UpsyDaisy Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 3 åringen vår har alltid vært verdens snilleste og hørt når han har blitt snakket til. Nå er det bare kjefting og ramping her hver eneste dag. Jeg er så utrolig sliten av å snakke til veggen for så å måtte kjefte for å få kontakt. Dette begynte når jeg gikk høygravid med kraftig bekkenløsning og har bare blitt verre nå som babyen har kommet. Når han er hardhendt med baby og han får beskjed om å stryke baby forsiktig blir han bare mer voldsom. Slik holder vi på når det gjelder det meste. Jeg er så klart redd for baby, men jeg synes jo synd på 3 åringen også som ikke takler ting så greit. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å få en mer kjeftefri hverdag? Jeg er forresten alene med barna halve måneden da mannen er på sjøen..
petite fleur Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Involverer du storebror? la ham ha baby på fanget, gi ham litt melk eller noen skjeer grøt, stå ved siden av deg når du steller babyen slik at han kan rekke deg bleie og salve o.l. Skryt MASSE av hvor flink storebror han er. Når mannen din kommer hjem fra sjøen, drar du og storebror på biblioteket/ kino, kafè, bare storebror og mamma. Dette har i alle fall hjulpet veldig hos oss:-)
Mjølkekua Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Hei ;-) vi har en gutt på 2 år og 4 mnd., og ei jente på 10 mnd. De første 6 mnd etter lillesøster kom var helt fantastiske. Men ettersom gutten vår vokste til, trassen dukket opp for fullt, og lillesøster ble mer mammadalt, krevende og ikke minst "oppdaget" lekene hans ble ting snudd helt på hodet. Han kunne dytte henne/ slå henne i et øyeblikk jeg så bort, og han viste oppriktig sinne over at hun bare ville leke med hans leker (de er jo mye mer spennende).. Og hun krever mye mamma. Men nå har det begynt å gå seg til igjen. Mye involvering - han lager melk, grøt og gir henne, han får ansvar for å "passe på henne", "latesom-kjefting" på lillesøster/ at vi setter grenser for henne også og gir han rom, vise gang på gang hvordan man skal håndtere henne (han har begynt å avlede henne med andre leker, og si klart i fra flere ganger at hun "ikke røre!". Vi har også brukt endel eventyr med han, og han begynner i barnehagen litt senere nå som jeg er hjemme.. Kjefting blir det, dessverre, av og til..
Mjølkekua Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Ser iPhone har spilt meg et par puss her.. Uansett - du skjønner hva jeg mener. Eventyr skulle være "egentid".
UpsyDaisy Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2011 Tusen takk for svar:) Minste er bare seks uker så jeg synes det er vanskelig å involvere storebror så veldig. Han er ikke så interessert i å hjelpe meg noe særlig, og skal han kose med ham så er det helst klyping og drar i ørene osv.. Jeg føler jeg har vært så obs på å "se" han også så jeg skjønner ikke hva jeg har gjort feil:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå