sov. De fikk ikke satt epidural, da jeg var alt for smertepåvirket til å ligge rolig. Mens vi ventet på legen hadde jeg totalt blackout. Har blitt fortalt at jeg ville hoppe ut av vinduet. Til slutt ble han tatt med tang.

Smerter i ryggen etter mislykket epidural forsøk, skeivhet i hofte, klippet for mye og sydd for stramt, kunne ikke sitte normalt på over 3 mnd grunnet brekt halebein, hemorrider, mistet over 1 l med blod, smertestillende i skjeden som ikke virket, heftig fødselsdepresjon som varte i 2 år. fremdeles smerter i haleben og hofte.

Var hos legen i dag. Ville ikke høre så mye på mine bekymringer og ønsket i hvertfall ikke å søke opp fødeplass før i uke 12. Var i kontakt med riksen idag og de sa at dette er alt for sent. Blir nå å søke på egenhånd.

Noen som har noen tips for å få innvilget keisersnitt?

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan se, så har du gjort flere ting riktig allerede:

- Du velger Rikshospitalet og søker tidlig. :-)

- Du søker på egenhånd, ettersom legen (fastlege eller helsestasjonslege?) ikke vil sende inn en tidlig søknad for deg.

- Du legger ikke vekt på det denne legen utenfor sykehus sier, for det er ikke han/hun som bestemmer.

Alt dette ser veldig bra ut.

Som du antagelig vet fra før, så er det en lege på sykehus som har den endelige myndighet for å innvilge keisersnitt. Det finnes flere historier hvor den gravide møter bare negative reaksjon fra jordmødre, helsestasjon-legen osv. men SÅ får likevel INNVILGET keisersnitt av en lege som både har den avgjørende myndighet og er positivt innstilt. Og det er dette sluttresultatet som teller mest. Eller omvendt - dessverre - støtte fra jordmor, primærlege osv. er ikke alltid end garanti når det gjelder innvilging.

Men som sagt, denne saken din går vel bra. Jeg har riktignok hørt om diverse personale på Rikshospitalet som vil ha flere til å føde vaginalt, men jeg har aldri hørt om den holdningen blant de som tar avgjørelsen om innvilging av keisersnitt.

Jeg er helt enig i at du må søke om fødeplass selv, og så må du ta diskusjonen om fødselen med gynekologen på det sykehuset hvor du skal føde. Hva fastlegen din mener har absolutt INGEN betydning, det er ikke han som innvilger ks.

Det varierer fra sykehus til sykehus når man får ks-samtale, jeg vet ikke hvordan det er på riksen. Jeg fikk det ca i uke 21 (jeg ville ha ordinær UL unna først), men jeg hadde en medisinsk årsak som gjorde at jeg måtte ha ks egentlig uansett. Du må regne med at det kan hende du må på flere samtaler, siden du ikke har en "klar medisinsk årsak". Det kan du egentlig se på som en positiv ting, for sannsynligvis vil de gå gjennom den forrige fødselen din, og UANSETT hvordan du ender opp med å føde nå, så vil det være en fordel for deg å få bearbeidet den tidligere traumatiske fødselen! Her snakker jeg altså av erfaring..........

I forhold til det å få innvilget ks er det faktisk en fordel for deg at din fødsel var vanskelig og også på papiret unormal (tang etc). Vær helt ærlig, fortell hvor fæl den forrige fødselen var for deg, og ta det derfra. Vær også obs på at ks ikke er en enkel løsning. Hvis du gir inntrykk av at du mener at det er det, vil det ikke tale til din fordel, heller.

de fleste sykehus har jeg som oppfatning ønsker at en skal føde vaginalt. min søster fikk ikke invilget ks. etter sist fødsel. hadde lignende som din, endte med totalruptur måtte i operasjon og fikk land fødselsdep.

hun snakket med jm, overlege og psykolog alle tre sa det samme.. hun var nødt til å prøve vaginalt.... men dersom hu underveis begynte å få angst så ville de ta ks.

hun klarte seg igjennom fødselen og fødte vaginalt..

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke skulle få keisersnitt... Da jeg skulle ha prinsessa for snart 6 år siden slet jeg med fødselsangst(ble brutalt voldtatt for litt over 10 år siden), hadde i utgangspunktet bestemt meg for vanlig fødsel men da prinsessa la seg med rumpa først ble det innvilget keisersnitt.. Denne gangen har jeg ønske om keisersnitt fra børjan av, rett og slett for at jeg har behov for å få trygge å gode rammer rundt fødelsen. Pratet med jordmor om dette, og hun sa at vanlig fødsel er som regel best, men at det til syvende og sist er jeg selv og samboeren som bestemmer om det blir keisersnitt... skal inn på sykehuset for en prat med angst-teamet, men regner med at min vilje blir hørt..

Annonse

Min lege ville heller ikke søke fødeplass før uke 12. Tror nok dette er ganske vanlig rutine i og med at dette er første ordinære undersøkelse.

Jeg fikk fødeplass på Ullevåll og tok opp temaet etter første ordinære ultralyd på sykehuset. Jeg snakket med jordmor som henviste meg til samtale med en overlege på sykehuset et par uker etter.

Han satte opp dato for ks uten å prøve å overtale meg til noe annet. Han sa dessuten at dersom man allerede har angst er ikke en graviditet tiden for å utfordre seg selv psykisk da man ofte er litt "redusert" fra før.

Fastlegen min var altså ikke involvert i dette i det hele tatt.

Lykke til! Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...